Marije Andela

Manager Online

Sinds 2020 creëert en bewaakt Marije Andela de online strategie van de publieke omroep. Alle NPO-websites en -apps tezamen bereiken wekelijks rond de 7,5 miljoen Nederlanders. 

In 2007 begon Marije Andela als online onderzoeker bij de afdeling Publieksonderzoek van NPO. Zij is daardoor volledig thuis in bereiksdata, en heeft vanuit die expertise het onlangs gelanceerde integraal rapporteren dashboard “Trinity” geïnitieerd en helpen ontwikkelen. In 2012 maakte Marije de overstap naar de Directie Video en stond daar aan de basis van de online strategie rond npo3.nl, de website voor de doelgroep 13-34 jaar, die inmiddels behoort tot de top 10 meest bezochte websites van de publieke omroep met meer dan 300.000 unieke bezoekers per week. Ook op de platformen van derden is npo3.nl succesvol, met wekelijks 5 miljoen bereikte mensen op Facebook en ruim 1 miljoen views op YouTube.

Sinds 2020 creëert en bewaakt Marije de totale online strategie van de publieke omroep; alle NPO-websites en apps tezamen bereiken wekelijks 7,5 miljoen Nederlanders. Dat ecosysteem aan websites, apps en social media-kanalen is sinds kort ook veel beter vindbaar voor het publiek door de lancering van de nieuwe portal npo.nl. Bij Marije kun je dus terecht met al je vragen over waarom we online doen wat we doen, waarom we welke keuzes maken, maar ook voor een uitleg over de mediawettelijke en beleidskaders waarbinnen we moeten werken en hoe je een succesvolle YouTube-strategie voor je merk opzet.

Missie
Als persoonlijke missie ziet Marije “het sterk én relevant houden van de publieke omroep voor een nieuwe generatie, juist in het online domein.” Juist door de overkill aan content is het volgens haar belangrijker dan ooit, om NPO-programma's zonder enige commerciële, politieke of andere invloed naar het Nederlandse publiek te brengen. “Programma’s die inspireren, informeren en amuseren. En die jongeren helpen bij het vormen van een eigen identiteit, een eigen mening en een realistisch wereldbeeld”, aldus Marije.