Zijn we klaar voor virtual humans?

Beeld: Xicoa
Ze kijken je aan, ze geven antwoord op je vragen en ze tonen steeds meer empathie. Virtual humans zijn digitale wezens en zien er vaak uit/en gedragen zich als mensen, maar zijn dat niet. Je komt online steeds vaker met ze in aanraking, bijvoorbeeld bij een klantenservice, in therapie en in de media.
Benieuwd wat we hier wel en niet mee doen bij de publieke omroep? Lees hier in het kort de stand van zaken.
Virtual influencers in media
AI-gegenereerde acteurs, digitaal gekloonde nieuwslezers en virtuele influencers die niet werkelijk bestaan komen steeds vaker voorbij op onze timeline. Ook bekende gezichten zoals overleden popsterren en acteurs krijgen digitaal een tweede leven. Wat betekent dit voor hoe we media beleven? Hoe onderscheiden we echt van nep? Kunnen ze ons helpen elkaar en onszelf beter te begrijpen? Welk effect hebben ze op ons gevoel van realiteit? En welke mogelijkheden én ethische vraagstukken roepen ze op?
Virtual influencers bij NPO en omroepen
Al sinds 2019 wordt er binnen de publieke omroep geëxperimenteerd met virtual humans. Zo onderzocht KRO-NCRV hoe een virtuele influencer eruit zou kunnen zien om kinderen te enthousiasmeren voor Willem Wever. Maakte BNNVARA Bart de Graaff weer actueel door in samenwerking met zijn familie een virtuele Bart te ontwikkelen. En ontwikkelde EO virtual human ‘Maike’ (voorheen: MetaSarah), om met publiek in gesprek te gaan.
Hoe denken Nederlanders over virtual humans?
In Nederland kijken we soms anders naar de (virtuele) wereld als je dat vergelijkt met inwoners van andere landen. Tijdens het Festival van de Toekomst leerden we van het Ipsos dat er een toenemende onzekerheid is in een veranderende wereld. Naast gemak, entertainment en vooruitgang zoeken Nederlanders houvast: persoonlijke herkenning in media en duidelijke ethische grenzen rond technologie.
Ook deze nieuwe toepassing van technologie wekt dus groeiende bezorgdheid op. AI inspireert optimisme, maar roept ook ethische vragen en twijfels over betrouwbaarheid op. Nepnieuws en deepfakes ondermijnen het vertrouwen in media, maar mensen waarderen nog steeds platforms die maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. Sommige consumenten laten dit zelfs meewegen bij het kiezen van een streamingdienst: ze willen niet alleen vermaakt worden, maar ook vertegenwoordigd en beschermd.
FAQ
Ben je benieuwd naar virtual humans, de inzichten uit verschillende experimenten en het gebruik ervan bij de publieke omroep? Lees meer in onze FAQ.