Us: na Get Out schiet horrorbaas Jordan Peele weer spectaculair raak!
Us
De nieuwe satirische en übertoffe horrorfilm Us van Jordan Peele is er zo eentje waarover je het best zo min mogelijk kan lezen. Gewoon gaan zien! Toch meer weten? Nou vooruit.
Het zal voor Jordan Peele niet makkelijk zijn geweest: een megahit scoren met Get Out en dan maar even voldoen aan de torenhoge verwachtingen voor een originele follow-up. No pressure Jordan, no pressure. Maar de komiek en regisseur flikt het met Us: wederom een entertainende combi van kippenvelmomenten, humor en een stukje maatschappijkritiek. En de beelden, de muziek! Om je vingers bij af te likken, zo lekker. Je zou haast vergeten dat je naar een enge film kijkt…
Strandtripje wordt nachtmerrie
Us draait om de familie Wilson die een weekendje aan de kust gaat chillen. Tijdens de autorit merken we echter al dat moeder Adelaide (een briljante Lupita Nyong'o) hun strandbestemming helemaal niet zo ‘chill’ vindt. Slechte herinneringen… laten we het daarop houden. Wanneer de bezorgde moeder haar hubby Gabe (een erg komische Winston Duke) tijdens de eerste avond van hun strandtripje probeert te overtuigen om te vertrekken, is het al te laat. De Wilsons krijgen vier mysterieuze wezens op bezoek die exact op hen lijken. En die gestoorde dubbelgangers komen niet voor een gezellig avondje 30 Seconds.
Geef deze cast nog een film
Us beklijft en vermaakt vanaf de creepy Alice in Wonderland-achtige openingsscène in een spiegelpaleis, tot het even prachtige als onheilspellende eindshot. Peele laat de actie lekker vlot op gang komen en houdt tempo én timing goed in balans. De Wilsons trakteren stuk voor stuk op strak acteerwerk, zelfs de kinderen. En het is vooral Oscarwinnares Nyong'o die hier (als moeder Adelaide én haar freaky dubbelganger) een memorabele vertolking neerzet. Haar stem en haar ogen zullen je nog lang lang bijblijven. Acteurs Elisabeth Moss en Tim Heidecker verdienen trouwens ook een special mention. Als het bevriende stel van de Wilsons beschikken ze over beperkte screentijd, maar imponeren alsnog in een van de grappigste scènes uit de film.
Oogt lekker, klinkt lekker
Ook een dikke thumbs up voor de ijzersterke soundtrack. De filmscore van componist Michael Abels varieert moeiteloos tussen hiphoptracks als ‘I Got 5 On It’ en ‘Fuck Tha Police’, klassieke soul (‘Les Fleurs’) en demonische koorklanken (het intro, damn). De makers voelen feilloos aan op welke momenten een bepaalde tune de sfeer optimaal versterkt. En daarmee maken ze van Us niet alleen een lust voor het oog, maar ook voor de oren. Hoewel de horrorfilm zeker ook plotgaten en voorspelbaarheid bevat, slaagt Peele er gelukkig in veel clichés te vermijden. De regisseur is overduidelijk geïnspireerd door (horror)klassiekers als Jaws, The Shining en het latere Funny Games, maar schotelt ons zijn geheel eigen horrorrecept vol inventieve keuzes voor. En hoe fijn: hij beperkt daarin het aantal jump scares tot het minimale. Heel eng wordt Us nooit, daarvoor is de film net te voorspelbaar en geinig. Maar nare, verontrustende en ongemakkelijke momenten genoeg hoor, wees gerust. Of niet…
Bijna perfect
Alleen op het vlak van zijn sociale boodschap laat Peele wat puntjes liggen. Interessante thema’s volop in Us: have en have-nots, angst voor de ander, het failliete Amerika, zelf je ergste vijand zijn - als ik Peele goed begrepen heb tenminste. Maar waar Get Out een heel nadrukkelijke sociaal-maatschappelijke punch gaf, kwam die in Us minder sterk uit de verf. Door een twist in het verhaal bleef het motief van de dubbelgangers mij bovendien ook onduidelijk. Al kan ik daar niet over uitwijden zonder te spoilen, sorry. Misschien moet ik de film gewoon nog een keertje zien om hem helemaal te vatten. Metaforische schatten, boodschappen en verwijzingen genoeg voor een tweede bioscoopbezoek én een potje reflectie. Geen straf ook, want de film is boven alles supervermakelijk en retecool. Dus horrorliefhebber of niet: Ga. Hem. Zien!
- Us (2018)
- Horror, comedy
- Duur: 1u, 56min
- Regie: Jordan Peele (Get Out)
- Cast: Lupita Nyong’o, Winston Duke, Elisabeth Moss, Tim Heidecker