Tip van Alma Mathijsen

‘Daar heb je hem met z’n cameraatje.’

We blijven nog even bij Luuk Bouwman. In de sympathieke reeks DocTalks worden documentaire-regisseurs geïnterviewd door Elena Lindemans terwijl ze terugblikken op hun eigen films. Als je de films van Bouwman enigszins kent, weet je al dat het onmogelijk is om hem in een hokje te plaatsen. De meesten kennen hem van Gerlach (2023) die hij samen met Aliona van der Horst regisseerde, waarin we de laatste akkerbouwer van Amstelveen volgen. Maar ook zijn documentaire De bond tegen het vloeken (2015) is een voltreffer. Zijn voorlaatste film De Propagandist (2024is weer van een totaal andere orde. 

‘Ik ben niet zo op zoek naar een eigen stijl. Dat vind ik juist ook bevrijdend om bij elke film te denken nu kan ik opnieuw beginnen.’

Luuk Bouwman kijkt de camera in met zwarte tegels op de achtergrond
NPO

‘Ik ben niet zo op zoek naar een eigen stijl. Dat vind ik juist ook bevrijdend om bij elke film te denken nu kan ik opnieuw beginnen.’

Daarom loont het zo de moeite om al zijn films tot je te nemen. Lindemans vraagt hem hoe het hem lukt om op te gaan in de omgeving van de mensen die hij filmt. Zijn hoop lijkt te zijn dat ze hem niet zo serieus nemen.

‘Daar heb je hem met z’n cameraatje.’

Aanstaande maandag tijdens IDFA gaat zijn nieuwe film The Desert of the Real in première. Hierin zijn de psychoses van verschillende mensen nagebootst, om te laten zien hoe mensen die eraan lijden de werkelijkheid ervaren. 

Kijk DocTalks (VPRO) hier (23 min)

Luuk Bouwman in gesprek met Elena Lindemans in een bioscoopzaal
NPO

‘Daar heb je hem met z’n cameraatje.’

Meer NPO Cultuur