Bestelschaamte bij 1 op de 5 jongeren: bekijk hier hoe vaak jullie online winkelen
- Artikel
- 16 apr 2024
- 3 minuten leestijd
We bestellen in Nederland voor 35 miljard euro per jaar online en per pakketje zorgt dat gemiddeld voor 100 gram CO2-uitstoot. Sommigen van jullie schamen je daarvoor: 1 op de 5 voelt ‘bestelschaamte’ om de gevolgen van hun pakketjes voor het klimaat.
Dat blijkt uit onderzoek van 3Vraagt onder 1300 jongeren. Van hen bestelt 85 procent wel eens kleding of schoenen online, de meesten doen dat in ieder geval meerdere keren per jaar.
Schuldgevoel
“Als ik iets terugstuur, is het omdat het niet past of niet goed staat, maar daar voel ik me vaak wel schuldig over. Het is alleen met een baan en kinderen echt moeilijk plannen om fysiek naar winkels te gaan om kleding te kopen. Online is nou eenmaal makkelijker”, legt een deelnemer met ‘bestelschaamte’ uit.
De meerderheid voelt zich er niet schuldig over. “De pakketbezorger rijdt met 1 auto langs 100 huizen”, redeneert een panellid. “Als al die 100 mensen met de auto naar de stad moeten om te winkelen, heb je meer vervuiling.”
Kampioen retouren
En misschien herken je dit ook wel: je bestelt verschillende maten van een broek, zodat je zeker weet dat de goede maat er tussen zit. Of meerdere jurkjes voor een feestje, zodat je niet zonder outfit komt te zitten als er één tegenvalt. 1 op de 3 jongeren die wel eens online kleding bestelt, doet dat.
Maar dat betekent wel dat je van tevoren al weet dat je iets terug gaat sturen als je de bestelling plaatst, en moet een busje dus sowieso twee keer rijden voor jouw bestelling. Nederland is nu al het land met het een-na-hoogste aantal kledingretours in Europa. Van de jongeren in het onderzoek zegt bijna de helft (45 procent) dat ze bijna altijd wel iets terug moeten sturen van een bestelling.
Kosten voor terugsturen
Meestal is retourneren (nu nog) gratis, maar er gaan stemmen op om standaard retourkosten in te voeren. De helft van de jongeren (51 procent) vindt dat een slecht idee. Ze vinden het onderdeel van de service, en zeggen dat verzendkosten óók niet verplicht zijn: “Verzenden is net zo slecht voor het milieu als retourneren, dus waarom zou je het ene wel verplichten en het andere niet?”, vraagt een deelnemer zich af.
Anderen vragen zich af of die retourkosten in alle gevallen gerekend zouden worden: “Als een product niet voldoet aan de eisen, moet je het gewoon kosteloos kunnen retourneren.” Slecht idee of niet, het zou wel effect hebben, want 4 op de 10 jonge mensen zeggen dat ze daardoor minder online zouden bestellen. Dit panellid legt het uit: "Als ik niet zeker weet of iets gaat passen en er zijn retourkosten, ga ik liever naar een fysieke winkel”.
Over dit onderzoek
3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Dit onderzoek is gehouden van 2 tot en met 4 april 2024. Er deden 1.293 deelnemers mee. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land.