Ik durf het bijna niet te vragen
Gister ging het documentairefestival IDFA in Amsterdam van start. Nicolaas Veul opent met de woorden: ‘In een wereld die steeds oppervlakkiger lijkt te worden, gaan documentaires gelukkig nog de diepte in’, in Inside IDFA (VPRO). In het programma gaat hij in gesprek met Nederlandse makers over hun drijfveren, uitdagingen en de impact van documentaires.
Graag tip ik je het gesprek dat hij voerde met documentairemaker Milou Gevers (1991) over haar documentaire Waarom bleef je niet voor mij?. Hierin vertellen vier kinderen, die tijdens de basisschool een ouder verloren aan zelfmoord, over de impact. Gevers maakte dit zelf ook mee en stelde de vragen die niemand destijds aan haar durfde te stellen. Ze werd met haar documentaire bekroond met de studenten Oscar. Aan een stuk door kippenvel door deze gedurfde documentaire.
Inside IDFA - Esther Pardijs
In Inside IDFA gaat Nicolaas Veul in gesprek met Nederlandse makers over hun drijfveren, uitdagingen en de impact van documentaires. Wat is volgens hen de kracht van hun eigen werk, en hoe draagt een festival zoals IDFA eraan bij? Ook bespreken ze ieder een bijzondere film die dit jaar op IDFA te zien is. In deze aflevering Esther Pardijs over haar documentaire 'Turn!' en zij keek voor ons de IDFA-film 'Dahomey' van regisseur Mati Diop.
Bo Fasseur
Gewapend met haar Cinevillepas is redacteur Bo minimaal twee keer per week in een filmhuis te vinden. In haar weekenden staat er altijd wel een voorstelling of concert op de planning. Of ze danst het liefst tot in de vroege uren in de club op elektronische muziek. Kunst speelt zich voor Bo dus veelal in het donker af en zo duikt ze voor even een andere wereld in.
Vond je dit leuk?
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de NPO Cultuur nieuwsbrief en ontvang iedere vrijdag mooie, inspirerende en interessante tips. Van kunst tot film en van muziek tot theater, zo hoef je niets meer te missen!