The Northman: brute hypnotiserende wraaktrip
The Northman
Robbert Eggers weet hoe je van een dun verhaal vol brute vikingen en geweld een retegave kijkervaring maakt die alle zintuigen prikkelt. Maar wie denkt de filmversie van de Netflix-serie Vikings te gaan zien, komt bedrogen uit. Dit is geen film, dit is een trip.
Kun je tegen een flinke dosis geweld, vind je Vikingen en Noorse mythologie tof en ga je goed op de eigenzinnige stijl van Robert Eggers die The VVitch en The Lighthouse maakte? Dan WIL je The Northman met Alexander Skarsgård en Anya Taylor-Joy zien. En wel in de bios.
Je hebt van die toegankelijke doorsnee films die heel lekker wegkijken, maar die je na het zien ervan ook snel weer vergeet. De happy meals zeg maar. En je hebt heel uitgesproken artistieke films die uitblinken door hun eigenzinnige stijl, het vermogen hebben om onder je huid te kruipen en nog lang op je netvlies te blijven hangen. Of je de film nou goed vindt of niet. The Northman van Robert Eggers is beslist geen happy meal. Het is een bruut wraakverhaal, vol brute mensen en brute gebeurtenissen. Laat je hierdoor niet afschrikken, want Eggers verpakt het in zo’n verpletterend gave visuele stijl en dito geluid, met sterke cast, dat je deze bloedige, magische en testosteronrijke rollercoaster misschien wel met ‘plezier’ tot het einde uitzit. Verwacht alleen geen filmversie van Vikings, dan zit je hier verkeerd. Dit is een Vikingverhaal op z'n Eggers.
‘Avenge father. Save mother. Kill Fjölnir’
Het verhaal, dat Eggers baseerde op een Noorse legende, is flinterdun. De jonge Vikingprins Amleth ziet hoe zijn vader Aurvandil (Ethan Hawke) door z’n oom Fjölnir (Claes Bang) wordt vermoord, z’n dorp wordt verwoest en z’n moeder Gudrún (Nicole Kidman) wordt ontvoerd. Hij ontkomt zelf nog net aan de dood en weet via het water te vluchten met één gedachte in z’n kop: ik wreek m’n vader, red mijn moeder en dood mijn oom. Het jochie groeit uit tot de volwassen krijger Amleth (nu de indrukwekkend gespierde menselijke tank Alexander Skarsgård) die nog altijd zint op wraak . Die gelegenheid krijgt hij wanneer z’n bende een dorp verovert en hem ter oren komt dat de slaven (waaronder Olga, gepeeld door Anya Taylor-Joy) naar zijn oom worden vervoerd. Amleth vermomt zich als slaaf en krijgt het voor elkaar om in het kamp van Fjölnir en zijn moeder terecht te komen. En dan is het wraakfest aan.
Prikkelt alle zintuigen
Veel meer dan dat is The Northman niet. Verwacht geen diepgang, grote karakterontwikkelingen, Romeo & Julliet-achtige romances of personages die emotie bij je oproepen. De wereld van Amleth is er eentje van duisternis, absurde gebruiken, testosteron en toxic machogedrag die uiteindelijk alleen zullen leiden tot het Valhalla (hemel voor de grote strijders). Voor kwetsbaarheid is geen ruimte. Voor liefde nog maar net. En toch weet Eggers van dat dunne verhaal vol onsympathieke gasten een retegave kijkervaring te maken die alle zintuigen prikkelt. Ieder frame -zelfs de meest bloedige- is een lust voor het oog, ieder geluid hypnotiserend en indringend. En alles aan de gebruiken, rituelen en Noorse mythologie voelt authentiek, voor zover ik dat als niet-kenner kan zeggen. Je wordt gevoelsmatig volledig getransporteerd naar het ‘Scandinavië’ van de tiende eeuw.
Had korter gemogen
Met de speelduur van twee uur en zestien minuten duurt The Northman helaas te lang. Er zijn momenten waarop het verhaal trekt en door de valse eindes tegen het einde van de film komt de climax minder groots binnen dan verwacht (al zijn de twee naakt vechtende Vikingen best indrukwekkend, dat dan weer wel). En met een film die leunt op één wraakmissie, is ‘ie natuurlijk behoorlijk voorspelbaar. Maar de weg ernaartoe is wel een heel unieke en de cast is subliem, helemaal als je bedenkt wat voor gekke oneliners ze soms uitspreken ("You're sword is long"...). Alleen al daarom zou je het ambitieuze The Northman een kans willen geven. In de bios dan wel, daar komt deze trip het beste tot z’n recht.
- The Northman (2022)
- Cijfer: 8,5
- Actie, thriller, drama, magisch
- Duur: 2h, 16min
- Regie: Robert Eggers
- Cast: Alexander Skarsgård, Anya Taylor-Joy, Nicole Kidman, Ethan Hawke, Björk, Willem Dafoe, Claes Bang, Gustav Lindh