Review Emilia Pérez: grote prijswinnaar op Cannes maakt hoge verwachtingen waar in visueel meesterwerk
Emilia Pérez
Jacques Audiards Emilia Pérez viel goed in de prijzen op het filmfestival van Cannes. Zoe Saldaña, Selena Gomez en Karla Sofía Gascón namen de prijs voor beste actrice in ontvangst en de regisseur ging naar huis met de juryprijs. Hiermee schept Emilia Pérez hoge verwachtingen. En maakt ze nog waar ook.
Door: Jip Soekhai
Rita (Zoe Saldaña) is een ambitieuze advocaat en werkt bij een groot advocatenkantoor dat zware criminelen vrijpleit van hun misdaden. Onderbetaald en ondergewaardeerd heeft ze weinig te verliezen wanneer ze door de Mexicaanse drugsbaron Manitas del Monte (Karla Sofía Gascón) wordt benaderd met een wel heel uniek verzoek. Rita moet hem helpen zijn plan te vervullen waar hij in het geheim al jaren naartoe werkt. Alleen met Rita’s hulp kan Manitas worden wie hij altijd al heeft willen zijn: Emilia Pérez. Je leest het goed. De Mexicaanse drugsbaas wil een vrouw worden. In ruil voor Rita’s hulp zal hij haar zo royaal betalen dat Rita nooit meer hoeft te werken. Rita is haar onderbetaalde baan bij het advocatenkantoor allang zat en besluit op Manitas’ verzoek in te gaan. En dan kan de show beginnen.
Mrs. Maffia-Doubtfire
Manitas’ dood wordt in scène gezet, waarna hij in alle rust zijn geslachtsoperatie kan ondergaan. Vier jaar later maken we officieel kennis met Emilia Pérez. Het is in deze periode dat Emilia besluit dat ze haar vrouw Jessi (Selena Gomez) en kinderen weer om zich heen wil hebben. Nu niet als Manitas, maar als ‘tante Emilia’ van hun overleden man en vader. Er ontstaat een soort Mrs. Doubtfire situatie - maffia style -, waarbij Emilia blij is om haar kinderen te zien, maar ook steeds voorbijgaat aan de wensen van Jessi, wat Jessi frustreert. Gegarandeerde escalatie. Met Rita ertussenin.
Visueel meesterwerk
Het acteerwerk van Gomez, Saldaña en Gascón is meeslepend. De cinematografie is *chefs kiss*. Op veel momenten in de film lijkt Rita zich in haar eentje in een ruimte te bevinden. Wanneer het licht verschuift en de camera uitzoomt blijkt ze daarna omringd door honderden mensen. Het effectieve samenspel van camerawerk, licht en decor houdt de film verrassend. Dat hebben we te danken aan cinematograaf Paul Guilhaume en production designer Emmanuelle Duplay. Die laatste werkte vorig jaar al mee aan de succesvolle Anatomy of a Fall. Emilia Pérez mag dus zeker een visueel meesterwerk genoemd worden.
Verwacht het onverwachte
Het opmerkelijke aan Emilia Pérez is dat veel dialogen worden gezongen. Aan deze manier van converseren zitten voor- en nadelen. Het voordeel is dat de film verfrissend aanvoelt. Zo vaak komt het niet voor dat iemand bij de dokter zit en in zingen uitbarst om zijn of haar klachten te vertellen. In Emilia Pérez gebeurt dit dus wel. In Audiards film wordt over issues als vreemdgaan, rouw en moord niet geschreeuwd en gehuild, maar vooral gezongen. Het nadeel is dat deze zanguitbarstingen de spanning in het verhaal doorbreken. Emilia Pérez heeft alles in zich om een hele boeiende film te zijn en is dit op veel momenten ook, totdat de personages op de meest random momenten beginnen te zingen. Dan voel je alle opgebouwde spanning zo door je vingers glippen. Wel voegen deze zanguitbarstingen een komische noot toe aan een grotendeels ernstig verhaal. Een gezongen dialoog is in de meeste scènes van Emilia Pérez namelijk wel het laatste dat je verwacht.
(Bijna) alles klopt
Emilia Pérez weet met haar meeslepende actrices en prachtige beelden vele herkenbare onderwerpen aan te stippen. De film gaat over kiezen voor je eigen geluk, het goede willen doen, terugvallen in oude gewoonten en alle dilemma’s die hierbij komen kijken. Versterkt door een prachtig decor en sterke cinematografie is Emilia Pérez simpelweg een genot om naar te kijken. Waarom Saldaña, Gomez en Gascón in Cannes de prijs voor beste actrice in de wacht sleepten wordt gauw genoeg duidelijk. Het zijn hun acteerprestaties waar de kracht van de grotendeels film op leunt. Dat ze dan af en toe in zingen uitbarsten moet je maar gewoon op de koop toe nemen.
Emilia Pérez is vanaf 17 oktober te zien in de bioscoop. Halverwege november zal de film op Netflix verschijnen.
- Emilia Pérez (2024)
- Cijfer: 8
- Genre: Musical, comedy, thriller
- Duur: 2u 13 min
- Regie: Jacques Audiard
- Cast: Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz