The High Note: een leuk maar té braaf girlpowersprookje
The High Note
Assistent van een superster droomt van een carrière als producer. Superster droomt op haar beurt van een nieuw album. Helaas voor de twee vrouwen denkt de door mannen gedomineerde muziekindustrie daar anders over. Maar gelukkig: Hollywoodsprookjes kennen altijd een happy end.
Spelen op safe
Het is jammer dat The High Note (van Late Night-regisseur Nisha Ganatra) voor de veilige en voorspelbare weg kiest. Want de feelgoodfilm heeft absoluut de potentie om ver boven een oppervlakkig ‘meisje jaagt droom na’-niveau uit te steken. Die potentie komt vooral in de vorm van zangeres Grace Davis, lekker gespeeld door Tracee Ellis Ross (bekend van de hitserie Black-ish, en dochter van). Ze is een megaster die nog altijd voor uitverkochte zalen speelt, maar al jaren teert op haar oude hits.
Vegas en dan pensioen
De sympathieke diva-light droomt dan ook van een nieuw album, maar haar platenlabel pusht de zangeres liever richting Vegas waar een meerjarendeal voor het grijpen ligt. Moneyz verzekerd. En tja, 'wat moet een donkere vrouw van middelbare leeftijd verder nog in de muziekindustrie?' De scène waarin Grace nerveus maar vastberaden haar nieuwe album pitcht en zich door een tafel vol geldbeluste mannen toch richting Vegas laat dirigeren, is pijnlijk. De scène er direct na, waarin Grace haar naïeve personal assistent Maggie geëmotioneerd moet uitleggen waarom een artiest in haar positie weinig andere keuze heeft, die raakt. Vrouwelijke artiesten kampen nog altijd met een belachelijke houdbaarheidsdatum.
'Ik heb een droom'
Maar The High Note richt zich vooral op die naïeve personal assistent en haar droom. Maggie (vlak-ish gespeeld door Dakota ‘Fifty Shades’ Johnson) rent al drie jaar van hot naar her voor de internationale superster, maar ambieert ondertussen een carrière als muziekproducent. Hoewel Grace Maggie’s exclusieve tijd en aandacht eist, werkt de assistent in het geheim aan tracks voor haar bazin. De trouwe assistent gelooft in tegenstelling tot het platenlabel namelijk wél in Grace’s potentie.
Sexy time
En de wannabe producer houdt er meer geheimpjes op na. Zo weet ze de onzekere maar supercharmante amateur-singer-songwriter David (Kelvin Harrison Jr.) ervan te overtuigen dat ze een prof is en zijn liedjes naar the next level kan optillen. Hij vertrouwt Maggie, is onder de indruk van haar muzikale kunsten en duikt met haar het bed... uuuhhh de studio in. En daarna het bed.
Niet gegund
Het is in The High Note vooral de vraag of het Maggie lukt om al dat sneaky gemultitask vol te houden; of ze David kan gebruiken als ticket naar een fulltime producerspositie bij Grace; én of David de ambitieuze oplichtster nog steeds leuk vindt als hij achter haar driedubbele agenda komt. Als alles goed uitpakt is Maggie een droombaan, twee topcliënten én een vriendje rijker. Klinkt allemaal heel cute en spannend, maar er zijn twee probleempjes. Eén: het raakt niet. En twee: je gunt deze egoïstische chick en haar onrealistisch grote ego niet per se een happy end. Hoe komt deze naïeve millennial zonder enige ervaring er toch bij dat ze de muziekindustrie wel eventjes naar haar hand kan zetten? Hoezo kent ze haar plek niet wanneer ze haar baas en andere muziekprofs belerend toespreekt? Maggie heeft muzikaal talent, dat moet gezegd. De uitleg die de film biedt over Maggies achtergrond en persoonlijke drijfveren is echter een gevalletje ‘too little too late’ om haar volledig te kunnen vatten en met haar mee te leven.
Dááág ego!
Zonde zonde zonde dus dat The High Note niet z’n volledige potentieel benut door meer in de boeiende dynamiek van de muziekindustrie versus vrouwelijke artiesten en producers te wroeten. Iets meer screen time voor Maggie's papa Bill Pullman was trouwens ook leuk geweest. Desondanks levert de interactie tussen Maggie en haar kleurrijke baas voldoende voer op om de film plezierig uit te zitten. De opnamesessie van de aspirant-producer met groentje David zijn fijn. Met de misplaatste houding van Maggie wordt -gelukkig- bevredigend afgerekend. Aan catchy tunes en heerlijke zonnige plaatjes van L.A. daarnaast geen gebrek (dichter bij een vakantiegevoel kom ik voorlopig niet). Over de grote twist aan het einde zullen de meningen verdeeld zijn, die heeft wel echt een enorm WTF?!-gehalte. Maar ik geef toe: ik was oprecht verrast. Toch nog een surprise surprise in een verder voorspelbare, maar amusante eendagsvlieg.
P.S. kan iemand me uitleggen wat die irritante, overbodige en niet-grappige huishoudster Gail (zie foto hierboven) in godsnaam in deze film doet?
- The High Note (2020)
- Cijfer: 6
- Drama, comedy, muziek
- Duur: 1u, 53min
- Regie: Nisha Ganatra
- Cast: Tracee Ellis Ross, Dakota Johnson, Kelvin Harrison Jr., Ice Cube, Bill Pullman