Rewind
Rewind is een online programma van HUMAN over beeldvorming en nieuwswijsheid. Laat Human weten wat je van Rewind vindt.
Probleem
Rewind wil in de timeline van jongeren terecht komen, op Instagram en TikTok, om naast alle (mis)informatie duiding te geven over juist die onderwerpen en thema’s waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd. Rewind vraagt zich af wat daarvoor nodig is.
Idee
We leven in een tijd van polarisatie, een tijd waarin telefoons uitpuilen door pushberichten en nieuwsupdates, waarin social media in toenemende mate primaire nieuwsbron zijn en waarin nepnieuws, misinformatie en door AI gegenereerde content aan de orde van de dag zijn.
Rewind probeert zich een weg te banen in die nieuwsstroom en maakt video’s over dezelfde onderwerpen in je timeline, alleen laten we zien wat feit en fictie is, proberen te achterhalen waar de kiem ligt van een mediastorm en hoe beeldvorming en misvattingen over een bepaald onderwerp tot stand komen. Daarbij is het van belang dat we de juiste toon aanslaan op het platform.
In hoeverre is het mogelijk om als journalistieke titel de juiste toon aan te slaan op Instagram/TikTok, zodat mensen bereid zijn om deze content tot zich te nemen?
Oplossing
Rewind kiest ervoor om de mogelijkheid te verschaffen het beeld stil te zetten en terug te spoelen naar het begin. Door middel van experts en deskundigen is het mogelijk om in ongeveer drie minuten te laten zien hoe misvattingen ontstaan en hoe mediahypes- en stormen tot stand komen. Dit doet Rewind door snappy te editten, zonder bekende gezichten, maar met kenmerkende voice-over en herkenbare graphics en vormgeving. Lukt dat, vind je?
Bezoek hier het instagram-account en tiktok-account van Rewind.
Doe mee!
“Het leven is een citroen: zuur, maar lekker.”
Roberto Lobosco
Eindredacteur (HUMAN)
Peilen
Deze maker is benieuwd wat je van het idee vindt. Beantwoord zes korte vragen.
Meer over de maker
Wie ben je?
Sinds januari 2024 ben ik als eindredacteur betrokken bij Rewind en leidt een kleine jonge redactie met wie we video’s over beeldvorming en mediawijsheid maken.
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Bij HUMAN hadden we een paar seizoenen een programma op televisie over beeldvorming en mediastormen. We beseften ons dat we een doelgroep van 18-35 jaar nauwelijks bereikten, terwijl die doelgroep zich wel interesseert in deze onderwerpen en behoefte heeft aan betrouwbare verslaggeving en benieuwd zijn naar de mechanismes die ervoor zorgen dat feiten verdraaid worden.
Waarom is jouw idee vernieuwend?
In plaats van kijkers/volgers naar een programma te trekken op een traditioneel aanbodskanaal, willen we nu daar zijn waar de doelgroep al is. We willen in de timeline terecht komen van onze doelgroep waar ze al video’s over deze onderwerpen bekijken, en waar ze nu de nodige duiding bij krijgen.
Waar ben je zelf het meest nieuwsgierig naar?
Of de doelgroep onze toon en manier van in beeld brengen op waarde schat en daardoor bereid is om journalistieke content tot zich te nemen.