Hoe mediakwesties de publieke opinie beïnvloeden
In 2023 zette HUMAN, in samenwerking met Beeld en Geluid, de Masterclasses Medialogica voort. Onder leiding van de makers van Medialogica ontrafelen scholieren, studenten en docenten de mechanismen die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden. HUMAN voegde een tweede masterclass toe: Journalistiek & Democratie, waarin de rollen van journalistiek en de werkwijzen van journalisten besproken worden. De Medialogica in de Klas webpagina’s zijn ruim 8.000 keer bekeken.
Meer lespakketten
HUMAN ontwikkelt meer lespakketten bij haar programma's. Onderwijsprofessionals krijgen op de educatiepagina van human.nl handvatten om (taboe)onderwerpen te bespreken met hun leerlingen. Het platform is opgedeeld in de thema's burgerschap, mediawijsheid en seksualiteit en sluit aan bij kerndoelen en het curriculum van het basisonderwijs. Aan de hand van het dossier burgerschap kunnen docenten met scholieren en/of studenten in discussie over democratie, diversiteit en maatschappelijke ontwikkelingen. Bij mediawijsheid kan onder andere het gesprek over likes en cancelen, online pesten en privacy worden gevoerd. En in het dossier seksualiteit vinden onderwijsprofessionals bijvoorbeeld video's over genderdiversiteit, grensoverschrijdend gedrag en genot.
Partner van JINC
HUMAN is in 2023 officieel partner geworden van JINC (Jongeren Incorporated), een organisatie die zich inzet voor kansengelijkheid voor iedereen, ongeacht je achtergrond. JINC helpt kinderen van 8 tot 16 jaar aan een goede start op de arbeidsmarkt. Via het JINC-programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren. HUMAN werkt mee aan de projecten Bliksemstage, Carrière Coach en Sollicitatietraining.