Kijk

“Een vakantie voor je lichaam”

“Dit droegen wij toen wij jongen waren!” Vol ongeloof en afschuw kijkt mijn collega naar het topje wat ik net gekocht heb bij de kringloop. Ze kan niet begrijpen dat de jongere generatie de kleding uit de vroege jaren 2000 mooi vindt. Kleding die onvermijdelijk uit de mode raakte en waar ze met haar vriendinnen om moet lachen wanneer ze elkaar terugzien op oude foto’s.  

Eva Metselaar NPO Cultuur

Eva Metselaar

Geplaatst op woensdag 10 september 2025

Ergens zie ik ook wel dat de kleuren donkerpaars, groen en turquoise vloeken. Maar de mode uit het begin van het millennium, ook wel Y2K fashion genoemd, is weer hip. Het topje is eigenlijk spuuglelijk en daardoor juist mooi. Er is YK2 modestuk wat op dit moment erg gewild is: de Chloé Paddington bag. Een tas die mijn TikTok foryou-pagina overspoelt en die ik meerdere malen op Pinterest bewaard heb. Als ik deze in de kringloop zou spotten, zou ik spontaan op mijn knieën vallen. 

De uitzending van Close Up (AVROTROS) over Gaby Aghion, de vrouw achter het modehuis Chloé, is daarom misschien zoveel bekeken op NPO Start. Ik associeerde het merk vooral met die tas en een flesje parfum wat mijn oma in de gang heeft staan. Maar het Frans modehuis blijkt veel meer dan dat! 

Een hand houdt een modeschets vast.
Foto: VPRO
Gaby op een oude foto. Ze kijkt vrolijk in de camera en heeft haar handen in haar zij.
Foto: AVROTROS

Chloé werd in 1952 opgericht door Gaby Aghion; een vastberaden vrouw die wist wat ze wilde. Aghion groeide op in Egypte en hoewel ze daar een heerlijk leven leidde, werd ze de koloniale regering zat. Daarom emigreerde Aghion met haar man naar Frankrijk. Ze was migrant, maar dat was juist haar kracht. Als buitenstaander viel het haar op hoe weinig vrijheid Franse vrouwen hadden. Hun beknellende kleding en korsetten weerspiegelden dat. Aghion ontwierp daarom kleding die lekker zat en waar je mooi in kon bewegen.  “Like a vacation for your body”, wordt er in de documentaire gezegd. Veel van de kledingstukken bestaan uit zwierige crêpe stof. Een tikje sensueel en très élégant, geïnspireerd op de lange gewaden die de mensen in Egypte droegen. Het merk werd een enorm succes en beroemdheden als Brigitte Bardot, Jackie Kennedy en Maria Callas lieten zich fotograferen in haar ontwerpen. Zo werd Chloé een gevestigde naam in de modewereld. 

Er zit wel een tragisch randje aan dit vrolijke verhaal van vrijheid en emancipatie. Gaby Aghion kreeg nooit erkenning voor haar werk. Die ging voornamelijk naar Karl Lagerfeld, wie Aghion gescout had als jonge ontwerper. Ook wat geld betreft is ze veel misgelopen. Aghion benoemde haar minnaar Jacques Lenoir tot commercieel directeur. Toen ze naar Italië vertrok liet ze de zaak aan haar geliefde over. Op een gegeven moment wilde Aghion haar merk terug, maar Lenoir wou haar maar 15 procent geven. Zelfs in de naam van het merk komt ze niet voor. Haar man vond ‘Gaby Aghion, couturière’ niet kunnen. Dus vernoemde Aghion haar merk naar haar vriendin Chloé. Omdat de letters zo mooi rond waren.   

Kijk GABY - De vrouw achter het modehuis Chloé (AVROTROS) hier terug (53 min)

Illustratie van de Chloé Paddington bag
Foto: Eva Metselaar
Eva Metselaar NPO Cultuur

Eva Metselaar

Bezoekt graag musea maar kan zich ook helemaal verliezen in de online wereld van kunst en cultuur. Doorkruist alle uithoeken van TikTok om er vervolgens met een zelfgemaakte video weer vandaan te komen.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!