Review Locked: Shirtloze Bill Skarsgård versus zelfrijdende auto Vanaf 1 mei in de bioscoop


Locked
Bill Skarsgård een keer niet in duizend lagen make-up (lees: Nosferatu, It) zien, is een fijne afwisseling. Maar is Locked spannend en gelaagd genoeg voor zijn acteertalenten of, uiteindelijk, niet zo memorabel?
Door: Loeke de Waal
Eddie (Skarsgård) is wanhopig: hij werkt als bezorger, maar zijn bus is kapot en de 475 dollar aan reparaties zijn hem te veel. Ondertussen is zijn relatie ook stuk en staat zijn dochter te vaak tevergeefs op hem te wachten op het schoolplein. Om die bus terug te krijgen, gaat Eddie - niet vies van de criminaliteit - op een kleine misdadentocht en komt hij een luxe SUV tegen. Niet op slot! Maar pas wanneer hij al ingestapt is, ontdekt hij dat hij in een zorgvuldig geplande val gelopen is. William (Hopkins) heeft de auto zo ontworpen dat indringers worden opgesloten, terwijl hij op afstand alle controle houdt. William wil rechtvaardigheid voor alles wat hem door criminaliteit afgenomen werd.
Argentijnse remake
De film is een Amerikaanse remake van de Argentijnse actiefilm 4x4 uit 2019. Tot twee jaar geleden zou deze nog met Glen Powell worden gemaakt, maar uiteindelijk schoot Skarsgård de film met Anthony Hopkins. Dit keer in een slachtofferrol, in plaats van de klassieke villains die hij speelde; Pennywise en Count Orlok. En dat gaat hem goed af. Als het niet voor Bill Skarsgårds acteerkunsten was, was het een veel langere anderhalf uur in de auto geweest. Hij friemelt, scheldt en bloed zich in de rondte en weet de spanning steeds lang genoeg vast te houden - of weer vast te grijpen.
Het zijn uiteindelijk de inhoudelijk repetitieve en oppervlakkige tirades van William (Hopkins) die de film naar beneden halen. De rijke, geprivilegieerde, gekrenkte man die de arme, maar ‘streetsmart’ Eddie een (buitenproportioneel!) lesje wil leren. Omdat hij net te vaak beroofd is voor wisselgeld en dat met de grootste prijs heeft moeten bekopen, moet Eddie nu moraliserend toegesproken worden. Spijt betuigen, dat ook deze rijke vent, met te veel tijd omhanden, een veilig gevoel verdient.
Niet onwaar, uiteraard! Maar de situatie is zo extreem, dat enige sympathie of emotionele complexiteit uitblijft. De miljonair die een martelmachine bouwt om iemand die om een paar honderd dollar verlegen zit zijn dood - en die van zijn familie - in te werken, is zo duidelijk een karikatuur. Hij ziet criminelen letterlijk als dieren, maar behalve ze bruut doodmartelen heeft hij geen diepere filosofische ideeën over de ideale maatschappij. Ondertussen kan de crimineel die we wel leren kennen, eigenlijk niks meer verkeerd doen. Want dit verdient ook niemand. Oftewel, de logica is in Locked ver te zoeken.
Behalve dat het rijk versus arm-verhaal ook niet genoeg reden is om mee te gaan in de extreme maatregelen van de rijke vent, wordt die tegenstelling - en zelfs het bijbehorende ‘eat the rich’ sentiment - zo uitgebuit in moderne films, dat je met iets echt origineels of inspirerends moet komen. Anders voelt het toch al gauw uitgekauwd.
Hopkins v Skarsgård
Pas wanneer de twee elkaar in de ogen kunnen kijken, wordt het weer spannend. Dan wordt het persoonlijk. En wordt ook de rijke man geconfronteerd met de gevolgen van zijn acties. Zoals hij zo graag wil dat Eddie zijn (mis)daden onder ogen komt. In die momenten realiseer je je dat alleen de optredens van wereldacteurs als Anthony Hopkins en Bill Skarsgård een film - op het nippertje - kunnen redden.
- Locked (2025)
- Cijfer: 6
- Thriller
- Duur: 1u, 39min
- Regie: David Yarovesky
- Cast: Bill Skarsgård, Anthony Hopkins en meer