Thomas J Price: kunst die letterlijk en figuurlijk ruimte inneemt
Wat betekent het om wel of juist niet erkend te worden in de samenleving? En hoe verhouden we ons tot macht? Met beelden, fotografie, animatie en performance art zoekt de Britse kunstenaar Thomas J Price (1981) naar antwoorden op deze prangende maatschappelijke vragen. Price is één van de meest toonaangevende hedendaagse kunstenaars van zijn generatie. Aanstaande zaterdag wordt zijn eerste Nederlandse solotentoonstelling - Matter of Place - geopend in de Kunsthal Rotterdam.
De kans dat jij ooit al een kunstwerk van Thomas J Price gezien hebt, is groot als je wel eens op Rotterdam Centraal komt. Op het stationsplein staat daar sinds vorig jaar namelijk een gigantisch bronzen beeld van zijn hand: Moments Contained. “De getoonde jonge zwarte vrouw kun je omschrijven als stoïcijns, maar voor mij belichaamt ze weerbaarheid, zelfverzekerdheid en kwetsbaarheid”, vertelt Price in een interview voor de Kunstbode. De bijna vier meter hoge vrouw staat rechtop met haar handen in haar zakken, waar haar knokkels zichtbaar doorheen komen. “Ze probeert zich te beheersen, onderdrukt misschien frustratie. Haar volle vermogen wordt ingeperkt door de blikken om haar heen.”
Met zijn beelden van fictieve personages belichaamt Price alledaagse mensen en confronteert hij toeschouwers - vaak in de publieke ruimte - met (hun eigen) vooroordelen. Zijn sculpturen zijn expres altijd ‘gewone’ anonieme mensen in casual kleding, zoals een trainingspak en gympen. De werken zetten je aan het denken over wie er wel en niet een standbeeld verdient. Wie mág er gezien worden? En wie bepaalt dat eigenlijk? Zo uit de kunstenaar kritiek op traditionele standbeelden die vaak koloniale figuren uit de geschiedenis verheerlijken.
Foto: Monsieur Paro
Naast de beelden waar Price om bekend staat, vind je in de Kunsthal ook een overzicht van zijn werk in andere kunstdisciplines. In de afgelopen twintig jaar heeft hij namelijk heel veel verschillende dingen gemaakt. Eén van de highlights uit het begin van zijn carrière is Licked (2001): een intense en indrukwekkende videoperformance waarin de kunstenaar drie dagen lang de muur van een tentoonstellingsruimte likt. Wat begint als een onzichtbaar kunstwerk, verandert door het vele likken uiteindelijk in een met bloed beschilderde muur. Het doel is de kijker aan het denken zetten over wel of niet gezien worden in de ruimtes waarin je je bevindt. Deze performance en de gedachte erachter vormt vandaag nog steeds een belangrijke rode draad door het werk van Thomas J Price.
Thomas J Price - Matter of Place is van 5 oktober tot en met 9 februari te zien in de Kunsthal Rotterdam. Wil je nog meer weten over het verhaal achter zijn standbeeld in Rotterdam? Luister dan naar deze aflevering van Open Huis (EO).
Foto: Thomas J Price
Seshiekela Moerlie
Gaat het liefst iedere ochtend naar de film. En luistert met plezier elke dag naar dezelfde playlist: een mix van queer pop en Indonesische liedjes.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!