Korter, maar ook beter?
We hebben het steeds drukker en willen meer doen in minder tijd. De content die we lezen, luisteren en kijken is steeds korter. We swipen, scrollen en snellen. Wat betekent dit voor het mediagebruik en -behoeften?
We hebben het steeds drukker en willen meer doen in minder tijd. De content die we lezen, luisteren en kijken is steeds korter. We swipen, scrollen en snellen. Maar hoe verhoudt deze ‘versnacking van content’ zich tot het gebruik van long form content zoals films, podcasts en series? In welke context gebruik je het een, en wanneer het ander? En wat brengt korte content de Nederlander? NPO Innovatie deed een verkennend gebruikersonderzoek naar (ultra) korte content en wat blijkt: 1 op de 3 Nederlanders tussen 16 en 65 jaar geeft de voorkeur aan kortere content boven langere content. Met name jongeren zien het korter worden van content als een positieve trend, maar hebben er tegelijkertijd ook het meeste last van.
Inspirerende voorbeelden
Daarnaast zijn er steeds meer platforms, afzenders en korte storytelling formats die inspelen op deze trend van versnacking. Onze stagiaire Maaike haalde het net op en maakte een diverse outside-in met enkele voorbeelden van buiten de publieke omroep.
Vragen voor vervolg
Natuurlijk willen we graag verder in gesprek om beter te begrijpen wanneer Nederlanders welke content gebruiken, en waarom. Heb je een prangende vraag? Vul em hier in, en we kijken of we dit in een kwalitatieve follow-up kunnen tackelen.
Stel je vraag hier: https://surveys.enalyzer.com?pid=n6d3deq4