Fun Fact Friday: Driekwart van de jongeren vindt gepersonaliseerde advertenties niet fijn
- Artikel
- 16 aug 2019
- 2 minuten leestijd
Als je het internet hebt afgestruind naar een leuke nieuwe zwembroek of zomerjurk voor je vakantie, krijg je daarna op sociale media vaak reclames over deze kledingstukken te zien. De meeste jonge mensen (73%) zijn daar helemaal niet blij mee, blijkt uit onderzoek van 3Vraagt.
“Heel irritant, die reclames achteraf”, schrijft een van de deelnemers aan het onderzoek. “Dan heb je iets gekocht en blijf je het nog weken zien. Waar is dat goed voor? Je hebt het toch allang in huis!” Lees hier meer over jongeren en privacy.
Facebook weet meer dan je denkt
Dat je al die advertenties te zien krijgt, heeft te maken
met het verdienmodel van bedrijven als Facebook. In het kort werkt dat zo: je
mag het platform gratis gebruiken, in ruil voor het doorverkopen van je
gegevens aan partijen die je op basis daarvan advertenties sturen. In deze
video legt onderzoeker Bart Schermer uit hoe dat werkt:
Hoe ver kunnen bedrijven gaan?
Facebook volgt ook je surfgedrag op andere sites. Hoe ver
kunnen bedrijven daarin gaan? En respecteren ze je privacy wel genoeg? Daar
lees je meer over in dit artikel van NPO Focus.
In Fun Fact Friday brengen we een grappig, verbazingwekkend of opvallend feitje aan het licht. Dit feitje komt uit de duizenden antwoorden die de jongeren (16-34 jaar) geven in de onderzoeken van 3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel. Bij NPO Focus vind je achtergronden over allerlei onderwerpen, van gezondheid tot tech en cultuur.