Jort Kelder doet aangifte tegen bitcoinoplichters: 'Tuig staat nu dik voor'
- Artikel
- 02 okt 2019
- 3 minuten leestijd
Jort Kelder gaat bitcoinoplichters aanpakken. Foto’s van de bekende journalist duiken vaak op in malafide advertenties waar hij niks mee te maken heeft. Daarom gaat Kelder nu aangifte doen van oplichting.
De journalist wil dat politie en justitie achter de oplichters aangaan, zo laat hij weten aan Brandpunt+. "We hopen dat het openbaar ministerie bereid is onderzoek te verrichten naar de personen die zich hiermee verrijken”, aldus Kelder. De maximumstraf voor oplichting is vier jaar cel. "Er is in dit geval niet slechts sprake van een risicovolle belegging. Het gaat erom dat personen zichzelf proberen te bevoordelen met leugens en een valse voorstelling van zaken. Er is dan ook sprake van oplichting", aldus advocaat Joost Groenhuijsen.
Kijk hier de video waarin Jort Kelder de Tsjechische bitcoinoplichter confronteert:
In augustus onthulde Brandpunt+ de namen van een aantal bedrijven die achter de Bitcoinadvertenties zitten. Jort Kelder was toen een populair gezicht op de achterliggende nepnieuwspagina’s. (“De meest recente investering van Jort Kelder verbaast experts en maakt grote banken doodsbang!”) Kelder belde samen met Brandpunt+ met een van deze marketingbedrijven, het Tsjechische Converting Team. Undercover-onderzoek van Brandpunt+ liet zien dat dit bedrijf nepnieuwsadvertenties verspreidde over Jort Kelder. Een medewerker van het bedrijf ontkende, maar Kelder wilde hier niks van horen. "Bye, bye, I see you in jail", zo beëindigde hij het gesprek.
Daarnaast spant Kelder ook een civiele zaak aan. "Hij gaat hiervoor een stichting opzetten die zich inzet tegen misbruik van persoon en portret van bekende Nederlanders, zoals in de malafide advertenties, en de publieksmisleiding bestrijdt die daarvan het gevolg is", laat advocaat Matthijs Kaaks weten. Ander BN'ers kunnen zich bij stichting aansluiten. Doel ervan is in eerste instantie Nederlandse uitgevers die de malafide advertenties publiceren aan te pakken, en de marketingbedrijven die ze produceren en verspreiden. Kelder beperkt zich hierbij dus niet tot Facebook. Bitcoinadvertenties doken eerder via het advertentiesysteem van Google o.a. op bij de sites van Telegraaf en AD. "Alle partijen die zo’n advertentie hebben gepubliceerd gaan wij aanspreken", laat Kelder weten. Inzet is een einde aan de praktijken en een schadevergoeding.
'Alle BN'ers zijn hiervan slachtoffer'
Kelder hoopt ook dat John de Mol zich bij de stichting voegt. De mediamiljardair sleepte Facebook in mei voor de rechter nadat zijn foto opdook in bitcoinadvertenties. Facebook schikte een vergelijkbare zaak in Engeland voor een onbekend bedrag, maar onderhandelingen tussen De Mol en Facebook liepen op niks uit. Daarop besloot Kelder zelf ook de juridische de strijd aan te binden met het sociale-mediabedrijf. “Ik vind het bizar dat ze dit probleem niet serieus nemen. Ze verdienen er gewoon aan dus dan verwacht je toch dat ze er meer aan doen.” In de zaak van De Mol wordt binnenkort een uitspraak verwacht.
Een klein team van advocaten buigt zich namens Kelder nu over de kwestie. “Dit geintje gaat mij nu al duizenden euro’s kosten, voorlopig staat het tuig dik voor, maar ik vind dat iemand op de rem moet trappen.”