LogoOver NPO

Studenten gaan in Creative Jam fake news en misinformatie te lijf

Dutch Designweek 2025

Studenten uit het hele land gaan tijdens de Dutch Designweek, op 24 oktober in Eindhoven, de uitdaging aan om een maatschappelijk relevant probleem aan te pakken: misinformatie en fake news gecreëerd door AI. Zijn doen dat tijdens een zogenoemde Creative Jam, waar dit jaar BNNVARA, NTR, KRO-NCRV, NPO Innovatie, Dutch Digital Agencies (DDA), Dutch Digital Design, Night of the Nerds en het SintLucas de handen voor ineen hebben geslagen.

Het ontstaan en de verspreiding van nepnieuws gaat door de opkomst van AI sneller en makkelijker dan ooit. Ook jongeren hebben hier dagelijks mee te maken en vormen een kwetsbare groep. Uit onderzoek van de omroepen blijkt dat 72% van de jongeren wekelijks met misinformatie te maken heeft en 41% zelfs dagelijks. Tegelijkertijd geeft 89% aan te willen leren hoe zij nepnieuws kunnen herkennen, mits dit op een leuke en interactieve manier gebeurt. Gamification en creatieve interactieve ervaringen zijn effectief in het vergroten van mediawijsheid, wat precies de insteek is van deze challenge.

De challenge
Studenten van opleidingen als HBO Communicatie & Multimedia Design, Digital Design en ICT, het creatieve MBO en WO Industrial Design werken de hele dag aan een challenge waarbij zij concepten ontwikkelen waarmee jongeren beter misinformatie leren herkennen en zich wapenen tegen fake news. De studenten krijgen gedurende de dag begeleiding van professionals uit diverse disciplines, van strategen tot designers en developers van bureaus die lid zijn van Dutch Digital Agencies en Dutch Digital Design. Aan het eind van de dag presenteren de teams hun concepten aan een vakjury.

De jury
De jury staat dit jaar onder leiding van Suzanne Visser (voorzitter Dutch Digital Design) en bestaat uit niemand minder dan Sinan Can (journalist NPO en documentairemaker), Karlijn Goossen (genre coördinator Journalistiek NPO), Patricia van Rijswijk (specialist nieuwswijsheid), Tim van Lier (EDUtech expert bij VRT), Sebastiaan Scheer (design director & bestuurslid Dutch Digital design) en Marten Kuipers (Associate Design Director bij DEPT®). De Creative Jam wordt gepresenteerd door Jos de Groot (presentator Pointer bij KRO-NCRV) en Firoza Mulahella (presentator Brandpunt+ bij KRO-NCRV).

Fenna van Raaij, Dutch Digital Agencies: “Met de Creative Jam willen we studenten niet alleen inspireren, maar ook in staat stellen echte impact te maken. Jongeren hebben een waardevolle stem in de maatschappelijke discussie rond misinformatie. Wij geloven dat een creatieve interdisciplinaire aanpak helpt om die stem te versterken en om concrete tools te ontwikkelen, waarmee zij bewuster en kritischer online kunnen navigeren.”

Bijzondere ervaring
Het doel van dit initiatief is niet alleen om studenten te inspireren, maar ook om te laten zien dat hun kennis en vaardigheden daadwerkelijk bijdragen aan de uitdagingen van deze tijd. Doordat verschillende disciplines en leerjaren, van MBO tot masteropleiding, met elkaar samenwerken om tot het beste concept te komen, leren ze van elkaar en met elkaar. Iets waar elke starter in zijn of haar carrière profijt van heeft.

Meer informatie: www.dutchdigital.design

Ook interessant

Naar alle impactvolle voorbeelden
KRO-NCRVEducatieInnovatie
Interactieve jeugdserie wint Rose d’Or
Oorlogsdetective (KRO-NCRV)
KRO-NCRVCultuurVerbinding & Samenleving
Spellingtest verenigt taalliefhebbers
Het groot dictee der Nederlandse taal (KRO-NCRV)
AVROTROSNieuws & Debat
Roblox kondigt leeftijdscontrole aan na onderzoek naar sekte
EenVandaag (AVROTROS)
NPO Logo
Snel naar
Toegankelijkheid
Algemene voorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)