Op The Fork – voorheen Iens.nl – staan goede én slechte ervaringen met honderden restaurants in Nederland. Toch heeft zelfs het allerslechtste restaurant daar nog een voldoende. Kun je de recensies wel vertrouwen als je een reservering wil doen voor een avondje uit eten?
Op The Fork, de nieuwe naam voor de bekende restaurantrecensiesite Iens, staan ongeveer 5000 Nederlandse restaurants. Hoeveel daarvan krijgen een onvoldoende? Nul. Zelfs zaken die al maanden gesloten zijn, krijgen nog steeds een zes én zijn nog altijd via The Fork te reserveren. Het team van Rambam opent daarom een eigen restaurant met een uniek doel: een echte onvoldoende scoren en binnen een paar weken het slechtste restaurant van Nederland worden.
De redactie van Rambam kreeg klachten over The Fork, van zowel restauranthouders als gewone gebruikers. De restaurateurs vinden het oneerlijk dat sinds vorig jaar alleen nog maar mensen die via The Fork een restaurant reserveren, een recensie mogen achterlaten. Dat is voor de site een behoorlijk verdienmodel, want per persoon moet het restaurant twee euro aan The Fork betalen voor zo’n reservering. Verder is er ook nog de ‘blauwe knop’, een reserveringsknop die meteen opduikt als je een restaurant zoekt via Google. Reserveer je via deze knop dan zie je het niet meteen, maar ook dit loopt via The Fork en kost de restaurateur dus twee euro. Robert Blok, eigenaar van vijf restaurants in Brabant, was op zeker moment per jaar ongeveer 50.000 euro kwijt aan The Fork. Hij vindt dat de site reserveringen ‘wegkaapt’ bij de aangesloten restaurants. ‘Het is maar nemen, nemen, nemen en je krijgt er niets voor terug.’ Nadat hij zijn contract bij de site had opgezegd, zaten zijn zaken nog steeds vol.
Aan de kant van de consumenten wordt vooral geklaagd over het feit dat de informatie op The Fork niet compleet is en soms ook niet klopt. Zo zijn restaurants die al maanden dicht zijn nog steeds via de site te boeken, vaak zelfs met korting. Mensen staan daardoor ineens voor een gesloten deur. Bovendien zijn de hoge cijfers voor de aangesloten restaurants erg opvallend. Geen enkel restaurant scoort een echte onvoldoende. Rambam zette daarom een fictief restaurant op, Mambar, en ging zelf recensies schrijven. Het doel: op The Fork een 5,4 krijgen – een echte voldoende als je het aan studenten vraagt. Dat bleek nog niet makkelijk. Het cijfer dat Mambar kreeg op The Fork, was stelselmatig hoger dan het gemiddelde van alle recensies. Aan het eind van de proef van Rambam had dit nep-restaurant op basis van het gemiddelde van alle recensies een 5,375 moeten krijgen, een echte onvoldoende dus. Maar nee, het bleef bij een 6,2.
Volgens The Fork heeft dat te maken met een algoritme waarmee de site werkt, maar waarover weinig naar buiten mag komen omdat het om ‘bedrijfseigen informatie’ zou gaan. Bijdragen van mensen die vaak recensies schrijven, zouden bijvoorbeeld zwaarder meewegen en nieuwe zouden belangrijker zijn dan oude. Maar voor Mambar klopt dat niet. Alle recensies werden geschreven met nieuwe nep-accounts, die nog niet eerder iets hadden gedaan op The Fork, en de recensies zijn allemaal ongeveer even oud.
Waarom een 5,4 halen op The Fork zo moeilijk is, blijft dus een goed bewaard bedrijfsgeheim.