
NPO Innovatie
Luister
Over deze podcast
De Nederlandse publieke omroep speelt in op het snel veranderende mediagedrag van het publiek en faciliteert en stimuleert daarom innovatie. We onderzoeken nieuwe diensten, platformen, technologieën en werkwijzen om ons publiek ook op andere manieren in aanraking te brengen met onze verhalen en daarmee maatschappelijke impact
Categorie
Media
Afleveringen
Nieuwwo 3 december
#7 - Dit is de kracht van de persoonlijke, hyperlokale journalistiek (S02)
Moet alles wat je brengt landelijk actueel zijn om relevant te zijn? Absoluut niet. Rens Blom (Nieuws uit Castricum) en Marije Bruggeman (Eilandennieuws) laten zien dat vertrouwen begint in de buurt. Hoe bouw je een sterk, hyperlokaal platform op een 'kale vlakte'? En waarom is het zo cruciaal dat je niet alleen zendt, maar voortdurend luistert naar je samenleving? Het slotstuk dat bewijst: rolbewustzijn en nabijheid zijn de onmisbare schakels in de holistische mediastrategie.
Nieuwwo 3 december
#6 - Waarom de angst voor vervlakking onterecht is wanneer je letterlijk tussen het publiek gaat staan (S02)
De grens tussen journalistiek en entertainment is diffuus. Willem van der Hoeven (Bendertainment) zoekt met Bender via Bendertainment de rafelranden op. Je hoort hoe zij letterlijk tussen het publiek staan, en waarom die schuring en het afbreukrisico nodig zijn om groepen te bereiken die de traditionele media negeren. Een analyse van de methode die dwingt tot de vraag: wat is belangrijker, de traditie of de connectie?
Nieuwwo 3 december
#5 - Hoe je een eigen socialmediaplatform bouwt om de interactie met je publiek optimaal te benutten (S02)
Impact is niet hetzelfde als bereik. Sophie Kluivers (SPILNEWS, Mediahuis) deelt de strategie van het gloednieuwe jongerenmerk SPILNEWS. Dit is een pleidooi voor een andere mindset: waarom is het nodig dat de marketingafdeling naast de redactie zit als publieksspecialist? En hoe creëer je impact door de doelgroep te erkennen en op te zoeken, met concrete voorbeelden zoals de cross-over met de 'bierfiltertjes'?
Nieuwwo 3 december
#4 - Zo gebruik je de feedbackloop van het publiek als brandstof voor je journalistiek (S02)
Je hebt een community, maar waar voer je het gesprek? Arie Bart de Vries (NUjij, DPG) legt uit waarom NUjij de radicale stap zet om een eigen sociaal platform te bouwen. Dit is het doorbreken van de 'angel' die andere redacties tegenhoudt. Je hoort hoe je de reactiesectie transformeert van een 'beerput' naar een waardevolle feedbackloop, en waarom het beheer over die interactie essentieel is voor journalistieke groei.
Nieuwwo 3 december
#3 - Hoe een community transformeert tot een loyaal Fandom (met live events) (S02)
De ultieme droom van elke redactie: fans. Maar kan dat met journakistieke content? Bij de podcast Napleiten is de community uitgegroeid tot een waar Fandom. Wendy Beenakker & Wouter Laumans (Napleiten, BNR) delen de 'how-to' achter deze diepe verbinding. Hoe bouw je met true crime een vertrouwensband op? En wat levert het op als mensen niet alleen luisteren, maar ook tickets kopen voor live events in het theater? Hier ligt de winst in betrokkenheid.
Nieuwwo 3 december
#2 - Hoe je een werkende TikTok en Reddit strategie opzet (S02)
Bereik je publiek door te zijn waar ze zijn. Ahmet Polat (Rewind, HUMAN) en Dennis van Brouwershaven (De Marker, BNNVARA) laten zien hoe je succesvol bent op de meest weerbarstige platforms: TikTok en Reddit. Wat is de strategie om content te vertalen zonder te versimpelen? En waarom moet je op deze platforms manifesteren als 'user', en niet als merk? De eerste stappen om de kloof te dichten.
Nieuwwo 3 december
#1 - Hoe financieringsstructuur binnen de NPO nu echt van lineair naar digitaal verschuift (S02)
Voordat verhalen op de juiste manier kunt vertellen, moet de organisatie kloppen. Karlijn Goossen (Coördinator NPO Journalistiek) analyseert de noodzaak tot een cultuuromslag binnen de publieke omroep. Het gaat niet alleen om een nieuw platform, maar om de structurele ingreep: hoe verzet je de financieringskraan van lineaire media naar kleine, maar essentiële digitale assets? Dit is het fundament onder elke innovatie.

wo 9 juli
Aftertalk festival van de toekomst
In deze ‘afterpodcast’ die mede mogelijk is gemaakt door NPO Campus gaat host Andres Odijk (NPO 3FM) in gesprek met studenten van verschillende media-, communicatie- en toekomstopleidingen. Zij bezochten verschillende onderdelen van het Festival van de Toekomst als de toekomstige generatie makers. In deze podcast delen ze met ons wat ze daar leerden, wat hen opviel en confronteren ze audiomaker en NPO Radio 1 presentator Jan Willem Wesselink (EO) met hun bevindingen. Samen beantwoorden zij de volgende vragen: Wat past er in de toolkit van de toekomstmaker? Welke mindset en skills heb je nodig? Wat leer je op de opleiding, en wat in de dagelijkse praktijk?

wo 11 juni
Ezra Eeman: we hebben meer chaos nodig online
Ezra Eeman, Strategy & Innovation Director bij de NPO, is op het International Journalism Festival in Perugia onze ogen en oren voor alle sessies op het gebied van AI in de journalistiek. Nu weet Ezra daar zelf ook alles van, want hij was één van de sprekers op het festival en houdt de afgelopen jaren iedereen op de hoogte van trends in de media in zijn Wayfinder nieuwsbrief. Wat hem betreft, moeten we het volgende meenemen uit Perugia: 1. AI is volwassen geworden, we zijn voorbij de hype. 2. AI hoeft geen Amerikaans verhaal te zijn. 3. We hebben weer wat meer chaos nodig online. Three Takeaways - Perugia Special wordt gemaakt door Jolien van de Griendt en Merlijn Passier in opdracht van NPO Innovatie en Media Campus NL.

wo 11 juni
Karlijn Goossen: het verhaal alleen is niet genoeg
Karlijn Goossen, genre coördinator NPO Journalistiek en onderzoeker, heeft zich op het International Journalism Festival in Perugia gericht op sessies over leiderschap en hoe innovatie vleugels krijgt. De Three Takeaways van Karlijn: 1.Redactioneel werk staat niet meer het hoogst in de voedselketen. 2.Journalisten kunnen heel veel leren van de creator economy. 3.Culture eats strategy for breakfast. Three Takeaways - Perugia Special wordt gemaakt door Jolien van de Griendt en Merlijn Passier in opdracht van NPO Innovatie en Media Campus NL.

wo 11 juni
Wilma Haan: de redactie van de toekomst is een techbedrijf met journalisten
Wilma Haan, adjunct-hoofdredacteur van NOS Nieuws deelt wat haar Three Takeaways zijn van het International Journalism Festival in Perugia. Wat neemt ze mee terug naar de NOS-redactie in Hilversum? We vroegen Wilma te focussen op het thema 'Hoe blijf je iedereen bereiken met nieuws?'. 1.We moeten niet alleen vertellen wat er aan de hand is, maar ook waarom het voor jou belangrijk is. 2.Product teams moeten nu echt onderdeel worden van de nieuwsredactie… of andersom. 3.In dialoog zijn met je publiek en transparantie zijn belangrijker dan ooit. Three Takeaways - Perugia Special wordt gemaakt door Jolien van de Griendt en Merlijn Passier in opdracht van NPO Innovatie en Media Campus NL.

wo 11 juni
René van Brakel: nieuws mijden bestaat niet, je bent gewoon niet relevant genoeg
Hoofdredacteur René van Brakel bezocht op het International Journalism Festival in Perugia alle sessies over hoe je als nieuwsmerk dichter bij je publiek komt. EenVandaag zet vol in op publieksinteractie. De Three Takeaways van René: 1.Niet bereik of impact, maar loyaliteit is de kern om relevant te blijven. 2.Nieuws mijden bestaat niet. Als mensen je mijden, ben je gewoon niet relevant. 3.Het gaat niet om ‘how to use AI’, maar om ‘how to cover AI’. Three Takeaways - Perugia Special wordt gemaakt door Jolien van de Griendt en Merlijn Passier in opdracht van NPO Innovatie en Media Campus NL.