Red Light: een grimmig drama vanuit vrouwelijk perspectief Te zien op NPO Plus
Carice van Houten en Halina Reijn duiken in de grimmige wereld van prostitutie, uitbuiting en vrouwenhandel.
Carice en Halina schieten voortvarend uit de startblokken.
In 2015 stampten Carice van Houten en Halina Reijn het productiebedrijfje Man Up uit de grond. Ze wilden zo wat tegengas bieden in een industrie waar het testosteron doorgaans tegen de plinten klotst. Een industrie waar kijkers het liefst zoveel mogelijk dingen zien ontploffen of hard applaudisseren wanneer de imposante boezem van Pamela Anderson in slow motion langs de kustlijn van Malibu stuitert. Er was behoefte aan een wat vrouwelijker perspectief en daar gingen Van Houten en Reijn voor zorgen. Ze moesten even op gang komen, maar eind 2019 was daar dan ‘eindelijk’ hun debuutfilm Instinct en nu – ruim een jaar later – kunnen we kijken naar hun allereerste serie: Red Light. Een productie die zowel in Cannes, als tijdens de uitreiking van de Gouden Kalveren in de prijzen viel, dus de twee schieten voortvarend uit de startblokken.
Esther, Sylvia en Evi
Red Light is opgehangen aan de levens van Esther Vinkel, Sylvia Steenhuyzen en Evi Vercruyssen. Esther is een succesvolle sopraanzangeres die thuis haar aria’s oefent op het ritme van een steeds harder kloppende biologische klok. Zwanger worden wordt onverwachts nóg een tandje lastiger, wanneer de beoogde vader opeens compleet van de radar verdwijnt. Sylvia is een Amsterdamse sekswerker die in de rosse buurt van Antwerpen worstelt met een vrij hardnekkig stockholmsyndroom. Ze wordt uitgebuit en mishandeld door haar Vlaamse vriend – tevens pooier – maar dat is voor haar geen reden om hem de rug toe te keren. Evi is een ambitieuze politieagente en de regels van het script schrijven bepalen dat dit altijd gepaard dient te gaan met flinke uitdagingen in de privésfeer. Vraag maar aan Sarah Lund, Saga en de zus van Dexter. De drie vrouwen leven – ogenschijnlijk – totaal verschillende levens, maar wanneer hun paden kruisen, blijken er toch de nodige raakvlakken te zijn.
Red Light is niet te beroerd om je zo nu en dan stevig door elkaar te schudden.
Geen gezellige romcom
Vrouwelijk perspectief betekent (natuurlijk) niet dat je bang hoeft te zijn om een gezapige tranentrekker voorgeschoteld te krijgen. Integendeel. Red Light is niet te beroerd om je zo nu en dan eens even stevig door elkaar te schudden. Op zich ook niet verwonderlijk met thema's als vrouwenhandel, prostitutie en uitbuiting. Die cocktail gaat natuurlijk nooit een gezellige romcom opleveren. Dat heeft The Deuce - een serie over de seksindustrie in het New York van de jaren '70 - eerder al bewezen. Daar waar David Simon - tevens de man achter The Wire - met The Deuce een vrij accuraat tijdsbeeld probeerde neer te zetten, is Red Light toch meer een op sensatie beluste binger. Ook niks mis mee, maar op voorhand dus wel even een andere bril opzetten. De personages van Esther, Sylvia en Evi zijn verrassend gelaagd - daar wil het in Nederlandse series namelijk nog wel eens aan ontbreken - en hun kijk op het moederschap is een mooie metafoor voor hoe de vrouwen in het leven staan. Dat - gecombineerd met een verhaallijn die aanhoudend nieuwsgierig maakt - zorgt voor een serie die zich kan scharen tussen de betere Nederlandse drama's. Daar kan zelfs het nogal geforceerde Amsterdamse accent van Van Houten en de immer overacterende Halina Reijn niks aan afdoen.
- NPO 1 en BNNVARA (2021)
- Ook te zien op NPO Plus
- Welkom in de deprimerende wereld van prostitutie en vrouwenhandel
- 50 minuten per aflevering
Heb je na het zien van Red Light zin gekregen in nog meer Carice van Houten en/of Halina Reijn?! Op NPO Plus staan een aantal van hun beste films. Check maar.