Ga

"Eigenzinnigheid is niet altijd makkelijk, maar wel noodzakelijk"

Eigenzinnig. Het woord valt steeds weer tijdens mijn interview met actrice Anne-Chris Schulting over de reprise van de succesvoorstelling Liberty Bell  van het zuid land. Eigenzinnigheid in haar personage. Eigenzinnigheid in haar spel. Eigenzinnigheid in de keuzes die ze in haar eigen leven maakt. Ik spreek Anne-Chris over die eigenzinnigheid op de redactie van NPO Cultuur in Hilversum.

Schermafbeelding 2024 10 28 om 17 06 11

Rachel Pouwer

Geplaatst op maandag 13 januari 2025
Anne-Chris Schulting Rachel Pouwer NPO Cultuur
Foto: NPO Cultuur

Anne-Chris Schulting (1990) studeerde in 2015 af aan de ArtEZ in Arnhem. Sindsdien heb je haar op de planken gezien bij gezelschappen als NTGent, ITA en Het Zuidelijk Toneel. In klassiekers als Hedda Gabler  en Het temmen van de feeks, maar ook in spiksplinternieuwe producties, zoals recent in Jongensuren  bij Toneelschuur Producties. Met die voorstelling - waarin Anne-Chris ijzersterk en oneindig geestig afwisselend de rol van schrijver Andreas Burnier speelt - tourt de actrice momenteel nog door Nederland. Maar ondertussen repeteert de actrice voor Liberty Bell, de reprise van een succesvoorstelling van het zuid land uit Breda. Dubbelen  noemen we dat in de theaterwereld: overdag repeteren voor een voorstelling en 's avonds een andere voorstelling spelen. Iets wat voor niet-acteurs onmogelijk lijkt, maar Anne-Chris draait haar hand er niet voor om. "Het is intens, maar het geeft vooral een energie die erg fijn is in een creatief proces."

Het zuid land maakt voorstellingen met jonge spelers tussen de acht en elf jaar voor een volwassen publiek waar ‘het kind’ een essentieel onderdeel van is. Voorstellingen met  kinderen maar voor  volwassenen. Je kijkt daardoor met de blik van het kind naar de volwassen wereld. "In Liberty Bell  komen de volwassene en het kind letterlijk samen. Je stapt het verhaal binnen van een succesvolle linkse politica die aan de vooravond van de verkiezingsuitslag met haar kind in the middle of nowhere  strandt. In die noodgedwongen stilstand ontvouwt zich een dialoog van de politica met zichzelf en haar kind over hoe haar werk zich verhoudt tot haar vrouw-zijn en over haar rol als alleenstaande ouder."

Bij linke politica heb ik gelijk een beeld: Sigrid Kaag flitst voorbij, Femke Halsema. Vrouwen waarmee we zijn opgegroeid en die een stempel hebben gedrukt op de Nederlandse politiek en ons beeld van  de succesvolle vrouw. Hoe heeft de actrice haar rol vormgegeven? "Die vrouwen kwamen ook bij mij op, maar daar heb ik ook bewust afstand van genomen. Ik wilde deze vrouw helemaal zelf vormgeven op basis van de tekst en het materiaal." Wat typeert deze vrouw, vraag ik mij af. Anne-Chris: "Het is een succesvolle vrouw met een duidelijk doel: korte metten maken met seksisme in de samenleving. Ze is scherp, ze is slim, ze is fel, ze is vurig, ze is strijdlustig, ze is ongenaakbaar, ze is ontzettend uitgesproken. Ik vind haar enorm krachtig, zeker in haar kwetsbaarheid en de manier waarop ze eerlijk en open vertelt over alles waarover ze twijfelt." Anne-Chris gaat verder: "Ze is in niets verlegen of terughoudend, maar er zit juist een enorme eigenzinnigheid in haar."

Bij die eigenzinnigheid merk je duidelijk dat we voor Anne-Chris de kern raken. Wat doet die eigenzinnigheid in dit personage met haar? "Ik vond het ook wel..." De actrice is even stil, maar gaat dan verder. "Ik vond het soms wel spannend om te spelen. Zeker richting de première dacht ik steeds vaker: is zij wel sympathiek genoeg? Moet ik haar toch niet zachter maken? Kunnen mensen in het publiek zo wel met deze vrouw meeleven? Is ze niet te onredelijk, te heftig?" Ik herken het narratief dat we in de samenleving steevast graag bij vrouwen zien: zacht, empathisch, zorgend, lief, ten dienste van anderen. "Tegen die verwachtingen van het vrouwbeeld liep ik zelf ook aan bij het vormgeven van dit personage. Het was interessant om te merken dat ik zelf de neiging had om haar karakter te veranderen. Ik heb in het repetitieproces echt een bewuste keuze moeten maken om niet toe te geven aan die stereotypering en verwachting. Dat was zo'n interessant proces. Ik vond het zelf ook als vrouw, als actrice zo spannend om een rol zo vol, zo uitgesproken en zo eigenzinnig te spelen." 

Anne Chris Chulting NPO Cultuur
Foto: Bart Grietens

Als ik Anne-Chris over haar personage hoor praten, zie ik ergens ook een vergelijking in manier waarop ik haar de laatste tijd in haar rollen heb gezien, zowel op het toneel als tijdens repetitieprocessen. Er zit een radicale eigenzinnigheid en eerlijkheid in haar spel. Een eigen stem, een eigen visie en een totale overgave aan het verhaal en dat wat het personage nodig heeft. In combinatie met haar talent maakt haar dat een van mijn lievelingsacteurs op dit moment. Welke rol geeft de actrice eigenzinnigheid in haar eigen leven? "Ik ben soms geneigd om me aan te passen, ook in mijn werk. Als een soort overlevingsmechanisme of simpelweg omdat er geen ruimte was in een productie om eerlijker, rauwer te spelen. Ik merk dat nu veel beter en sneller bij die eigenzinnigheid kan komen in mijn spel. Daar ben ik blij mee."

In Liberty Bell  zie de wisselwerking en het spanningsveld tussen kind en moeder, tussen jonge speler en actrice. Anne-Chris staat elke avond op het podium met haar elfjarige tegenspeler Calvin Backx. "Dat samen spelen, het samen vertellen van het verhaal geeft mij zoveel spelplezier." Naast het plezier in het samenspel, zie en voel je in de voorstelling ook duidelijk dat ze een sterke band heeft Calvin. De actrice zegt daarover: "Het is zo belangrijk dat hij zich veilig voelt op het podium. Daar voel ik mij echt verantwoordelijk voor. Dus we hebben ook buiten de repetities veel gesprekken. Als we in een pauze bijvoorbeeld naar de supermarkt wandelen, praat ik met hem over school en over wat hem bezighoudt." En zo komt het gesprek als vanzelf weer terug bij die eigenzinnigheid als Anne-Chris verder vertelt over de samenwerking met Calvin: "Een kind is een grote spiegel, dus het is echt nodig dat ik helemaal mezelf ben. Geen spelletjes, geen filters. Als ik anders doe dan normaal of als ik een rol naar hem aanneem, voelt hij dat meteen."

Terwijl ik naar Anne-Chris kijk als zij over haar elfjarige tegenspeler vertelt, vraag ik mij af hoe zij zelf als elfjarig kind was. "Ik begon in die tijd net met acteren, dat werd aangewakkerd tijdens de schoolmusical in groep acht. Maar ik heb altijd een enorme fantasie gehad en verzon continu verhalen. Ik had bijvoorbeeld een poppenhuis waar ik de poppen als een stilleven inzette, maar vervolgens ging ik uren rondjes fietsen door de wijk om de dingen te verzinnen die de poppen dan zouden beleven in hun wereld. Ik was altijd verhalen aan het verzinnen over mensen. Wat doen mensen met elkaar? Ja, daar was ik enorm door gefascineerd."

Anne-Chris Schulting NPO Cultuur
Foto: NPO Cultuur

Verhalen verzinnen en vertellen. Eigenlijk doet de actrice dat nog steeds. "Ik ben altijd dingen aan het verzinnen. Als ik me voorbereid op mijn rol en ik mijn tekst ken, ga ik wandelen om na te denken over dat personage. Al wandelend verzin ik een hele wereld om haar heen. Zo ook bij het personage uit Liberty Bell. Ik maak een heel mens van haar. Ik zie haar als kind, de relatie met haar ouders, alles wat ze heeft meegemaakt in haar leven. En bij Liberty Bell kostte mij dat bijna geen moeite, want Jorg van den Kieboom heeft echt een fantastisch rijke tekst geschreven. Een heel portret van een vrouw. De wandelingen over dit personage gingen daarom vooral over dat allemaal aan elkaar knopen. Hoe is ze gekomen op het punt waar ze nu is?"

Ben je zelf benieuwd naar het personage van Anne-Chris Schulting? De voorstelling Liberty Bell  (concept & regie: Hidde Brouwers & Jorg van den Kieboom) van het zuid land tourt vanaf 16 januari tot en met vrijdag 21 maart door Nederland. Je bezoekt de voorstelling onder meer in Breda, Tilburg, Amsterdam, Utrecht, Oosterhout, Rotterdam, Haarlem, Amersfoort en Arnhem.

Liberty Bell Anne-Chris Schulting
Foto: Bart Grietens
Schermafbeelding 2024 10 28 om 17 06 11

Rachel Pouwer

Theaterliefhebber. Muziekfreak. Cultuurnerd. Kunstmaniak. Van het rode pluche tot een modderig festival: Rachel snuift kunst en cultuur alsof haar leven er vanaf hangt. 

Rachel is een van de presentatoren van de podcast Tussen Kunst en Katers (NTR).

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!