4 op de 10 jongeren zijn door school minder gaan lezen: “Die verplichte, saaie boeken hebben al het leesplezier uit me geslagen”
- Artikel
- 11 okt 2023
- 3 minuten leestijd
Het verplichte lezen op de middelbare school heeft er voor 37 procent van de jongeren voor gezorgd dat hun plezier in het lezen van boeken is afgenomen. “Ik snapte al die hoogdravende literatuur die we moesten lezen niet, dan lees je daarna niet meer verder.”
Dat blijkt uit onderzoek van 3Vraagt onder 1300 jongeren. Van hen leest of luistert een groot deel vrij regelmatig boeken: ruim de helft minstens een keer per week. Maar de verplichte boekenlijst van de middelbare school, die vond de meerderheid ‘oersaai’ en ‘zonde van m’n tijd’.
Saai en moeilijk
Voor 4 op de 10 zorgden de verplichte boeken op de middelbare school er zelfs voor dat ze minder plezier kregen in lezen. “In mijn kindertijd vond ik lezen hartstikke leuk”, zegt een deelnemer. “Maar die saaie boeken hebben ervoor gezorgd dat alle leesplezier er uit is geslagen.”
Jongeren in het onderzoek vonden die boeken niet alleen saai, maar ook te moeilijk. “Ik had gewoon geen idee wat het thema was of wat er tussen de regels stond. Als de boeken wat simpeler waren, had ik waarschijnlijk wel meer gelezen na de middelbare school. Het kostte me nu echt moeite om het weer op te pakken.”
‘Kaas’ bleek toch grappig
Een op de tien deelnemers zegt dat ze door de boekenlijst van school juist méér plezier kregen in lezen. “Ik heb boeken gelezen die ik normaal nooit zou kiezen”, zegt iemand.
Een ander vond zelfs de overhoring over de boeken nuttig. “Een van de boeken die ik moest lezen, was ‘Kaas’ van Elsschot. Tijdens het lezen vond ik het saai, ik snapte de humor niet. Maar door de vragen die mijn docent stelde bij het examen viel het kwartje en was ik toch blij dat ik het boek wel gelezen had, want het bleek best een grappig boek, achteraf.”
Belang van lezen
De meeste jongeren (90 procent) zijn het er wel over eens dat het belangrijk is om regelmatig een boek te lezen op de middelbare school. Zij zeggen dat het goed is voor je taalgevoel, dat je van boeken iets kunt leren en dat je sommige literatuur ‘gewoon moet kennen’.
Volgens sommige deelnemers moeten scholen de regels over wat leerlingen mogen lezen gewoon loslaten. “Als je leerlingen weg wil krijgen van hun telefoon, moet je zorgen dat ze lezen leuk vinden”, zegt een van hen. “Maar laat ze dan zelf kiezen wat ze mogen lezen, zodat ze er geen hekel aan krijgen, zoals ik.”
‘Harry Potter ging prima’
Er is al langer discussie over wat leerlingen op de middelbare school mogen kiezen voor het vak Nederlands. Op sommige scholen mogen leerlingen alleen boeken van Nederlandse en Vlaamse schrijvers lezen, andere scholen staan ook boeken vertaald naar het Nederlands toe. Driekwart van de jongeren in het onderzoek geeft de voorkeur aan de laatste optie.
“Voor Engels moesten we ook boeken lezen, maar daar hoefde het geen literatuur te zijn”, vertelt iemand. “Harry Potter mocht bijvoorbeeld ook. Dat ging prima, want dat vond ik wél interessant.”
En als de deelnemers, ondanks die stomme boekenlijst, toch hun favoriete Nederlandse boek moeten kiezen, dan kiezen ze voor deze: