LogoInnovatie

GenZ over maatschappelijke thema's, impact maken en nieuws

"Gen Z heeft geen behoefte aan nog meer slecht nieuws, het eigen leven vraagt al om genoeg aandacht"

"Gen Z heeft geen behoefte aan nog meer slecht nieuws, het eigen leven vraagt al om genoeg aandacht"
NPO Innovatie deed in opdracht van NOS, Human en EenVandaag samen met Motivaction een deepdive in Generatie Z. Geboren tussen 1995 en 2010, opgegroeid in de nasleep van 9/11, in economisch onzekere tijden en met onbeperkt internet.

Een paar opvallende resultaten:

  • Waar Millenials de influencer groot hebben gemaakt is Generatie Z meer gericht op de eigen vrienden en content van willekeurige, veelal onbekende, mensen.
  • Het merendeel van de jongeren heeft zorgen die dichtbij hun eigen leefwereld liggen. Studeren, wonen, werken, een partner vinden en reizen. Slechts een klein deel van de jongeren maakt zich hard voor maatschappelijke problemen.
  • Mentale gezondheid is een belangrijk onderwerp in het leven van Generatie Z. Het taboe rondom psychische problemen neemt binnen deze generatie steeds verder af.
  • Vanuit het idee dat ‘ik er toch niets aan kan veranderen’ kiest Generatie Z ervoor het nieuws (indien mogelijk) te ontlopen. Ze willen vooral nieuws meekrijgen waar zij zelf iets aan kunnen doen.  

Lees meer over hoe deze generatie omgaat met maatschappelijke thema’s, impact maken en nieuws. 

 
AI Club
EO gebruikt voor het eerst AI om non-fictie verhalen te verfilmen
Week van de Toekomst: Terugblik
Omroepbrede uitgangspunten voor werken met AI
Innovatie Estafette Juni 2024
Innovatie Estafette Mei 2024
Deel deze pagina

Download het rapport hier.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)