• Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
    • NPO3 Exclusives
    • Shorts
  • Meer
    • 3Lab
    • 3vraagt
    • 3 op Reis
    • Boos
    • Brandpunt+
    • Best Bites
    • Spot On
    • Spuiten en Slikken
    • BEAM
    • NOS op 3
    • NOS stories
    • PowNews
    • Programma's
    • Op NPO Start
    • Artikelen
    • Afleveringen
    • Reviews
    • Alle zoekresultaten
    • HOME
    • Lezen
    • Film & serie
    • Quizzen
    • Videosnacken
      TERUG
      • Videosnacken
      • NPO3 Exclusives
      • Shorts
    • MEER
      MEER
      • 3Lab
      • 3vraagt
      • 3 op Reis
      • Boos
      • Brandpunt+
      • Best Bites
      • Spot On
      • Spuiten en Slikken
      • BEAM
      • NOS op 3
      • NOS stories
      • PowNews
    Volgende!
    Fun Fact Friday: 54% van de jongeren vindt het prima als mensen een foto van hun eten maken
    Terug naar 3vraagt

    Fun Fact Friday: Driekwart van de jongeren vindt gepersonaliseerde advertenties niet fijn

    • Artikel
    • 16 aug 2019
    • 2 minuten leestijd

    Als je het internet hebt afgestruind naar een leuke nieuwe zwembroek of zomerjurk voor je vakantie, krijg je daarna op sociale media vaak reclames over deze kledingstukken te zien. De meeste jonge mensen (73%) zijn daar helemaal niet blij mee, blijkt uit onderzoek van 3Vraagt.

    “Heel irritant, die reclames achteraf”, schrijft een van de deelnemers aan het onderzoek. “Dan heb je iets gekocht en blijf je het nog weken zien. Waar is dat goed voor? Je hebt het toch allang in huis!” Lees hier meer over jongeren en privacy.

    Facebook weet meer dan je denkt

    Dat je al die advertenties te zien krijgt, heeft te maken met het verdienmodel van bedrijven als Facebook. In het kort werkt dat zo: je mag het platform gratis gebruiken, in ruil voor het doorverkopen van je gegevens aan partijen die je op basis daarvan advertenties sturen. In deze video legt onderzoeker Bart Schermer uit hoe dat werkt:

    Hoe ver kunnen bedrijven gaan?

    Facebook volgt ook je surfgedrag op andere sites. Hoe ver kunnen bedrijven daarin gaan? En respecteren ze je privacy wel genoeg? Daar lees je meer over in dit artikel van NPO Focus.


    In Fun Fact Friday brengen we een grappig, verbazingwekkend of opvallend feitje aan het licht. Dit feitje komt uit de duizenden antwoorden die de jongeren (16-34 jaar) geven in de onderzoeken van 3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel. Bij NPO Focus vind je achtergronden over allerlei onderwerpen, van gezondheid tot tech en cultuur.


    • Fun Fact Friday
    • Deel

    Recente artikelen

    Mentale problemen, geen geld voor boodschappen en het overslaan van feestjes: schulden hebben grote gevolgen voor jongeren

    Woningtekort, dure boodschappen en verdeeldheid in de samenleving: deze actuele kwesties hebben invloed op de mentale gezondheid van jongeren

    Bijna de helft van de jongeren heeft last van belangst: vooral bang dat ze iets ‘sociaal onhandigs’ doen

    1 op de 3 jonge mannen kan zich voorstellen op een crimineel verzoek in te gaan: ‘Als het bedrag hoog genoeg is’

    Meeste jongeren vonden seksuele voorlichting op school slecht of hebben er zelfs geen les in gehad: 'Meer geleerd van TikTok dan op school'

    NPO logo
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Info

  • NPO Start
  • Over NPO
  • Algemene voorwaarden & Privacy
  • Cookiebeleid
  • Menu

  • Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
  • NPO3 Exclusives
  • Shorts
  • Volg NPO 3

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok
  • Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring te optimaliseren. Lees meer.

    Akkoord