LogoOver NPO

Veelgestelde vragen privacybeleid

1. Waarom verzamelt de NPO gegevens?

We verzamelen gegevens om jou als kijker, luisteraar of online bezoeker beter te bedienen. We willen je graag helpen bij het vinden van wat je zoekt. We willen ook begrijpen wat je leuk vindt, zodat we jou kunnen verrassen en je kunnen geven wat je wilt.

Als je bijvoorbeeld een NPO Start-account aanmaakt, gebruiken we je gegevens om persoonlijke aanbevelingen te kunnen doen. Voor winacties van onze radiozenders of reacties in programma’s verzamelen we gegevens om contact met je op te nemen.

2. Over welke gegevens hebben we het? 

Om in te loggen op onze sites en apps moet je een NPO-id aanmaken. De sites/apps van de individuele omroepen en van de Ster vallen hier niet onder. Voor het NPO-id slaan we jouw e-mailadres en wachtwoord op en voor je account op NPO Start je persoonlijke instellingen. NPO Radio gebruikt je gegevens onder andere voor acties en interacties met de luisteraars. Daarnaast gebruiken we het klikgedrag voor websiteanalyses. Je geeft altijd zelf aan wat je met ons wilt delen.

3. Hoe gaat de NPO met je gegevens om?

We willen zo open mogelijk zijn over de gegevens die we verzamelen; over hoe we dat doen en wat we ermee doen. We hebben onze privacyverklaring en onze gebruiksvoorwaarden daarom zo helder mogelijk geformuleerd. Naast transparant zijn, vinden we het belangrijk dat je zelf de regie houdt over de gegevens die wij van jou verzamelen.

4. Kan ik nog gewoon mijn account voor NPO Plus gebruiken? Of moet ik alles weer opnieuw invoeren?

Je kunt je account gewoon blijven gebruiken. We wijzen je er wel op dat de NPO de Plus-gebruikersvoorwaarden en de relevante onderdelen van het privacybeleid heeft aangepast.

5. Krijg ik nu spam van de NPO?

De NPO stuurt je niet zomaar email zonder jouw toestemming. Als je nieuwsbrieven van ons ontvangt, heb je je daar ooit voor opgegeven. Wil je de nieuwsbrief stopzetten, dan staat onderaan elke nieuwsbrief hoe dat eenvoudig kan via een link.

NPO Start service stuurt berichten wanneer er nieuws is over de dienstverlening, zoals wijzigingen in de gebruikersvoorwaarden of technische aangelegenheden. Daarnaast kun je als NPO Plus gebruiker na een mislukte incasso een betalingsherinnering per mail krijgen. Hoe zo’n mail er uit ziet kun je zien op de servicepagina.

6. Liggen mijn gegevens nu ook automatisch bij de omroepen, zoals BNNVARA, EO en VPRO?

Nee, de gegevens blijven bij de NPO-organisatie. We delen geen gegevens zonder jouw uitdrukkelijke toestemming. Reacties via de contactformulieren op programmapagina’s worden in sommige gevallen automatisch doorgestuurd naar de redacties van een omroep of een externe producent voor redactionele doeleinden.

7. Wat weet de NPO van mij? Kan ik zien welke gegevens jullie allemaal over mij hebben?

De NPO respecteert de rechten van onze online bezoekers, zoals het recht op inzage, rectificatie en vergetelheid. Een verzoek om gebruik te maken van deze rechten kan worden ingediend via privacy@npo.nl. Via id.npo.nl gegevens wijzigen is ook veel informatie beschikbaar.

8. Verdient de NPO geld met mijn gegevens en met wie delen jullie deze gegevens?

Nee, deze gegevens zijn enkel voor intern gebruik. We verstrekken geen gegevens aan derden.

9. Wat doet de NPO met mijn CV en andere gegevens als ik heb gesolliciteerd?

De NPO gaat zorgvuldig om met je CV, motivatie en overige persoonsgegevens die je ons verstrekt. Wij gebruiken deze gegevens uitsluitend voor de sollicitatieprocedure. Zodra de procedure is afgerond, verwijderen we je gegevens binnen 4 weken uit onze systemen.

10. Hoe gaat de NPO om met gegevens van minderjarigen?

Zappelin

Gegevens worden enkel gevraagd via ouders. Kinderen worden niet direct benaderd voor het afgeven van gegevens.

NPO Zapp

Gegevens worden veelal gevraagd via ouders. Kinderen worden niet direct benaderd voor het afgeven van gegevens. Bij NPO Zapp wordt expliciet de toestemming van ouders gevraagd voor het gebruik van gegevens voor gepersonaliseerde advertenties. Zolang er geen akkoord is gegeven of geen keuze is gemaakt, worden er geen advertentiecookies geplaatst.

11. Ik heb een bericht ontvangen uit naam van de NPO dat ik niet vertrouw. Wat moet ik hiermee doen?

Criminelen kunnen zich in een phishingmail voordoen als een legitiem bedrijf of organisatie, in de hoop jou te verleiden te klikken, malware te installeren of misschien zelfs geld over te laten maken. Stuur de mail door naar phishing@npo.nl en verwijder deze uit je inbox. Lees meer over het herkennen van phishing op de website van het Digital Trust Center. Op onze servicepagina kun je zien hoe een betalingsherinnering van de NPO er uitziet.

Ook interessant
Privacyverklaring
Responsible Disclosure

Terug naar de beginpagina

Privacy en Security
NPO Logo
Snel naar
Toegankelijkheid
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)