Onafhankelijk van big tech blijven
‘Tada!’ Martijn van Dam, binnen de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) verantwoordelijk voor technologie en innovatie, staat op en haalt met een glimlach een zwart doosje met het NPO-logo tevoorschijn. Daarin zit iets wat op een uit de kluiten gewassen usb-stick met antenne lijkt.
Het is een stick die in een tv-toestel kan worden gestopt. Dat soort tv-sticks (zoals de Amazon Fire Stick) zijn in de Verenigde Staten populair. Veel meer dan hier in Nederland kijken Amerikanen via internet naar tv, zonder een traditioneel tv-abonnement. Dat kan bijvoorbeeld met Apple TV, een smart tv of met zo’n stick. De NPO-stick bevindt zich in een experimenteel stadium, maar voor Van Dam lijkt hij een aantal dingen te symboliseren. Allereerst NPO’s innovatiedrift, die volgens hem nu eindelijk goed op gang is gekomen. Van Dam: ‘Er vond wel innovatie plaats, maar die gebeurde te veel op allerlei losse eilandjes.’
De kloeke tv-stick markeert ook NPO’s positie tegenover big tech, de grote cyberbedrijven. ‘Voor Nederlandse media, en zeker voor de publieke omroep, is het essentieel dat je onafhankelijk blijft.’ Het wekt wellicht verbazing: het schaarse innovatiebudget (dit jaar gaat 3 miljoen van het NPO-budget van 900 miljoen euro naar technologische innovatie) aanwenden voor de ontwikkeling van een eigen tv-stick, in plaats van samenwerking te zoeken met een partij als Amazon.
Die gesprekken zijn ook gevoerd, maar niet tot Van Dams tevredenheid: ‘Wij mochten wel een plekje op de tv-stick van Amazon krijgen, maar alleen als wij al onze programma’s aan Amazon beschikbaar zouden stellen. Dat is precies hoe techbedrijven werken.’ Hetzelfde geldt voor het gebruik van bestaande spraakherkenningstechnologie van Google. Ook daarover is hij kritisch: ‘Het grootste risico is dat je afhankelijk van die techbedrijven wordt.’
Lees hier het hele artikel in de Volkskrant.