Waarom zit er een gaatje in het vliegtuigraam?
- Artikel
- 14 mei 2019
- 2 minuten leestijd
De reden is logischer dan je denkt.
Vliegtuigramen. Deze ovaalvormige kaders laten je vaak dromerig staren naar een zee van wolken. Al gauw tollen er dan diepe gedachtes door je hoofd. 'Wat wil ik allemaal bereiken in dit leven?', 'waar stopt het heelal?' en 'waarom zit er in hemelsnaam een gat in mijn vliegtuigraam?!'
Laten we maar meteen duidelijk zijn. Dat kleine gat hóórt in je vliegtuigraam te zitten. Sterker nog: dat ieniemienie gaatje houdt je in leven. En dat zit zo. Hoe hoger een vliegtuig zich bevindt, des te lager de luchtdruk wordt. Het menselijke lichaam kan dit lage zuurstofniveau van nature niet aan. Daarom wordt de cabinedruk van een vliegtuig opgevoerd, om te voorkomen dat passagiers flauwvallen. Die cabinedruk is dus goed voor jou als passagier, maar niet voor het vliegtuig. Het toestel moet de spanning van deze druk ergens kunnen loslaten. En daar komen die kleine gaatjes (gelukkig) om de hoek kijken.
Sandwich-raam
Zoals je misschien ooit hebt opgemerkt, bestaat een vliegtuigraam uit drie vensters. Het binnenste venster - het venster aan de cabinekant - is niets meer dan een beschermlaag voor het tweede en derde venster. Het wordt ook wel het
scratch panel
genoemd. Het binnenste venster zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat jij als passagier de buitenste vensters niet kan beschadigen. Daarnaast kan de lucht gewoon om het binnenste venster heen, deze laag is niet compleet afgesloten.
Ventilatiegat
Het kleine gaatje zit in de middelste plaat en wordt ook wel het ‘ademgat’ genoemd. Dit gat zorgt namelijk voor de balans van de luchtdruk tussen de cabineruimte en de buitenste luchtruimte. En dat is nodig, want anders zouden de buitenste platen door de hoge druk barsten. Het middelste venster wordt bovendien als extra veiligheidsoptie gebruikt, mócht het derde venster in een zeldzame situatie kapotgaan.
Maar buiten het feit dat dit gaatje van levensbelang is, heeft 't een esthetische waarde. Het gat laat namelijk condens vrij tussen het binnenste en buitenste venster, zodat het vliegtuigraam niet beslaat. Heeft je Instagram-tijdlijn vast al van kunnen profiteren.
Zo. Weer wat geleerd. Maar weet je eigenlijk ook waarom het licht tijdens de vliegtuiglanding uitgaat?