LogoOver NPO

Actie voor kinderen in gezinnen met geldzorgen

Lief gebaar (KRO-NCRV)

Een verjaardag moet voor elk kind een feestje zijn. Maar wat als er thuis geen geld is voor een traktatie in de klas of een partijtje met je beste vriendjes? Helaas is dit het geval voor meer dan 100.000 kinderen in ons land die opgroeien in gezinnen met geldzorgen. Van 2 tot en met 15 april 2024 kwamen presentatoren van KRO-NCRV daarom op voor deze kinderen met het initiatief Lief gebaar 2024. In hun programma’s en online bespraken de presentatoren wat het betekent als je het thuis financieel niet breed hebt. De presentatoren initieerden  acties samen met hun luisteraars om zo iets te doen voor de meer dan 100.000 kinderen in ons land die het nodig hebben. Want elk kind in ons land verdient een feestelijke verjaardag! 

In de actieperiode in april besteedden zo veel mogelijk programma’s van KRO-NCRV aandacht aan het initiatief Lief gebaar 2024. Een selectie: In Spraakmakers (NPO Radio 1, elke werkdag, 09.30 uur) speelden presentatoren van KRO-NCRV de Nationale nieuwsquiz en haalden daarmee geld op voor Stichting Jarige Job. In het 3FM-nachtprogramma Floris werd DJ Floris Molenaar een 'birthday planner' en gaf aan een luisteraar een spetterend verjaardagsfeest weg. Andrea Pol en Hans Smit boden in het programma De ochtend (NPO Klassiek, elke werkdag, 07.00 uur) luisteraars de kans om hun favoriete plaat aan te vragen in ruil voor een donatie aan Stichting Jarige Job. 

BertOp5 (NPO Radio 5) was elke middag het epicentrum van Lief gebaar 2024. Hier kwamen twee weken van maandag tot en met donderdag tussen 16.00 en 18.00 uur alle lieve gebaren van luisteraars en presentatoren samen. Ook was er op dinsdag 9 april een live-uitzending vanuit de inpakfabriek van Stichting Jarige Job in Rotterdam, waar die dag medewerkers van KRO-NCRV verjaardagsboxen inpakten. 

Ook het NPO 2-programma BinnensteBuiten (maandag tot en met vrijdag, 19.10 uur) deed mee aan Lief gebaar 2024. Zo ging interieurexpert Theo-Bert Pot met buurtbewoners een buurthuis opknappen zodat hier verjaardagen feestelijk gevierd kunnen worden. Online waren er ook acties rondom KRO-NCRV programma’s. Zo zetten de kinderen van de familie Cudogham uit de populaire serie Een huis vol zich met challenges op TikTok in om zo veel mogelijk verjaardagsboxen bij elkaar te sparen.

Lief gebaar kwam terug in 15 verschillende radioprogramma’s van KRO-NCRV en met de online campagne waren er bij elkaar 9 miljoen contactmomenten. In totaal is er 75.000 euro opgehaald tijdens deze twee weken voor Stichting Jarige Job. In 2024 werd Lief gebaar voor de tweede keer georganiseerd en in 2025 krijgt dit initatief van KRO-NCRV een vervolg.

Ook interessant

Naar alle impactvolle voorbeelden
KRO-NCRVVerbinding & Samenleving
Tijdloze boodschap van zingeving en troost
The Passion (KRO-NCRV)
KRO-NCRVEducatie
Jongeren in beweging zetten voor een betere wereld
KRO-NCRV
KRO-NCRVEducatie
Veilige scholen voor jonge LHBTI’ers
Paarse Vrijdag (KRO-NCRV)
NPO Logo
Snel naar
Toegankelijkheid
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)