Review Music by John Williams: veel te kleine docu voor GOAT John Williams (en toch kijken)
Music by John Williams
Zien hoe iconische scores voor Jaws, Star Wars, Jurassic Park, Harry Potter ontstonden, is natuurlijk retegaaf. Maar van een docu over John Williams, aka een van de grootste filmcomponisten aller tijden, hadden we meer verwacht dan deze teleurstellende gemiste kans van Disney+.
Als je nog nooit van de filmcomponist John Williams hebt gehoord, dan durf ik met zekerheid te zeggen dat je zijn muziek wél kent. De lijst van iconische films waarvoor hij tijdloze tunes schreef start al in 1954 en bevat films als (hou je vast) Jaws, Star Wars, Indiana Jones, Home Alone, Schindler’s List, Saving Private Ryan, Harry Potter, Minority Report, Münich, Catch Me If You Can en nog heel veel meer. Met stuk voor stuk sterke en herkenbare melodieën die we zo kunnen nafluiten. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar terwijl ik dit schrijf, speelt in m’n hoofd vanzelf het thema van Harry Potter af. Hij is na Walt Disney de persoon met de meeste Oscarnominaties ooit (54!) waarvan hij er vijf verzilverde.
Feest der herkenning, dat zeker
Kijken naar de docu is dan ook een groot feest der muzikale herkenning. Voor iedereen die zich al eens heeft verdiept in John Williams, zullen sommige anekdotes over bijvoorbeeld het bedenken van de beroemde ‘Jaws-twee-noten’ misschien bekend voorkomen. Maar je wordt daarbij getrakteerd op nooit eerder vertoonde opnames, zoals het moment waarop Williams zijn bekende Star Wars muziek voor het eerst met orkest aan regisseur George Lucas (die daarop met tranen in z’n ogen terugblikt) laat horen. Kippenvel all over. Net zoals het mooi is om te zien hoe Williams samen met die andere legend Spielberg (met wie hij in meer dan veertig jaar 29 films deed) terugblikt op hun samenwerking en herinneringen ophaalt achter de piano. Of hoe hij trouw is en blijft aan filmmuziek opnemen met een orkest, in plaats van met computers. Je komt bovendien meer te weten over Williams jeugd, zijn achtergrond als jazzpianist, de eerste stappen in de filmbusiness, maar bijvoorbeeld ook over het overlijden van zijn destijds nog maar 43-jarige vrouw. Nèt voordat zijn carrière met Star Wars een superimpuls kreeg. Williams is inmiddels 92, maar is in de documentaire vol energie (en emotie) aan het woord, bijgestaan door talking heads als Spielberg, JJ Abrams (Star Wars: The Force Awakens), Chris Martin van Coldplay en Oscarwinnaar Ke Huy Quan die als klein jongetje meespeelde in Indiana Jones and the Temple of Doom.
Voelt een beetje afgeraffeld Disney, why?
Maar hoe fijn al het archiefmateriaal, interviews, nieuwe leuke weetjes en prachtige muziekfragmenten ook zijn: ze belichten maar een fractie van het oeuvre en de genialiteit van John Williams. Dat er keuzes gemaakt moeten worden, snappen we. Wil je alles belichten, dan zit je al snel tegen een tiendelige docuserie. Alleen gaat deze productie zó vluchtig en fantasieloos (lees Wikipedia-achtig) door alle materiaal heen, dat het voelt alsof hij met haast is gemaakt. Alsof iemand bij Disney ineens dacht: als we nog een documentaire over John Williams willen maken met de hoofdpersoon er fris en fruitig in, dan moeten we dat NU doen.
Bedenkend dat tegenwoordig zowat elke ‘groene’ artiest een eigen docu (of veredeld jaarverslag) krijgt, maakt het extra pijnlijk dat een GOAT als John Williams hiermee wordt af geserveerd. Ironisch genoeg hoor je Williams aan het einde van de documentaire zeggen: “Music is enough for a lifetime, but a lifetime is not enough for music”…
Music by John Williams is een prima tussendoortje voor op een zondagmiddag en je zal je zeker niet vervelen. Kijk hem wat dat betreft gerust. Maar het is te hopen dat er aan de filmcomponist nog eens een documentaire wordt gewijd in de stijl en lengte (2h en 36 min) van zijn collega Ennio Morricone. Dat en niet minder.
- Music by John Williams (2024)
- Cijfer: 6
- Disney+
- Documentaire, biografie, muziek
- Duur: 1h, 45min
- Regie: Laurent Bouzereau