'Blote borsten verwijderen op sociale media onterecht'
- Artikel
- 30 aug 2018
- 3 minuten leestijd
Twee derde (62 procent) van de jonge mensen vindt het onterecht dat sociale media sites als Instagram en Facebook foto’s verwijderen waarop blote borsten van vrouwen te zien zijn.
Deelnemers aan het onderzoek vinden dat vrouwen zelf mogen bepalen wat ze posten, dat borsten te snel geseksualiseerd worden en dat er geen verschil moet worden gemaakt tussen mannen en vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van 3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel. Aan het onderzoek deden 8587 jongeren mee tussen de 16 en 34 jaar. "Als de vrouw het zelf prima vindt dan heb ik er geen moeite mee. #freethenipple!", schrijft een deelnemer.
"Als de vrouw het zelf prima vindt dan heb ik er geen moeite mee. #freethenipple!"
Een kwart (27 procent) van de jonge mensen is het hier niet mee eens. Zij vinden het terecht dat sociale media sites de foto’s verwijderen. Ze denken vooral dat dit helpt te voorkomen dat foto’s zonder toestemming van de vrouw worden gepost of erotische getinte beelden op sociale media terechtkomen.
Blote tiet of niet
Op sociale media wordt de protest hashtag #freethenipple gebruikt door mensen die het oneerlijk vinden dat foto’s van mannen met een ontbloot bovenlichaam wel op sociale media worden toegestaan, maar foto’s waarop vrouwentepels zichtbaar zijn worden verwijderd.
Deelnemers aan het onderzoek denken hier verschillend over. Vrijwel iedereen (94 procent) vindt dat een foto van een man met ontblote borst op sociale media prima kan. Bij een vrouw met blote borsten is dat toch anders: circa twee derde (64 procent) vindt dat dit wel kan maar een kwart (28 procent) vindt van niet.
"Borsten horen erbij. Hoe vaker je ze ziet, hoe gewoner ze worden."
"Blote vrouwenborsten worden toch eerder als seksueel gezien. Maar als we er nou eens niet zo’n ophef over zouden maken, dan wordt het vanzelf normaal", zegt een deelnemer. Een ander is het daarmee eens: "Borsten horen erbij. Hoe vaker je ze ziet, hoe gewoner ze worden. Zo kan je ook leren dat niet alle borsten rond zijn en rechtop staan."
Een derde doet aan sexting
In het onderzoek werd ook gevraagd naar de eigen ervaring van het laten zien van bloot op foto’s . Twee op de vijf (40 procent) deelnemers heeft weleens een foto geplaats op sociale media waarop hij of zij weinig kleding aan had, bijvoorbeeld alleen een bikini of zwembroek.
37 procent heeft weleens een naaktfoto van zichzelf gemaakt. Een derde (32 procent) stuurde deze ook naar iemand toe, bijvoorbeeld via WhatsApp of Messenger. Ze deden dit vooral naar hun vriendje of vriendinnetje, scharrel of date.
Preuts
Op de vraag hoe preuts ze zijn zegt meer dan twee derde (37 procent) zichzelf preuts te vinden. Jonge mensen vinden het vaak prima als anderen makkelijk omgaan met bloot, maar zelf doen ze dat liever niet. Zo schrijft iemand: "Als naaktlopen morgen normaal wordt, vind ik dat helemaal prima. Moet iedereen lekker doen. Maar ik nog steeds liever niet."
Lees hier alle uitslagen van het onderzoek over preutsheid.
Over dit onderzoek
3Vraagt is onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel en stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. De uitslagen worden gepubliceerd door EenVandaag op NPO 3. Aan het onderzoek onder het jongerenpanel van EenVandaag deden 8587 jonge mensen mee. Het online onderzoek vond plaats van 21 tot en met 24 augustus 2018. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land.