Kun je als LHBTIQ+’er jezelf zijn op school? Absoluut niet, zegt een meerderheid van de jongeren in de community
- Artikel
- 06 aug 2022
- 3 minuten leestijd
Bijna de helft (45 procent) van de jonge LHBTIQ+’ers voelde zich op de middelbare school niet veilig om open te zijn over hun seksuele oriëntatie en/of genderidentiteit. “De enige reactie die ik kreeg was dat ik naar de hel zou gaan, dus toen ben ik maar weer de kast ingedoken.”
3Vraagt deed onderzoek onder jonge mensen in de LHBTIQ+-community, in aanloop naar Pride Amsterdam. Ongeveer een vijfde van die groep (22 procent) zegt dat ze wel bij sommigen open konden zijn over hun seksuele oriëntatie en/of genderidentiteit, maar lang niet bij iedereen. Slechts 20 procent zegt dat ze volledig zichzelf durfden te zijn.
‘Voelde me een slecht mens’
“Andere leerlingen, die wel uit de kast kwamen, werden vanwege hun seksuele voorkeur gepest en geslagen. Ik durfde daarom absoluut niet open te zijn over mijn geaardheid”, zegt iemand in het onderzoek.
Een ander zat op verschillende gereformeerde scholen. “Homoseksuele gedachten waren zondig, werd mij geleerd. Ik voelde me daardoor een slecht mens en schaamde me enorm. Tot mijn 23e heb ik er met niemand over durven te praten. Ik ben nu 28 en langzaam maar zeker lukt het om mijn seksualiteit te omarmen.”
Gepest
Een kwart (24 procent) van de LHBTIQ+-jongeren zegt dat ze zelfs gepest zijn vanwege hun seksuele voorkeur of genderidentiteit. “Medeleerlingen en docenten pestten me omdat ik ‘verwijfd’ zou zijn”, zegt een deelnemer.
Meerdere mensen in het onderzoek geven aan dat ze vaak van school zijn gewisseld, omdat hun seksuele voorkeur of genderidentiteit nergens werd geaccepteerd. “Kuthomo, flikker, het vloog me overal om de oren”, vertelt hij. “Nergens waren andere LHBTIQ+’ers, zowel leerlingen als docenten. Dat gebrek aan zichtbaarheid en rolmodellen maakt het onveilig als je het wél bent.”
‘Oh ja, er zijn ook homo’s’
“Als je er op school meer over leert, is er ook meer acceptatie”, zegt een deelnemer. Maar op het gebied van seksuele voorlichting is nog een wereld te winnen: 87 procent van de jonge LHBTIQ+’ers is van mening dat er tijdens die les te weinig aandacht is geweest voor seksuele- en genderdiversiteit.
“Het ging vooral over hoe je zwangerschap en soa’s voorkomt. Misschien één zinnetje: ‘Oh ja, er zijn ook homo’s”, vertelt een deelnemer. Een ander had er persoonlijk veel aan gehad als er toen betere voorlichting was geweest. “Als ik meer had geleerd over genderidentiteiten, was ik er misschien eerder achter gekomen dat ik trans ben. Het had ook veel gescheeld als ik wist dat aseksualiteit bestaat, dan had ik mezelf veel eerder begrepen.”
Inlevingsvermogen
Niet alleen mensen van de community vinden dat de voorlichting op hun school tekort is geschoten: ook de helft van de hetero’s (49 procent) is van mening dat ze te weinig hebben geleerd over seksuele- en genderdiversiteit.
“Ik had daar graag meer over geleerd”, zegt een van hen. “Bijvoorbeeld over wat een LHBTIQ+'er allemaal moet doormaken in deze maatschappij door zijn of haar geaardheid. Ik had wel meer zicht willen hebben op de worstelingen die gepaard gaan met het zijn van een LHBTIQ+’er, om daarmee meer inlevingsvermogen en begrip te krijgen.”
Over dit onderzoek
3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Aan dit onderzoek, gehouden van 22 juli tot en met 2 augustus 2022, deden 671 jonge LHBTIQ+’ers mee en 1829 niet-LHBTIQ+ jongeren. Een deel van de ondervraagden uit de LHBTIQ+-gemeenschap is geworven via AVROTROS en COC. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land. De uitslagen worden gepubliceerd door EenVandaag en op jongerenplatforms van NPO3 en andere platforms van de Publieke Omroep.