Dit zijn de mooiste treinroutes van Europa
- Artikel
- 20 mei 2023
- 6 minuten leestijd
Europa heeft een oneindig groot netwerk aan treinverbindingen. Het kost dus behoorlijk wat tijd om de mooiste route ertussenuit te plukken. Maar bespaar je de moeite, want wij hebben onze favorieten alvast voor je op een rijtje gezet.
Waarom je met de trein zou willen reizen? Allereerst is het véél milieuvriendelijker dan een vliegtuig. Deze belasten het milieu zo’n zeven tot elf keer meer dan wanneer je dezelfde reis met de trein maakt. Daarnaast heb je geen gedoe met te zware bagage. Althans, het slepen met een zware tas is nooit fijn natuurlijk, maar in de trein krijg je tenminste geen boete voor een te zware tas. Ook is het reizen in een boemeltje goedkoper én mooier. Maar dan moet je wel weten voor welke routes dat geldt. Kortom, lees maar gauw verder.
1. The West Highland Line
De echte Harry Potter fans herkennen dit plaatje vast wel. Dit is namelijk het Glennfinnan viaduct waar de Zweinsteinexpres over reed om de kinderen naar de toverschool te brengen. Dit dertig meter hoge viaduct maakt deel uit van de befaamde West Highland Line in Schotland. Deze begint in Glasgow, waarna je kan kiezen of je naar Oban of iets noordelijker richting Mallaig reist. De meeste mensen kiezen voor de vissersplaats Mallaig. Waarom? Omdat dit simpelweg mooier is. Deze route duurt ongeveer vijf en een half uur. Zak lekker onderuit, terwijl je door de Schotse Hooglanden reist. Tal van lochs en glens gaan aan je voorbij. Huh, wat? Dat is de Schotse benaming voor meren en valleien. Een beetje inburgeren mag wel toch. Zo kan je het grootste meer van Schotland, Loch Lomond, haast niet missen, tenzij je in slaap bent gedompeld. Dit meer maakt deel uit van het bijna tweeduizend vierkante kilometer grote Trossachs National Park, dat de thuisbasis is van onder andere edelherten.
Tickets voor deze treinreis scoor je al vanaf vijfentwintig euro voor een enkeltje in het laagseizoen. Een retourtje kost je tweeënvijftig euro. Ga je toch liever in het hoogseizoen? Dan betaal je ongeveer tachtig euro voor een retourticket.
2. Bergensbanen
Hou je van treinreizen langs diepblauwe fjorden en door hooggebergtes? Dan zit je goed op de Bergensbaan in Noorwegen. Deze spoorlijn verbindt de hoofdstad Oslo met de stad Bergen. De stad dankt haar naam aan de zeven bergen waar ze tussen ligt. Een paraplu is hier trouwens geen overbodige luxe, aangezien het er tweehonderd dagen per jaar regent. Maar in de trein is dat natuurlijk niet nodig. Je kijkt je ogen uit, vooral tussen de plaatsen Geilo en Finse. Hier bevindt zich letterlijk het hoogtepunt van de reis, namelijk de Hardangervidda: een enorm bergplateau waar de grootste rendierkudde van Noord-Europa graast. Schrik niet als de trein verdwijnt in de mist of een sneeuwstorm. Dat gebeurt hier regelmatig. De Hardangervidda fungeerde ook als onherbergzame ijsplaneet in de Star Wars film van 1980.
Daarna reist de trein verder naar Voss, de adrenaline stad van Noorwegen. Hier kan je skydiven, raften en skiën tussen prachtige fjorden. Het laatste hoogtepunt en tevens het eindpunt van de reis is Bergen. Stap uit en bezoek het plaatsje Bryggen. Je bevindt je weer in de bewoonde wereld, en wel tussen de gekleurde, middeleeuwse handelsgebouwen.
De treinreis duurt zes en een halfuur. De prijs van een ticket is afhankelijk van de vraag en spits. Boek je op dit moment een ticket voor juli? Dan betaal je zo’n 85 euro voor een rit in de spits en zo’n 32 euro voor een rit in de daluren. Enig nadeel? Je treinrit speelt zich deels in het donker af.
Zwitserland
Voor de liefhebbers van de Alpen hebben we goed nieuws. Zwitserland heeft namelijk ontzettend veel mooie treinroutes die je meenemen dwars door de bergen. Maar drie daarvan springen toch wel in het oog.
3. Glacier Express
Deze panoramatrein is een sneltrein, maar wel de langzaamste van de wereld. Vinden we dat erg? Zeker niet. Want tijdens de acht uur durende rit van Zermatt naar Sankt Moritz reis je langs hoogtepunten die je niet in sneltreinvaart aan je voorbij wil laten gaan. Zo kom je langs de Oberalppass waar de trein zigzagt rond de berg. Met een hoogte van 2044 meter is dit trouwens ook het hoogste punt van je reis. Daarna passeert de trein het volgende hoogtepunt, althans misschien kunnen we het beter een dieptepunt noemen. We hebben het namelijk over de Rijnkloof. Dit laagste punt van de route zorgt voor een magisch uitzicht op witte rotsformaties tussen het helderblauwe water. Voor het laatste wonder van de reis moet je geen hoogtevrees hebben. Nadat je Chur hebt gepasseerd rijdt de trein over het Landwasserviaduct. Dit viaduct wordt ondersteund door pijlers van maar liefst 65 meter hoog. Kijk je naar beneden, dan kan je ze zien staan tussen het smalle riviersliertje.
Een enkeltje voor de Glacier Express kost je 148 euro, waar de toeslag voor verplichte zitplaatsen nog bovenop komt. Reis je liever iets goedkoper? Er gaan ook lokale treinen over dezelfde route. Deze hebben alleen geen panoramaramen en gaan iets sneller.
4. Bernina Express en Albulabahn
De Bernina Express en de Albula lijn maken deel uit van het Rhätische spoorweggebied. Ze behoren vanaf 2008 tot UNESCO Werelderfgoed, en dat is niet voor niks. De spoorlijn gaat namelijk door 55 tunnels en over bijna tweehonderd viaducten en bruggen. Het Albula traject verbindt Thusis met Sankt Moritz en loopt over in de Bernina lijn. Bij het station Samedan splits de lijn namelijk af naar Pontresina. De Bernina Express neemt deze aftakking en rijdt door naar Italië.
De Bernina Express begint in de de Zwitserse stad Chur en eindigt in de Italiaanse stad Tirano. Je uitzicht verandert dus van besneeuwde bergtoppen en gletsjers naar pittoreske bergdorpjes in Italië. Vlak voordat de trein Tirano bereikt kom je nog langs Lago di Poschiavo. Dit kalme meer wordt volledig omringd door bergen. Leuk feitje: het is oorspronkelijk een stuwmeer en is ontstaan door een aardverschuiving. Eenmaal in Tirano aangekomen kan je ook verder reizen per Bernina Express postauto waarmee je bij een aantal dorpjes langs het Comomeer stopt. Zo pak je niet alleen de bergen, maar ook de bekende meren mee.
Een enkel ticket van Chur naar Tirano kost 65 euro en een retour 130 euro. Belangrijk: bij een retourticket moet je wel dezelfde dag terug. Zit je in een panoramatrein? Dan is reserveren verplicht. Vaak heeft de trein ook een toestel zonder panoramaramen. Deze zijn toegankelijk zonder reservering.
Deze alternatieve treinroute brengt je door onbekend Europa.