Popcorntijd: The Accountant & Bloedlink
In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week The Accountant en Bloedlink
Op het affiche houdt Afflecks personage een geweer vast, dus dat belooft dat de actie niet beperkt blijft tot het opstellen van jaarrekeningen
The
Accountant
Ben Affleck wordt vaak verweten dat zijn gebeeldhouwde
gezicht een emotieloze uitstraling heeft – alleen Keanu Reeves wordt nog vaker
voor Houten Klaas uitgemaakt. Maar dat gebrek aan expressie komt goed van pas
in The Accountant, waarin Ben Affleck de accountant uit de titel speelt. Die
titel moet overigens de minst prikkelende titel voor een actiethriller zijn
sinds The Librarian, en daar was het nog met een knipoog bedoeld. Maar vrees niet: op het affiche houdt Afflecks personage een
geweer vast, dus dat belooft dat de actie niet beperkt blijft tot het opstellen
van jaarrekeningen.
We leren de latere accountant Christian Wolff kennen wanneer bij hem op jonge leeftijd autisme wordt vastgesteld. De hoogbegaafde maar sociaal beperkte Christian weet in korte tijd foutloos een legpuzzel te leggen, mét de beeltenis naar beneden, maar flipt wanneer er een stukje ontbreekt. Zijn vader, een militair, is van mening dat zijn zoon geen beschermde omgeving nodig heeft maar juist een Spartaanse opvoeding, en in flashbacks zien we hoe Christian en zijn broer worden opgeleid tot vechtmachines.
De door Affleck gespeelde volwassen Christian Wolff is een lone wolf geworden: bovenmatig intelligent maar sociaal onderontwikkeld en daarnaast een scherpschutter – vandaar dat geweer. Hij is een koele killer die zonder emoties een half dozijn tegenstanders kan uitschakelen, denk: Rain Man meets Terminator. Zijn suffe accountantskantoor is slechts een dekmantel is voor witwaspraktijken in opdracht van onfrisse types. Maar een hoge pief (J.K. Simmons) bij het ministerie van Financiën laat een onderzoek instellen door een nieuwe analiste (Cynthia Addai-Robinson), die zelf ook wat te verbergen heeft.
Een bonafide bedrijf, maar ergens in de boeken is een paar miljoen zoek
Ondertussen neemt Wolff een opdracht aan van een firma die robotarmen maakt voor oorlogsslachtoffers. Een bonafide bedrijf dus, maar ergens in de boeken is een paar miljoen zoek, ontdekte de muizige Dana Cummings (Anna Kendrick). Wolff neemt in één nacht 15 jaar administratie door (in de enige actiescène die ooit in Hollywood aan accountactiviteiten zal zijn gewijd), ontdekt het lek en wordt prompt van de opdracht gehaald. Maar van de flashback met de legpuzzel waaraan een stukje ontbrak weten we al dat Christian flipt als hij zijn karwei niet kan afmaken. Dat karwei afmaken gaat dan ook gepaard met een hoop bloedvergieten.
The Accountant neemt de tijd en gooit flink veel zaken op een hoop. De film intrigeert door de vele zijpaden, maar ontbeert een bevredigende afwikkeling. Zo speelt het verleden van de analiste uiteindelijk geen enkele rol in het verhaal en blijft tot het eind onduidelijk waarom sommige personages doen wat ze doen. ‘It doesn’t add up’, zeggen ze dan in de VS - en dat moet juist voor een accountant een onbevredigend uitkomst zijn.
Bloedlink
In deze thriller spelen Tygo Gernandt en Marwan Kenzari twee
ex-gedetineerden, Rico en Victor, die de rijkeluisdochter Laura ontvoeren.
Alles is tot in de details voorbereid, maar wanneer ze gaan onderhandelen over
het losgeld verschuiven langzaam de machtsverhoudingen tussen de ontvoerders en
hun gevangene. De thriller van Joram Lürsen was twee jaar terug de openingsfilm
van het Nederlands Film Festival en is gebaseerd op The Disappearance of Alice Creed (2009).
Bloedlink, vrijdag 4 november om 21:50u bij BNN op NPO3