Review Priscilla: zo geweldig (kut) was het om getrouwd te zijn met Elvis
Priscilla
Dat de 14-jarige Priscilla na haar eerste ontmoeting met Elvis als een blok viel voor de wereldberoemde artiest, snap je wel na het zien van Sofia Coppola’s nieuwe film met Cailee Spaeny en Jacob Elordi. Dat ze na zes jaar toxic huwelijk wilde scheiden ook.
Priscilla is niet de eerste film over de legendarische Elvis en we hebben natuurlijk Austin Butler nog vers op het netvlies. Maar dit is wel een van de meest bijzondere. Schrijver en regisseur Sofia Coppola (Lost in Translation, Marie Antoinette) verlegt de focus namelijk naar Priscilla Beaulieu Priestley die haar memoires in 1985 publiceerde en ook als producent is betrokken bij deze verfilming daarvan. Die samenwerking levert een sterke en stijlvolle must-see op, maar ook een ongemakkelijke.
‘I Can’t Help Falling In Love With You’
Je volgt Priscilla vanaf haar veertiende wanneer ze vanwege haar vaders werk met haar ouders op een militaire basis in Duitsland verblijft. Elvis (24) is op dat moment al superberoemd en doet op diezelfde basis zijn militaire dienstplicht. Eenzaam en verdrietig door het verlies van zijn moeder. Wanneer de twee elkaar ontmoeten op een feestje zijn Elvis en Priscilla meteen verliefd. Maar ja, dat leeftijdsverschil… Toch staan Priscilla’s ouders het toe dat hun dochter ‘The King’ mag bezoeken in Graceland en daar later zelfs mag wonen op voorwaarde dat ze wel haar middelbare school afmaakt. Het begint als een droom voor de jonge, verliefde en naar avontuur hunkerende Priscilla: villa, feestjes, designkleding, puppy’s, een bruiloft en snel daarna een baby. Maar het eindigt in een emotionele nachtmerrie: gouden kooi, drugs, affaires, psychisch en fysiek geweld, eenzaamheid en uiteindelijk een scheiding.
Je snapt het, hoe toxic ook
Een turbulent leven dus, dat zich leent voor een turbulente film vol dik aangezet drama en een stevig commentaar op Elvis ‘groom’-ish gedrag. Want ook al was het een andere tijd en wachtte Elvis ‘netjes’ met seksen tot hij en z’n ‘little one’ trouwden op haar 21e: het blijft ongemakkelijk. Maar Priscilla is vooral een stijlvol gemaakte (decors, kleding, camerawerk: wow!) en lekker voortkabbelende dromerige film over een meid die begrijpelijkerwijs haar fan-fantasie leeft. En gaandeweg steeds meer onder ogen ziet dat een happy gebalanceerd leven met een onvolwassen superster en zijn alfabet aan issues en drugsverslavingen niet realistisch is. Hoeveel yogi-boeken Elvis ook las voor het slapen gaan. Doordat Coppola voortdurend dicht bij haar hoofdpersonage blijft en sterk en genuanceerd de sfeer, omstandigheden en tijd(sgeest) neerzet, snap je Priscilla’s keuzes. Ook al had je zelf misschien heel andere gemaakt. En het is verfrissend om vanuit haar ogen Elvis nu eens van een andere, completere en huiselijke kant te zien buiten al die bekende hits en optredens om. Ook al is ‘ie problematisch.
Gouden trio
Aan Jacob Elordi (die per dag een halve kilo spek at om aan te komen) de uitdagende taak om als Elvis te klinken, maar dan vooral zoals hij sprak achter gesloten deuren. En aan Cailee Spaeny (25) de uitdagende taak om geloofwaardig een 14-jarige neer te zetten die transformeert tot een 27-jarige. Elordi en Spaeny doen dat allebei fantastisch en geloofwaardig, als we ook Priscilla zelf mogen geloven, en ze zetten samen met Sofia Coppola een intrigerend portret neer van een van de bekendste celebrity koppels aller tijden. Een eenzijdig portret, dat wel. Maar in combinatie met al het andere materiaal van en over ‘the King’, kan je je bij Priscilla’s verhaal alles voorstellen.
- Priscilla (2023)
- Cijfer: 8
- Drama, biografie
- Duur: 1h, 53min
- Regie: Sofia Copolla
- Cast: Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominczyk