Het optreden van Teun van de Keuken in Jinek en de uitzending over microplastics van de Keuringsdienst hebben behoorlijk wat los gemaakt. De cijfers van de Beat the Microbead-app die Teun noemde, zijn door het dak gegaan. De organisatie achter de app, de Plastic Soup Foundation, wilde daarom graag met ons over de app praten.
‘Het is insane’
Met de Beat the Microbead-app kan je cosmetische producten scannen en dan vertelt de app jou of er microplastics inzitten. De aandacht die wij besteedden aan de app, heeft veel impact gemaakt: “We zijn super blij met de response na de uitzendingen van de Keuringsdienst en Jinek. Sindsdien is de app meer dan 39.000 keer gedownload, zijn er 472.000 producten gescand en staan er 60.000 nieuwe producten in de wacht om gescreend te worden. Het is insane”, verteltMadhuri Prabhakar, Project Leadervan het Beat the Microbead-project.
Plastic Soup Foundation
De missie van de Plastic Soup Foundation is ‘de tsunami van plasticsoep zo snel mogelijk stoppen’. De organisatie probeert het plastic probleem daarom vanuit elke mogelijke hoek te tackelen. Onder de noemer Beat the Microbead, pakken ze de microplastics aan en werd in 2014 de app geïntroduceerd. Wereldwijd is deze zo’n 250.000 keer gedownload. Er staan nu zo’n 10.500 producten van over de hele wereld in die de app herkent.
Hoe werkt het?
Als een product gescand wordt dat nog niet bekend is, dan komt deze in de ‘backend’ terecht, dus aan de achterkant. Daar kunnen medewerkers alles bekijken. Het onbekende product wordt vervolgens gescreend op de ingrediënten die erin zitten. “De Foundation beschikt over een lijst met 500 ‘rode’ ingrediënten, daarvan is zeker dat ze schadelijk zijn. En een lijst met 300 ‘oranje’ componenten. De oranje plastics zijn deeltjes die mogelijk schadelijk zijn, maar waar nog niet genoeg onderzoek naar is gedaan. Met behulp van die lijsten kunnen producten die microplastics bevatten gescreend en toegevoegd worden aan de app.”
Crowdfunding en Europees verbod
Op dit moment staan er dus nog 60.000 producten in de wacht en zijn er maar twee mensen die ze kunnen checken. Om extra mankracht aan te trekken is er meer geld nodig en daarom is de Plastic Soup Foundation gestart met een crowdfunding actie. “Het doel is 50.000 euro ophalen. We vinden het belangrijk dat deze informatie voor iedereen gratis beschikbaar is en daarvoor hebben we meer mensen nodig.”
Verbod op microplastics?
Daarnaast loopt er ook een campagne om de EU te overtuigen van een verbod op microplastics in cosmetische producten. De komende maanden zal de EU namelijk stemmen over het reguleren van het toevoegen van microplastics aan cosmetica. Om de EU over te halen om voor een volledig verbod te kiezen, is er een petitie gestart. “Dat zou gigantisch zijn. Maar de EU kijkt natuurlijk ook naar de economische belangen.”
Welke producten kan je wel kopen?
De Plastic Soup Foundation wil niet alleen cosmetische producten die microplastics bevatten aanmerken, maar wil ook de producten waar het niet in zit beschermen. “We krijgen veel e-mails van mensen die gemotiveerd zijn en vragen welke producten we kunnen aanbevelen”, vertelt Madhuri, “daarom hebben we een lijst opgesteld met merken die oké zijn. Dat zijn er nu 90. Maar we blijven ook deze merken checken, want we hebben nu een veel grotere lijst met ingrediënten. Het is heel ingewikkeld. Soms weten producenten niet eens dat ze microplastics gebruiken.”
Heb je de uitzending over microplastics gemist? Kijk hem dan hier terug!
De app download je hier voor Android en hier voor Apple!