Special Commendation voor Het Klokhuis (NTR) bij Prix Europa

Het voormalige innovatieproject Het Klokhuis over Journalistiek van de NTR heeft tijdens de Prix Europa een Special Commendation ontvangen in de categorie Digital Media voor de game 'Brand!'.
De Prix Europa is het grootste prijzenfestival voor de beste televisie-, radio- en onlineproducties van Europa. De prijsuitreiking vond op 10 oktober plaats in Berlijn.
Het Klokhuis over Journalistiek begon als een NPO Innovatieproject en is namens de NTR uitgegroeid tot een innovatief multiplatformconcept. De interactieve 3D-game laat kinderen spelenderwijs ontdekken hoe nieuws en informatie werken. Spelers leren welke bronnen betrouwbaar zijn, hoe nepnieuws en propaganda ontstaan en welke gevolgen misleidende content kan hebben. Zo herkennen ze bijvoorbeeld dat populaire maar onbetrouwbare berichten, zoals die van een juicevlogger, schadelijk zijn en ervaren ze in een later level hoe subtiel de overgang naar een dictatuur kan verlopen.
In de vierdelige televisieserie neemt presentator Janouk Kelderman de kijkers mee in de wereld van nieuws: hoe het wordt gemaakt, waarom het belangrijk is en hoe je nepnieuws herkent. In een tijd waarin kinderen via televisie, games en social media voortdurend informatie binnenkrijgen, is nieuwswijsheid belangrijker dan ooit.
Eindredacteur Anneke Dorsman (NTR):
“We zijn heel blij met deze eervolle vermelding, juist omdat Brand! over journalistiek gaat. Het onderscheid kunnen maken tussen nieuws- en nepberichten is enorm belangrijk, óók voor kinderen. En wat de game zo tof maakt, is dat je al doende leert wat de spelregels van journalistiek zijn en waarom journalistiek zo belangrijk is.”
Het project laat zien hoe een innovatieproject kan uitgroeien tot een impactvolle productie met internationale erkenning.
Vind hier meer informatie over het project.