Review Ballerina: Ana de Armas als wraakzuchtige opvolger van John Wick Vanaf 5 juni in de bioscoop


Ballerina
Voordat John Wick 5 verschijnt, nemen de makers nog even een zij-afslag met de spin-off Ballerina. Een film met Ana de Armas in de lead die qua actie makkelijk tipt aan haar voorgangers. Maar of het verhaal ons net zo weet te vangen… dat is nog maar de vraag.
Door: Valérie Hoffmann
Bij een film met de titel Ballerina, denk je misschien niet meteen aan een spin-off van de gewelddadige actie-franchise John Wick. Toch doet dit nieuwe deel absoluut niet onder voor de vier eerdere films en is het thema nagenoeg hetzelfde. Net als John Wick is Eve (Ana de Armas uit No Time to Die, Knives Out) uit op wraak. Ze zag namelijk als klein meisje -met haar speelgoed ballerina in haar hand- hoe haar vader werd vermoord. En ze zal niet rusten voordat de moordenaars hun verdiende loon krijgen. Hun superbloederige verdiende loon.
“Fight like a girl”
Maar ja, voor zo’n wraakactie heb je wel een goede training nodig en Eve klopt daarvoor aan bij Ruska Roma, de grote criminele huurmoordenaarsclub waar John Wick himself ook opgroeide. Ze krijgt daar tijdens haar opleiding het advies om te vechten als een meid (als in: vechten als iemand die altijd onderschat wordt). Nou, vechten zal die meid en niet zo’n beetje ook. Geen tegenstander is te groot, sterk of gevaarlijk voor Eve, ze verandert alleen de regels van het vechtspel. Op slinkse wijze is ze iedere vijand te slim af. Alleen blijft haar de lippenstift te allen tijde perfect zitten. Is dat realistisch? Nee. Maar het is wel een absolute powermove. Toch kan je als kijker pas écht met Eve connecten wanneer de film bijna ten einde loopt. Dan durft de Armas als Eve pas af en toe een beetje lelijk te zijn (al wordt ze dat natuurlijk nooit echt), waardoor de pijn van het personage een stuk voelbaarder wordt.
Dat het tot de finale lastig is om je in te leven in Eve, heeft overigens niet alleen met de perfecte looks van de Armas te maken. Het helpt ook niet dat haar backstory onvolledig blijft en hierdoor veel gebeurtenissen frustrerend onverklaarbaar. Ja, haar vader is dood, maar waarom is haar moeder nooit in haar leven geweest? En als haar ouders een beter leven voor haar wilden, waarom eindigt ze dan in een trainingskamp voor moordenaars? Ook blijft de symboliek van het balletdansen vrij oppervlakkig en verdwijnt de betekenis ervan zelfs naarmate het verhaal vordert. Ballet is de elegantste marteling en leert dansers om door te gaan tot ze er létterlijk bij neervallen; iets wat je als getrainde moordenaar ook leert. Maar verder dan die strijdlust gaat de connectie met de dansvorm niet.
‘It’s fucking John Wick’
Er wordt weinig gedanst voor een film over een ballerina met de naam ballerina. Gelukkig wordt er ter compensatie wel genoeg gevochten. John Wick himself toont in Ballerina ook kort zijn gezicht, maar Eve heeft hem niet nodig om een potje schandalig te stunten. Denk tientallen granaten, een gigantische vlammenwerper en vlijmscherpe schaatsen (in een horror après-ski hut). Overigens bevat de film ook opvallend veel schoten, schoppen en pijlen in het (mannelijk) kruis. Ze zullen het wel verdiend hebben…
Ballerina is wat dat betreft de droom van iedere stuntfanaat. De vechtscènes zijn overweldigend, indrukwekkend en komisch tegelijk. Helaas is er voor échte spanning weinig ruimte. Doordat het verhaal veel gaten heeft en hierdoor oppervlakkig blijft, mis je als kijker de urgentie. Waarom zouden we voor haar moeten rooten, wat zijn de gevolgen van haar acties? Het script is helaas te zwak om je écht mee te nemen in de gevoelswereld van de leading lady en de overige belangrijke personages. Is Ballerina hierdoor een minder leuke kijkervaring? Zeker niet, maar verwacht niet meer dan actie op actie op actie. En soms is dat precies wat je wil.
- Ballerina [2025]
- Cijfer: 7
- Genre: actie
- Duur: 2h 5min.
- Regie: Len Wiseman
- Cast: Ana de Armas, Keanu Reeves, Gabriel Byrne, Anjelica Huston, Catalina Sandino Moreno, Lance Reddick, Ian McShane, Norman Reedus