Tip van Nick Schilder
Mondo – Spinvis: Inspiratie op zondag
Nick Schilder is zanger, songwriter en muzikant. Hij werd bekend als helft van Nick & Simon, verraste vervolgens vriend en vijand door rigoureus van koers te veranderen. Hij maakt sinds drie jaar solocarrière met singer-songwriter muziek die ontvankelijk is voor elektronische invloeden. Een nieuwe muziekstijl die resoneert bij een deel van zijn oorspronkelijke luisteraars, maar vooral bij een voor hem nieuw publiek.
Hoe mooi is het als in programma’s verschillende werelden samenkomen. In Mondo gaat het om: Muziek, boeken, kunst en gesprekken die je op ideeën brengen. Mondo is zo’n plek waar je soms iets ontdekt waarvan je niet wist dat je het zo interessant zou vinden. Qua muziek heeft iedereen wel de grote albums uit de jaren zestig tot nu als parate kennis in het achterhoofd. Maar voor literatuur en kunst is het zo, dat er maar weinig mensen zijn (zoals ik) die echt alle klassiekers gelezen hebben. Of die alle essentiële stukken uit de kunsthistorie kunnen opdreunen. En met ‘zoals ik’ bedoel ik dan, iemand die dat dus niet kan, maar wel graag zou willen kunnen. Vandaar dus: Mondo! De aflevering met Spinvis is een favoriet. Ik ben fan van hem geworden door zijn nummer: Wespen Op De Appeltaart met daarin de zin: ‘Ik hoop maar dat er roze koeken zijn’. Ook Simone Atanga Bekono en Ann Demeester maken in deze aflevering hun opwachting.




