HIDEOUS HENK | INTERVIEW BRITT EN JUNAID
- 6 minuten leestijd
Wij interviewden animator Junaid Chundrigar & scenarist Britt Snel over het maakproces van de allerlaatste 3LAB Serie Contest 2020 pilot HIDEOUS HENK. Een te gekke animatieserie over een chihuahua die leeft met een social media influencer.
Waar komt dit absurde idee nou eigenlijk vandaan?
Britt: Nou, het kernidee heb met klasgenoten bedacht op de filmacademie. Het was gebaseerd op de hondjes van Paris Hilton, het leven van een chihuahua van een socialite. Maar ja, Paris Hilton is natuurlijk al lang niet meer relevant. Dus zijn we door gaan denken en kwamen we al snel uit op die lelijke huisdieren die je tegenwoordig steeds meer ziet op social media. De grumpy cat enzo. Toen dachten we: waarom focussen we ons niet op het leven van zo’n lelijk beest op het internet? We waren gewoon heel benieuwd naar het leven van die beesten. Ze worden gebruikt voor likes.
Er zit dus een maatschappelijke boodschap achter?
Britt: Ja! Michellefer wordt ouder en verliest populariteit. Door henk te adopteren hoopt ze mee te liften op zijn aandacht en liefde om haar eigen leegt te vullen. Ze is heel eenzaam. Aan de ene kant is het natuurlijk prachtig dat dieren die afwijken van het standaard schoonheidsideaal geadopteerd worden. Maar hoeveel van die beesten worden misbruikt voor de roem? De pilot is een soort aanval op schijnperfectie op het internet.
En jij was meteen verkocht?
Junaid: Ja ik zag het meteen zitten! Het voornaamste voor mij was dat het geen kinderserie was, en dat het lekker grof is. Ook zijn er weinig animatieseries in Nederland die niet alleen voor de allerjongste zijn. En ik doe eigenlijk al mijn hele carrière, een beetje animaties maken voor een doelgroep waar ik zelf ook onder val.
De manier van taalgebruik, wat is daar de gedachte achter?
Junaid: Nou, los van dat we hopen dat het grappig is, is het ook Henk zijn boosheid die zich daarin uit. Die komt namelijk ergens vandaan. Dus het is vooral Henk die scheld. Henk is namelijk gekwetst in het verleden, en daar komt de boosheid eigenlijk vandaan. Het is een beetje de manier van reageren zoals wij dat ook zouden doen, wanneer hij heel hard ‘Kut!’ roept wanneer die luiken omlaaggaan bijvoorbeeld. Wat moet je anders roepen als al je kansen op ontsnapping voor je neus verdwijnen?
Britt: Henk is eigenlijk een hele grove en kwaaie man gepropt in het lichaam van een klein hondje. Dus het idee dat hij grofgebekt zou zijn was er altijd al. Maar hij heeft wel een klein hartje, hij wil dat mensen van hem houden zoals hij is. Hij wil niet misbruikt worden voor aandachtsgeiliteit op het internet.
Toffe titelsong trouwens, waarom aan het einde van de pilot?
Junaid: Het was zo dat die titelsong eigenlijk in het begin zou moeten, maar omdat we al vrij snel wisten dat het liedje een beetje zou verklappen waar de serie over gaat hebben we toch besloten het liedje aan het einde te doen. Mochten we een heel seizoen krijgen dan kan ‘ie alsnog naar het begin.
Hoe heb je de cast bij elkaar gekregen?
Junaid: Zowel Lize als Emillio kende ik al, en die heb ik allebei gevraagd om een stem te komen doen. En eigenlijk had ik Lize bedacht voor de stem van Michellefer, maar uiteindelijk kwam Lize zelf met het idee om die rol te geven aan Hanna van Vliet (van ANNE+). En die wilde het meteen doen. De stem van Henk is van Dennis, een goede vriend van mij waar ik al jaren mee samenwerk. Hij spreekt al jaren mijn werk in, en voor deze rol is hij echt perfect.
Hoe ging het produceren van de pilot in zijn werk?
Junaid: Britt begint met het maken van een script, daarna kijken Chris en ik samen met de dramaturg vanuit de NTR (Matthijs van der Veer) er ook naar. Vervolgens begin ik met een storyboard maken waarbij ik zelf tijdelijke stemmen inspreek. Dat ziet eruit als een soort bewegend stripverhaal, in die fase kun je zien wat wel en niet werkt. We blijven dus puzzelen totdat we echt besluiten dat we een script hebben wat we ook daadwerkelijk gaan maken.
De volgende stap is dan de echte stemmen opnemen. Dit gebeurt dus op basis van de storyboard versie van de aflevering, en als ik daarna begin te animeren pak ik het per shot aan. Eerst de ruwe animatie met de stemmen, en als dat dan klaar is begin ik met de clean-up laag. Dit houdt in dat alles met dikke lijnen overgetrokken moet worden, plaatje voor plaatje. Vervolgens kleuren we alles in, en daarna komen de achtergronden. En dán nog de composit fase waarin we dingen zoals schaduwen erin zetten, deze fase maakt alles tot één geheel. Duizenden tekeningen dus.
Schrijft een fictie anders dan een animatie serie?
Britt: Ja! Bij een fictie ben je veel bezig met niet al te grote emoties, dingen klein houden, en zoveel mogelijk in beeld in plaats van dialoog te vertellen. In animatie kun je helemaal losgaan, want alles kan. Wel moet je wetten stellen aan de wereld die je creëert. Zo kan Henk alleen met andere honden praten en niet met Michellefer en andere mensen. Je kan achterlijke teksten gebruiken en helemaal losgaan. Heerlijk!
Hoe komen de grappen tot stand?
Britt: Het is een wisselwerking. Junaid is heel sterk met visuele grappen. Wat vaak gebeurde was dat ik een versie schreef waar ik dan samen met Junaid en Chris aan ging zitten. Vervolgens zitten we dan echt een aantal uur alleen maar stom te grinniken. We hebben dan de grootste lol met alleen maar kutgrappen verzinnen. Of soms zit ik gewoon in mijn kamertje te schrijven, dan zit ik ook echt hardop te lachen. Volgens mij denken mijn buren dat ik stapelgek ben.
Wat kunnen we nog meer verwachten van de serie?
Junaid: We gaan vooral zien hoe Henk probeert te dealen met zijn hoofddoel: ontsnappen. Vervolgens zien we Michellefer steeds meer instorten, en natuurlijk de karakters zoals de honden in het asiel die terug gaan komen.
Britt: Oh god, er gaat nog zoveel gebeuren! Henk wordt lastig gevallen op een YouStalk conventie, Michellefer wordt bijna vermoord. Ja, echt één grote aanklacht op schijnvertoning op het internet.