LogoInnovatie
NOS

Het NOS weerbericht in een nieuw jasje

Check jij het weer vaker dan het nieuws? Help de NOS mee om dit idee te testen.

Geef je mening!

Help Manon van de NOS en vul de vragenlijst in.

Invullen

Probleem

Niet iedereen weet de NOS te vinden. Steeds minder mensen gaan actief op zoek naar nieuws of journaal. Daarom zoekt NOS naar nieuwe mogelijkheden om het nieuws op een laagdrempelige manier te brengen.

Idee

Het dagelijkse weer is wél iets dat mensen elke dag willen checken. Het is onderdeel van hun dagelijkse routine. Een combinatie met nieuws wordt vaak gemaakt.

NOS wil graag onderzoeken of het mogelijk is om dit op een nieuwe manier in te steken. Zo kunnen zij betrouwbaar nieuws bieden op andere plekken dan in de NOS app of op de NOS website, en op die manier de drempel verlagen om het (belangrijkste) nieuws te volgen.    

Hoe kunnen we weerberichten op een nieuwe plek of in een nieuwe vorm aanbieden om mensen op een laagdrempelige manier in contact te laten komen met het nieuws?

Oplossing

De NOS heeft verschillende ideeen waarvan ze één of meerdere wil testen. Denk aan:

  • Een gepersonaliseerd weerbericht gebracht door een bekende presentator
  • Insturen van een weerfoto en vervolgens meer nieuwsberichten tonen die recent in de buurt van de locatie hebben plaatsgevonden
  • Een weerbericht meemaken doordat je er zelf midden in staat (er wordt dan gebruik gemaakt van nieuwe technologie zoals augmented reality)
  • Een door deskundigen samengestelde weerkalender, die je in je eigen agenda kunt importeren

Help Manon van de NOS en vul hier een survey in.

 

Doe mee!

Vind je dit een goed idee? Geef jouw mening aan de maker

Voor mij is het weerbericht direct verbonden aan het nieuws, vandaar dat ik graag meer te weten wil komen over hoe we het weer en het nieuws ook online mooi kunnen combineren.

Manon de Jonge

Projectmanager Innovatie (NOS)

Peilen

Deze maker is benieuwd wat je van het idee vindt. Beantwoord zes korte vragen.

Proberen

Wil je deze mediamaker verder op weg helpen door de innovatie te testen?

Meer over de maker

Wie ben je?

Sinds 2022 ben ik projectmanager bij het NOS Lab, waar we experimenteren met nieuwe technieken en vertelvormen voor het nieuws. Ik houd me vooral bezig met digitale innovaties.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

Het weerbericht is een vast onderdeel van elk televisiejournaal, maar digitaal is het weer niet prominent aanwezig in onze app of website. Voor mij is het weerbericht direct verbonden aan het nieuws, vandaar dat ik graag meer te weten wil komen over hoe we het weer en het nieuws ook online mooi kunnen combineren.

Waarom is jouw idee vernieuwend?

Ons doel is niet om concurrent te worden van bestaande weer-apps en -websites. We willen juist kijken hoe we de deskundigheid die we al in huis hebben, bijvoorbeeld met de kennis van onze weermannen en -vrouwen, slim kunnen inzetten om de link tussen het weer en het nieuws te leggen. Daarmee hopen we op een nieuwe manier het publiek te bereiken met het weerbericht.

Waar ben je zelf het meest nieuwsgierig naar?

Op welke momenten informatie over het weer het meest gewaardeerd wordt. Is het weer van iedere dag het interessantst, bijvoorbeeld wanneer je de deur uit gaat naar werk of school? Of is het juist op speciale momenten dat het weer een belangrijke rol gaat spelen, zoals bij vakantieperiodes?

 

Het NOS weerbericht in een nieuw jasje

"Voor mij is het weerbericht direct verbonden aan het nieuws, vandaar dat ik graag meer te weten wil komen over hoe we het weer en het nieuws ook online mooi kunnen combineren." [Manon de Jonge, Projectmanager Innovatie bij NOS Lab]

Bezoek ook de andere proeftuinen

NTR

Leren over AI door AI

Hoe leren computers? Help om de AI Studio van Het Klokhuis te testen en laat bedenker Tijmen weten wat je er van vindt.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)