Filmtip: Nothing Personal
In Nothing Personal (VPRO), een film uit 2009 die vier Gouden Kalveren won, speelt Lotte Verbeek een vrouw zonder naam. Geen backstory, geen uitleg. Alleen een lege kamer in Nederland, een rugzak, en even later: een kiezelstrand in het groene, winderige Ierland. Wat volgt is een film over eenzaamheid, over vluchten en over wat er ontstaat als twee mensen samen zijn maar elkaar niets mogen vragen.
Geen stem die uitlegt wat je moet voelen, geen flashback die alles verklaart. In plaats daarvan krijg je in Nothing Personal scènes die als puzzelstukken voelen. Puzzelstukken die soms passen, soms bewust een gat open laten. Er wordt gesprongen in de tijd, zonder aankondiging. Je weet niet hoeveel dagen, weken, maanden er voorbijgaan. Dat mag je zelf invullen. Net als haar naam trouwens, die krijg je niet. Je weet niet waar ze vandaan komt, waar ze naartoe wil of waar ze bang voor is. Je weet zelfs niet zeker of ze überhaupt op zoek is naar iets. Terwijl je kijkt, ben je voortdurend aan het bevragen: wie is zij? Waarom is ze gevlucht naar Ierland en waarom doet ze dit? Waarom wil ze niks over haarzelf vertellen?


Tijdens haar zoektocht of vlucht stuit ze op een afgelegen huis op het Ierse platteland: een stil, verweerd gebouw op een verwilderd eilandje. De man die daar woont is op leeftijd, zwijgzaam, en net zo op zichzelf als zij. Hij biedt haar eten en onderdak aan in ruil voor werk in de tuin, op één voorwaarde: geen persoonlijke vragen. Wat volgt is een subtiele vertelling over nabijheid en afstand. Hoe leef je samen zonder elkaar echt te kennen?
De Pools-Nederlandse Urszula Antoniak debuteerde in 2009 met de film als regisseur, maar ook als schrijver. De dood van haar man inspireerde haar om het verhaal te schrijven. Hierdoor zijn er ook een aantal persoonlijke elementen verweeft in de speelfilm. Het hoofdpersonage staat symbool voor Urszula die als jonge vrouw immigreerde naar Nederland en niet veel over zichzelf kon vertellen omdat de context van haar vlucht niet te communiceren voelde. Na haar succes met Nothing Personal schreef en regisseerde ze nog drie andere films die vrouwelijke hoofdrollen hebben, Code Blue, Splendid Isolation en Nude Area, én schreef en regisseerde ze Magic Mountains en Beyond Words.

Ben je benieuwd geworden naar de film Nothing Personal?


Remi Kerkhoven
Is onmogelijk aan te treffen zonder een boek op zak, muziek op haar oren (als er maar enige vorm van groove in zit) of filosoferend over de talloze films die ze in kleine filmhuizen heeft gezien. Het liefst op de hoogte van alle nieuwtjes in het culturele landschap, zodat ze kan opscheppen.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!