Technische zaken
NPO Start
Steeds meer mensen kijken onze programma’s via NPO Start of NPO Plus. De NPO wil meebewegen met de behoeften en verwachtingen van ons publiek en met deze upgrade een stabieler en gebruiksvriendelijker streamingsplatform bieden. De nieuwe versie van NPO Start (en daarmee ook NPO Plus) is ontwikkeld om een betere kijkervaring te bieden door middel van de techniek, het design en de personalisatie. De upgrade geldt voor alle versie van NPO Start, dus zowel voor de mobiele apps, de tv-apps als de website.
Helaas kunnen we sinds het vernieuwen van de app de NPO Start app niet meer op alle SmartTV's aanbieden. Sinds 1 december 2023 is de app van een aantal SmartTV's verdwenen. Het gaat hier om SmartTV's met een app die specifieke en enkel voor dat type televisie ontwikkeld is, en die relatief weinig gebruikers heeft, en om wat SmartTV's met een ouder besturingssysteem. We hebben deze keuze moeten maken, omdat we bij de verdere ontwikkeling van de NPO Start app in de toekomst niet alle bestaande 'native' apps in de lucht kunnen houden. Kostenoverwegingen spelen hierbij een belangrijke rol.
Alle SmartTV's met AndroidTV blijven in principe ondersteund. Echter, het gaat bij Android om een breed scala aan apparaten of devices. We kunnen daarom niet voor elk type device de garantie geven dat de app beschikbaar is. Hetzelfde principe geldt voor Apple/iOs.
Het verdwijnen van de 'native' app op bepaalde typen smart tv is ingegaan per 1 december 2023 en geldt voor de volgende merken:
- Philips
- Panasonic (sinds 14 november)
- Loewe
- Hisense
- Sony
- HBBTV
- Oudere versies van Samsung (voor Tizen 3.0, ongeveer 2017)
- Oudere versies van LG (voor WebOS 4.0, ongeveer 2018). We zijn erachter gekomen dat enkele types LG televisies met WebOS hoger dan 4.0 ook niet ondersteund werden. Het betrof hier Full HD tv's van 32inch en kleiner formaat. Inmiddels worden hebben we ervoor gezorgd dat deze weer ondersteund worden.
Alternatieven
Er zijn gelukkig diverse alternatieven om alsnog de NPO Start app te gebruiken, zoals via de website npo.nl/start en de app op Android of iOS. Met bepaalde aanvullende hardware is het mogelijk om via die apps te “casten” naar verouderde smart tv’s. En nogmaals, is jouw smart tv uitgerust met Android TV of Google TV, dan is de kans groot dat je de nieuwe NPO-app kunt gebruiken.
De optie om programma’s te markeren als ‘kijk later’ of als favoriet op te slaan was tijdelijk niet mogelijk op NPO Start. Sinds 10 april 2024 is dit weer toegevoegd op Web, Android en AndroidTV, sinds 12 juni 2024 weer op iOS en sinds 21 oktober op Samsung en LG televisies. Op deze platforms kan je programma’s volgen/ontvolgen door middel van het aan- of uitvinken van het sterretje op de pagina van het desbetreffende programma. De favorieten kan je raadplegen in het lint ‘series die je volgt’ op de homepagina. Op de andere platforms (tvOS, Ziggo en KPN) is het nog niet mogelijk om favorieten toe te voegen, maar wel mogelijk ze te raadplegen in het lint.
Update: 22 oktober 2024
Op dit moment is het kindprofiel niet beschikbaar op NPO Start. De verwachting is dat we deze functionalteit in 2025 weer gaan introduceren. Tot die tijd kan je via de knop 'Ontdek' alle jeugdprogramma's op twee plekken terugvinden, namelijk onder de NPO Zapp- of Zappelin pagina's in het overzicht omroepen of onder het lint 'Kinderen & Jongeren'.
Sinds livegang van de vernieuwde NPO Start app is Radio kijken en luisteren niet meer mogelijk op NPO Start. Live radio kijken kan via de mobiele app of de websites van de radiozenders. Wanneer je dit wil bekijken vanaf jouw televisie kan je met bepaalde aanvullende hardware casten naar jouw televisie. Sinds 5 maart 2024 is het met iOS mogelijk om live radio te kijken met de app van NPO Luister.
Live radio luisteren kan via de app van NPO Luister. Wanneer je radio wil luisteren vanaf jouw televisie zijn er meerdere opties:
- Casten met bepaalde aanvullende hardware vanuit de app van NPO Luister (Android)
- Met interactieve televisie van je provider, zoals Ziggo, KPN, T-Mobile, Canal Digitaal.
De NPO werkt er hard aan om de nieuwe app en website van NPO Start stabieler, gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken dan de vorige versie. Er is bewust voor gekozen om bij elke stap niet gelijk alle functionaliteiten aan te bieden. We geven voorrang aan stabiliteit en beschikbaarheid en breiden het platform na elke deelrelease stap voor stap uit. Zo komen zaken als het aanmaken van favorieten, het doorkijken naar volgende afleveringen en het kindprofiel binnen afzienbare tijd terug. Wij vragen hiervoor enig geduld. De uitrol moest bovendien plaatsvinden op een veelheid aan systemen en apparaten, zoals Android, Apple, smart tv’s en de settopboxen van KPN en Ziggo. Dit vraagt om een zorgvuldige aanpak. De NPO doet de live-gang daarom gefaseerd, om er zeker van te zijn dat de basisfuncties goed werken en het platform te allen tijde ‘in de lucht blijft’. Intussen houden we de reacties van onze gebruikers goed in de gaten. We werken er hard aan om alle feedback mee te nemen en hopen dat iedereen, ondanks de tijdelijke beperkingen, nog volop van onze programma’s kan genieten.
De NPO heeft afgelopen periode een grondige vernieuwing aan het streamingsplaform uitgevoerd Het doel van de nieuwe app is om het platform stabieler, gebruiksvriendelijker en persoonlijker te maken dan de vorige versie. Omdat de app moet werken op verschillende platformen, besturingssystemen en apparaten, was dit niet van de ene op de andere dag geregeld. Alles heeft zo zijn eigen specificaties. Om grip te houden en er zeker van te zijn dat elke toepassing een stabiele basis heeft, hebben we niet alles tegelijk gedaan en dat heeft gewerkt. Ondanks de migratie zijn we nog geen moment offline geweest.
Daarnaast hebben we er bewust voor gekozen om bij elke stap niet gelijk alle functionaliteiten aan te bieden. We geven voorrang aan stabiliteit en beschikbaarheid en breiden het platform na elke deelrelease stap voor stap uit. Zo komen zaken als het aanmaken van favorieten, het doorkijken naar de volgende aflevering binnen korte termijn terug (1 a 2 weken). Wij vragen hiervoor enig geduld. Intussen houden we de reacties van onze gebruikers goed in de gaten. We werken er hard aan om alle feedback mee te nemen en hopen dat iedereen, ondanks de tijdelijke beperkingen, nog volop van onze programma’s kan genieten.Het automatisch starten van de volgende afleveringen (bingen) werkte tijdelijk niet in de nieuwe NPO Start/Plus. Inmiddels is dit weer beschikbaar op de website, AndroidTV, Android devices, iOS, Samsung televisies en LG televisies.
Voor de overige platforms zijn we nog druk bezig deze functionaliteit weer terug te brengen.
Update: 24-10-2024
Het klopt dat de NPO Start-app sinds de vernieuwing niet beschikbaar is op Chromebook. De Android app op Chromebook heeft niet de stabiliteit die wij onze gebruikers willen bieden. Je kan nog steeds NPO Start kijken op jouw Chromebook via npo.nl/start. We sluiten op dit moment niet uit dat de app gaat komen, maar we willen ons eerst focussen op de stabiele basis.
Zie ook: https://service.npo.nl/onderwerp/technische-zaken#extra-toelichting-bij-vernieuwing-npo-start
We krijgen meldingen van gebruikers dat, ondanks het betalen voor het abonnement, ze geen toegang hebben tot programma's van NPO Plus. We zien dat dit meerdere oorzaken kan hebben.
- Je bent (op de televisie) niet ingelogd.
- Het abonnement staat op een ander e-mailadres dan waarop je bent ingelogd. Wil je weten welk e-mailadres dit is? Neem dan contact met ons op met je IBAN, dan zoeken wij het juiste e-mailadres erbij.
Mocht een van de bovenstaande situaties niet het geval zijn, neem dan contact met ons op.
We krijgen meldingen dat op Samsung televsies het opnieuw afspelen van een aflevering niet mogelijk is. We zijn dit aan het uitzoeken en hopen dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Ervaar je dit op een ander platform dan Samsung? Kan je dit ons dan laten weten?
We krijgen meldingen dat een aflevering vanaf het begin begint, in plaats van waar je bent gebleven. De streamprogressie wordt dus niet bijgehouden. We zijn bezig dit issue op te lossen. Excuses voor het ongemak
Het is (nog) niet mogelijk om afleveringen te verwijderen uit het 'kijk verder' lint.
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus. Hieronder kun je zien wat er in december/vanaf januari niet meer aangeboden zal worden op ons platform.
(mini) Series
- Afterglow seizoen 1
- Enemy of the People seizoen 1
- Maternal seizoen 1
- The Sandhamn Murders seizoen 5
- We Are Lady Parts seizoen 1
- No Offence seizoen 1, 2 & 3
- Four Lives seizoen 1 (30 december)
- The Pembrokeshire Murders (30 december)
- Headhunters seizoen 1 (30 december)
- Holding seizoen 1 (30 december)
- Those Who Kill seizoen 4 (30 december)
- Without Sin seizoen 1 (28 december)
- A Very English Scandal seizoen 1 (14 december)
- Blinded seizoen 1 (14 december)
- A Spy Among Friends (8 december)
- Van God Los seizoen 1, 2, 3 & 4
- Feuten seizoen 2 & 3
- Knofje seizoen 2
- Trippel Trappel seizoen 1
- CRIMEDOCS: Monster in the Shadows seizoen 1
- CRIMEDOCS: See What You Made Me Do seizoen 1
- Let's Talk About Sex seizoen 1
- CRIMEDOCS: Buried seizoen 1
Films/documentaires
- Jan Sierhuis - Zelfportret
- 50/50
- A single man
- Adam
- Átame!
- Bande de filles
- Brothers
- Caos calmo
- Clouds of Sils Maria
- Entre les murs
- Hable con Ella
- Happy End
- Het Don Kozakkenkoor uit Rusland
- Holy Motors
- I, Daniel Blake
- In a better world
- Incendies
- Io sono l'amore
- Julieta
- La fille inconnue
- Mia madre
- Mr. Holmes
- Nebraska
- Marc-Marie Huijbregts: Onderweg naar morgen (2018)
- Micha Wertheim voor twaalven - Oudejaars 2023
- Pan's labyrinth
- Philomena
- Quiz
- Son of Saul
- The Daughter
- The Farewell Party
- The Imitation Game
- The King's speech
- The Salesman
- Their Finest
- Tully
- While we're young
- Wild tales
- Winter sleep
- Ailo, het dappere rendier
- De Familie Kerst en het magische hotel
- De Krokodillenbende
- De Krokodillenbende - vrienden voor altijd
- De Krokodillenbende slaat terug
- De zoon van Winnetou
- Het coolste meisje van de klas
- Kauwboy
- Midden in de Winternacht
- Spookuil
- Stormwind
- Stormwind 2
- Stormwind - 3: op weg naar Ora
- Stormwind - 4: Ari's arrival
- Zero Dark Thirty
- The Prophet and the Space Aliens
- ABBA Silver ABBA Gold
- Atardi - Het leven van de Curaçaose muzieklegende Rudy Plaate
- CRIMEDOCS: Murdered by a Mob
- Sam Smith Live at the Royal Albert Hall
- Stones Grrr Live!
- Mees Kees op kamp (24 dec)
- Searching for Sugar Man (22 dec)
- Chimère (20 dec)
- Dande di Aruba - Een bijzondere nieuwjaarstraditie (19 dec)
- Manifesto (18 dec)
- Mees Kees (17 dec)
- Conversatie met Romy Schneider (15 dec)
- Haar naam was Grace Kelly (15 dec)
- Het Geheim (15 dec)
- Hustlers Convention (13 dec)
- My Name is Alfred Hitchcock (13 dec)
- Avondland (13 dec)
- Oranje - hoe een klein dorp groot kan zijn (11 dec)
- Denzel Washington - An American Model (11 dec)
- The Eyes of Orson Welles (11 dec)
- Storm - Letters van Vuur (11 dec)
- Ja zuster, nee zuster (10 dec)
Website & Apps
Wanneer je een uitzending vanuit de app wilt streamen, kies je allereerst de gewenste uitzending. Vervolgens zie je in de player het Airplay-icoon verschijnen. Daar klik je op, zodat je je Apple TV kunt selecteren. De Apple TV zal nu automatisch de uitzending afspelen, waardoor je je iPhone/iPad kunt locken en/of kunt gebruiken als afstandsbediening. Het is niet mogelijk om je iPhone/iPad uit te schakelen.
Een paar aandachtspunten:
- Let er op dat beide toestellen gebruik maken van dezelfde (stabiele) wifi-verbinding
- Stel in de instellingen van de Apple TV in dat je Airplay wilt gebruiken
- Zorg ervoor dat de afstand niet te groot is.
Problemen?
Mocht je ondanks bovenstaande toch problemen ervaren, dan kun je het beste de NPO App opnieuw installeren. Verwijder de app van je toestel, schakel zowel je Apple TV als je iPhone/iPad uit, start de toestellen opnieuw op en installeer de NPO App weer op je iPhone/iPad.
Het is mogelijk om op NPO Start, via npo.nl/start en de NPO-app, rechtstreeks naar de zenders NPO 1, NPO 2, NPO 3 en de themakanalen te kijken. Als je klikt op 'Live' krijg je de gids en de players van alle zenders naast elkaar te zien. Ook met een abonnement op NPO Plus kun je de livestream bekijken. De stream zendt in dat geval wel uit in de SD-beeldkwaliteit van NPO Start.
In de livestreams van onze televisiezenders kun je het programma dat op dat moment bezig is direct vanaf het begin bekijken. Zo hoef je niet te wachten tot de uitzending helemaal is afgelopen. Als je de livestream hebt gestart op een computer/laptop of via de NPO App op een telefoon/tablet, kun je in de player de tijdsbalk verschuiven. De oranje balk staat standaard rechts onderin de player, omdat hij gelijk loopt aan de huidige programmering. Als je deze aanklikt en naar links schuift, kun je de uitzending tot 3 uur terugspoelen. Indien je de uitzending weer gelijk wilt laten lopen met de live programmering, klik je eenvoudig rechtsonder op de knop 'Terug naar Live'.
Met Chromecast is het mogelijk om alle uitzendingen via de NPO App op je Android of iOS toestel naar je televisie te sturen.
Wanneer je de NPO App op je telefoon of tablet opstart en een Chromecast hebt aangesloten op jouw televisie, krijg je het castlogo (het icoontje met het vierkantje en de drie boogjes) te zien in de app. Verbind de app met de Chromecast door op dit logo te tikken. Maak verbinding met jouw Chromecast en kijk op de televisie of de koppeling gelukt is. Kies een programma en bij het afspelen zal deze afspelen via Chromecast.
Op je scherm krijg je een kleine afstandsbediening te zien waarmee je o.a. de uitzending op pauze kunt zetten. Het is tijdens de Chromecastkoppeling niet mogelijk om uitzendingen te bekijken op het scherm van jouw mobiele apparaat. Ook kun je geen uitzendingen aan je kijklijst of favorieten toevoegen. Dit kan weer als je de verbinding met je Chromecast hebt verbroken.
Het kan zijn dat een programma wel op NPO Plus te zien is, terwijl het niet gratis op NPO Start bekeken kan worden. Uitzendrechten van programma's zijn standaard beschikbaar voor uitzending op televisie. Er zijn vervolgens andere uitzendrechten nodig om uitzendingen ook online en on demand beschikbaar te mogen maken.
In sommige gevallen hebben we niet de mogelijkheid om deze rechten te verkrijgen, waardoor we een uitzending niet of maar een korte periode gratis beschikbaar kunnen maken. Met NPO Plus hebben we de mogelijkheid om deze uitzendingen alsnog of voor een langere periode aan te bieden. Het abonnementsgeld dat betaald wordt voor NPO Plus, wordt namelijk deels besteed aan het afkopen van deze uitzendrechten voor uitzending op NPO Plus.
Om optimaal te kunnen kijken naar uitzendingen in de NPO App of via de site van NPO Start, zijn de onderstaande systeemvoorkeuren opgesteld. Voldoet je toestel niet aan deze voorkeuren, dan is het wel mogelijk dat NPO Start nog functioneert maar kunnen we de kwaliteit niet garanderen.
Het kan zijn dat er in jouw NPO App een melding verschijnt dat je een verouderde versie gebruikt, waardoor NPO Start mogelijk niet goed meer functioneert. Je wordt daarbij gevraagd te upgraden naar een meer recente versie. Dit doen we om kosten te besparen, jou te attenderen dat je een betere kijkervaring hebt als je een update uitvoert én om de mogelijkheden van nieuwe technologie maximaal in te kunnen zetten. We proberen daarbij altijd zorgvuldig te zijn. Dat betekent dat we een versie pas uitfaseren als de groep gebruikers relatief klein is en we jou één of meerdere goede alternatieven kunnen bieden.
Computer
Besturingssysteem:
- Wij bieden ondersteuning vanaf Windows 10 en van MacOS de nieuwste versie en de twee versies daarvoor.
Browsers:
- Edge (meest recente versie)
- Firefox (meest recente versie)
- Chrome (meest recente versie)
- Safari (meest recente versie, alleen op MAC OS X)
We ondersteunen het gebruik van Linux niet. Mocht je een van bovenstaande browsers gebruiken in Linux, dan kunnen we de werking niet garanderen.
Het gebruik van VPN, downloadmanagers, firewallsoftware en browserplugins kunnen de kijkerservaring beïnvloeden. We kunnen in dat geval een stabiel gebruik van de website niet garanderen.
Tablet en smartphone
- iOS 15 of hoger
- Android 7.0 of hoger
- Wanneer je gebruik maakt van aangepaste firmware (Jailbreak, Cyanogenmod, MIUI of LineageOS) kunnen we de werking niet garanderen.
- Wanneer je npo.nl/start bezoekt via de browser van je tablet of smartphone, dan kunnen we de werking niet garanderen
Smart TV
- LG: vanaf WebOS 4.0
- Samsung Tizen: vanaf Tizen 3.0
- Wanneer je npo.nl/start bezoekt via de browser van je Smart TV, dan kunnen we de werking niet garanderen.
Apple TV
- 4e generatie
- 4K
Android TV
- Alle door Google goedgekeurde Android TV-devices, zoals die van Philips, Sony, TLC, NVIDIA Shield en Mi BOX S.
Digitale ontvanger van televisieprovider/kabelaar
- Ziggo: Mediabox Next Mini
- Ziggo: Mediabox Next
Minimale internetsnelheid
Om probleemloos NPO Start te kijken, adviseren wij een minimale bekabelde (constante) internetsnelheid van 10 mbps. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid aanzienlijk langzamer is, wanneer meerdere mensen in huishouden tegelijk gebruik maken van het netwerk. Mocht je NPO Start willen kijken, terwijl een ander gezinslid iets downloadt, uitzendingen streamt, online gamet, etc. dan kun je alsnog problemen ervaren met het bekijken van onze content.
Wifi
Uiteraard is het ook mogelijk om te kijken via wifi. Naast bovenstaande oorzaak voor een vertraging in het netwerk, gelden er voor het gebruik van wifi nog een aantal oorzaken voor een slechtere internetsnelheid:
- Teveel andere gebruikers (buren) op hetzelfde wifi kanaal.
- Fysieke obstakels, zoals muren, deuren en metaal, tussen de router en het apparaat dat je gebruikt.
- Andere elektrische apparaten, zoals babyfoons, draadloze beveiligingsapparatuur of bluetooth apparaten zijn actief.
Je kunt de internetsnelheid testen via verschillende testwebsites, zoals speedtest.net.
NPO App voor Xbox, Playstation, Windows 10
Op dit moment zijn er geen plannen om een NPO-app te ontwikkelen voor de Xbox, Playstation of Windows 10. Bij de overweging om onze diensten op andere systemen aan te bieden, spelen diverse zaken een rol, zoals de kosten, het aantal gebruikers en technische mogelijkheden.
Met een abonnement op NPO Plus is het mogelijk om op twee verschillende apparaten tegelijk te kijken. Wanneer een derde kijker inlogt, kan deze geen uitzending afspelen. Zodra een van de kijkers uitlogt, wordt het voor een andere kijker weer mogelijk om gebruik te maken van het abonnement. Er is geen beperking op het aantal apparaten waarop je NPO Plus kunt gebruiken.
Het overgrote deel van het on demand kijken wordt gedaan op kleinere schermen, zoals smartphones en tablets. De beeldkwaliteit van NPO Start (576p) is geschikt voor dit soort schermen. Mocht je onze uitzendingen graag bekijken in een hogere kwaliteit, dan kun je voor € 2,95 euro per maand een abonnement nemen op NPO Plus. De uitzendingen zijn hier, met uitzondering van de livestreams, beschikbaar in HD (1080p).
Het in HD uitzenden van de miljoenen streams die maandelijks bij de NPO worden opgevraagd, is voor het gratis NPO Start financieel niet haalbaar. De benodigde investeringen in streaming- en opslagcapaciteit zouden ten koste gaan van de programma's. We kiezen er liever voor dat geld te blijven investeren in de programmering. Aan mensen die toch graag willen kijken in HD, bieden we NPO Plus aan. Het abonnementsgeld dat hiervoor wordt betaald, wordt deels gebruikt om de uitzendingen op NPO Plus in HD-kwaliteit aan te bieden.
Het is mogelijk om je NPO Start- of NPO Plus-account te koppelen met de NPO App op Smart TV, Apple TV of Android TV. Wanneer je in de NPO App op jouw device klikt op 'Inloggen', verschijnt er een QR code en een cijfercode op je scherm. Je kan de QR code scannen of je kan een koppeling maken via de website van NPO Start. Hiervoor dien je eerst in te loggen op npo.nl/start. Daarna tik je in de browser het volgende webadres: https://id.npo.nl/koppel. Op deze pagina vul je de code in die op je scherm staat. Na het invullen bevestig je, waarna het account wordt gekoppeld.
Ondertiteling
Bij sommige tv-toestellen kun je kiezen voor permanente weergave van de ondertitelpagina TT888. Deze instelling is uiteraard ook uit te schakelen. Druk op de knop 'menu' op de afstandsbediening en dan op 'beeld' of 'features'. Daaronder staat ook 'tekst' of 'titel'. Hier kun je de ondertiteling uitzetten. Lukt dit niet, raadpleeg dan de handleiding van je tv of neem contact op met de leverancier van je toestel.
Kijk je digitaal?
Indien je gebruik maakt van digitale tv, kan ook het volgende aan de hand zijn: aan het digitale signaal is een nieuwe techniek toegevoegd, DVB-ondertiteling genaamd. Deze techniek maakt het mogelijk om duidelijkere ondertitels voor doven en slechthorenden weer te geven. Deze ondertitels, herkenbaar aan de verschillende kleuren, horen standaard niet zichtbaar te zijn. Mocht dit toch (ongewenst) het geval zijn, dan je dit uitschakelen in het menu van je tv-ontvanger. Ga hiervoor met je afstandsbediening naar ondertiteling/subtitles en schakel de ondertiteling uit. Voor bedieningsvragen verzoeken wij je de handleiding van tv-ontvanger te raadplegen of contact op te nemen met de klantenservice van je tv-provider.
Ondertiteling met of zonder zwarte achtergrond op tv is een keuze van de provider. Als NPO sturen wij de ondertiteling uit met zwarte balk en kunnen hier niks aan veranderen. Afhankelijk van de provider die je hebt, kan het echter zo zijn dat je de achtergrond via de ontvanger van de provider kunt wijzigen. Wanneer je tv kijkt via de kabel, zonder digitale ontvanger van je provider, kun je kiezen voor de transparante weergave van Teletekst (op alle pagina's, dus ook TT888). De zwarte achtergrond valt dan weg en de gekleurde tekst blijft over.
Op NPO Start bieden we de TT888 ondertiteling tevens aan met een zwarte balk achter de witte tekst.
Meer informatie over (TT888) Ondertiteling vind je hier.
De 'gesproken ondertiteling' is een dienst die geleverd wordt onder de HD-kanalen ten behoeve van slechtziende of blinde kijkers, die de buitenlandse taal niet begrijpen. Dit is een door een computer gegenereerde stem die wordt doorgegeven in een extra taalspoor naast het stereo en surround (Dolby Digital) geluid bij de zenders NPO 1,2 en 3.
Het kan voorkomen dat het taalspoor op je ontvanger (settopbox of TV met ingebouwde digitale ontvanger) automatisch geactiveerd is toen de kabelmaatschappij deze begon door te geven. Dit is niet te wijten aan de kabelmaatschappij, maar kan een eigenschap zijn van de tv-ontvanger/settopbox.
Het is eenvoudig om de stem zelf aan en uit te zetten met de afstandsbediening in het menu van de ontvanger. Er zal in het configuratiemenu een optie 'taalinstellingen' aanwezig zijn. Vaak kan deze ook per kanaal ingesteld worden middels de 'audio' of 'language' knop. De handleiding van het apparaat kan hierover meer duidelijkheid bieden.
De vertaalde ondertitels worden standaard getoond zonder zwarte balk, anders dan bij bijvoorbeeld de TT888-ondertiteling voor doven en slechthorenden. Dit omdat deze balk het beeld verstoort. Om de ondertitels goed zichtbaar te maken, gebruiken wij witte letters met een duidelijke zwarte rand. Om de letters goed leesbaar te laten zijn, wordt voor een contrasterende kleur gekozen. Even technisch: een helderheid van 87% wit.
Een enkele keer wordt door aanleverende partijen afgeweken van deze bovenstaande standaard en dan kan de ondertiteling helaas soms onduidelijk worden. Mocht je bij een bepaalde titel duidelijk verschil zien en de titels minder goed kunnen lezen dan bij andere programma's, dan horen we dat graag.
Storingen
Voor het gebruik van Airplay in combinatie met de NPO App is het belangrijk dat je beschikt over zowel de laatste iOS-versie op je iPhone/iPad als op je Apple TV en dat je de laatste versie van de NPO App geïnstalleerd hebt. Beide toestellen dienen ingsteld te zijn op hetzelfde (stabiele) wifi-netwerk. Verder geef je in de instellingen van de Apple TV aan dat je Airplay wilt gebruiken en zorg je ervoor dat de afstand tussen je Apple TV en iPhone/iPad niet te groot is.
Mocht je ondanks bovenstaande toch problemen ervaren, dan kun je het beste de NPO App opnieuw installeren. Verwijder de app van je toestel, schakel zowel je Apple TV als je iPhone/iPad uit, start de toestellen opnieuw op en installeer de NPO App weer op je iPhone/iPad.
Als een van de radio-apps of de NPO App plotseling of na een update niet meer goed werkt, kun je allereerst controleren of je verbinding hebt met het Internet en of je beschikt over de laatst mogelijke software-update van je toestel. Mocht je verbinding hebben en de laatste versie al geïnstalleerd hebben, dan adviseren we je om de app opnieuw te installeren:
- Verwijder de app van het toestel
- Schakel je toestel uit
- Zet het toestel na enkele minuten weer aan
- Installeer de app opnieuw
Let op: wanneer je gebruik maakt van Jailbreak, LineageOS of Cyanogenmod kunnen we de werking van de apps niet garanderen.
Indien dit niet de gewenste oplossing heeft geboden, ontvangen wij graag meer informatie. Aan de hand van die informatie kunnen wij een betere inschatting maken van de situatie en zo sneller een oplossing bieden. Zou je ons daarbij willen helpen? Vul het contactformulier onderaan deze pagina in en vermeld hierbij het volgende:
- Op welk merk en typenummer apparaat ervaar je dit probleem?
- Wat zijn de versiegegevens van de gebruikte webbrowser en het besturingssysteem? Indien je onze app gebruikt, kunt je aangeven welke versie van de NPO App je hebt? Zijn de NPO App en het apparaat besturingssysteem en webbrowser geüpdatet naar de meest recente versies?
- Wat is de behaalde internetsnelheid? Een test kun je doen via speedtest.net.
- Wanneer het gaat om afspelen van live kanalen of afleveringen, ervaar je het probleem met één of verschillende kanalen/afleveringen? Welke afleveringen of live kanalen betreft het? Vermeld de serie of het programma met daarbij het seizoen en de aflevering.
Wanneer de uitzendingen in de NPO App of via npo.nl/start haperen, extra lang bufferen - of wanneer het beeld stopt met afspelen terwijl het geluid wel werkt - dan heb je onvoldoende verbinding met het internet en onze servers. Controleer je internetverbinding en schakel (indien mogelijk) over op een stabielere verbinding, bijvoorbeeld met een kabel. Het kan ook zijn dat je apparaat wat trager is omdat er te weinig geheugen beschikbaar is of omdat er gelijktijdig te veel programma's op de achtergrond draaien. Denk bijvoorbeeld aan je virusscanner die op dat moment net een scan uitvoert, of aan software die aan het updaten is.
Om probleemloos NPO Start te kijken, adviseren wij een minimale bekabelde (constante) internetsnelheid van 8 mbps. Houd er wel rekening mee dat de internetsnelheid aanzienlijk langzamer is wanneer meerdere mensen tegelijk gebruik maken van het netwerk. Ook als een ander gezinslid iets downloadt, uitzendingen streamt of online gamet, kun je problemen ervaren met het bekijken van onze programma's.
Wifi
Uiteraard is het ook mogelijk om te kijken via wifi. Naast genoemde oorzaken voor vertraging in het netwerk, kan de internetvebinding bij het gebruik van wifi nadelig worden beïnvloed door:
- Teveel andere gebruikers (wellicht buren) op hetzelfde wifi kanaal.
- Fysieke obstakels, zoals muren, deuren en metaal, tussen de router en het apparaat dat je gebruikt.
- Andere elektrische apparaten, zoals babyfoons, draadloze beveiligingsapparatuur of bluetooth apparaten die actief zijn.
Je kunt de internetsnelheid testen via verschillende testwebsites, zoals speedtest.net.
Nog steeds problemen? Stuur ons informatie!
Indien al het bovenstaande niet de gewenste oplossing heeft geboden, ontvangen wij graag meer informatie. Aan de hand van die informatie kunnen wij een betere inschatting maken van de situatie en zo sneller een oplossing bieden. Zou je ons daarbij willen helpen? Vul het formulier onderaan deze pagina in en vermeld in het vak 'Stel hier je vraag' de volgende gegevens:
- Op welk merk en typenummer apparaat ervaart u dit probleem?
- Wat zijn de versiegegevens van de gebruikte webbrowser en het besturingssysteem
- Indien je onze app gebruikt, kunt je aangeven welke versie van de NPO App je hebt?
- Zijn de NPO App, het besturingssysteem van je apparaat en de webbrowser geüpdatet naar de meest recente versies?
- Wat is de behaalde internetsnelheid? Een test kun je doen via speedtest.net.
- Wanneer het gaat om afspelen van live-kanalen of afleveringen, ervaar je het probleem bij één of verschillende kanalen of afleveringen?
- Welke afleveringen of live-kanalen betreft het? Vermeld de serie of het programma met daarbij het seizoen en de aflevering.
De Chromecast kan problemen geven op (beveiligde) bedrijfswifinetwerken en thuisnetwerken die gebruik maken van zogenoemede range extenders. Op bedrijfsnetwerken kan het gebeuren dat het apparaat en de Chromecast waarmee je wilt afspelen een IP-adres uit een andere range krijgen. De twee apparaten zitten dan voor de Chromecast niet in hetzelfde netwerk. Dit is op te lossen door er een gewone router tussen te plaatsen. Hiermee zitten de twee apparaten altijd in dezelfde IP-range.
Hetzelfde kan gebeuren wanneer je thuis een range extender gebruikt. Wanneer dit apparaat niet op de juiste manier het netwerk vergroot, zit de Chromecast technisch gezien niet in hetzelfde wifi-netwerk. In dit geval heeft het netwerk dezelfde naam, maar is het niet hetzelfde netwerk.
Onze tv-zenders worden door de verschillende televisieproviders/kabelaars aangeboden. Mocht je een technisch probleem ervaren met de uitzendingen op tv, dan kun je als eerste het beste contact opnemen met je eigen provider. De meeste problemen zijn namelijk niet landelijk en je provider kan je helpen om het probleem zelf op te lossen.
Indien er wel een storing is aan onze kant, dan informeren we je hierover door een melding in beeld te plaatsen of door een balk (ticker tape) onder de uitzending te laten lopen. Daarnaast melden we de storing op service.npo.nl.
Het is mogelijk dat een uitzending op de website van NPO Start, NPO Zapp/Zappelin en de omroepen niet kan worden afgespeeld in de mobiele browser op je telefoon of tablet. Dit heeft te maken met de auteursrechtelijke bescherming van onze content, waardoor niet elke browser het afspelen van onze uitzendingen kan ondersteunen.
De mobiele browsers die wel geschikt zijn voor het bekijken van onze uitzendingen, zijn Google Chrome op Android en Safari op iOS. Ook raden wij als alternatief aan om de NPO App of de NPO Zapp-app te installeren op je telefoon of tablet.
Radio
Onze radiozenders kun je beluisteren via de app van NPO Luister of via de verschillende radiowebsites: nporadio1.nl, nporadio2.nl, npo3fm.nl, nporadio4.nl, nporadio5.nl en npofunx.nl. Hier kun je de livestream afspelen, meekijken in de studio via de webcam, uitzendingen en podcasts terugluisteren, nieuws en events van de zenders bekijken, en contact opnemen met de studio via 'App de studio' of de social kanalen van de zenders. De radiozenders beschikken daarnaast ook allemaal over een app.
Helaas kunnen wij niet veel doen aan radiopiraterij. Wel inventariseren wij dit soort klachten over stoorzenders en horen het dan ook graag. Zelf kun je de klachten ook melden bij het Agentschap Telecom, via de site: https://www.agentschaptelecom.nl/documenten/formulieren/2019/07/02/formulier-storing-melden.
Mocht het probleem weer voorkomen, probeer het dan op te lossen door je radio te verplaatsten of de antenne naar een andere richting te draaien.
Als je TA (Traffic Anouncement) op je autoradio hebt aangezet, zal de radio automatisch op NPO Radio 1 springen zodra op die zender verkeersinformatie wordt gegeven. De TA schakelt echter naar de frequentie van het gebied waar je deze oorspronkelijk hebt ingesteld. Mocht je op dat moment op een heel andere lokatie rijden, met een afwijkende frequentie of waar sowieso een matige ontvangst is, dan kan de ontvangst van NPO Radio 1 niet optimaal blijken.
Er zijn twee mogelijkheden om hier wat aan te doen:
- NPO Radio 1 opnieuw programmeren om de radio te “leren” welke frequentie gewenst is. Je krijgt dan nog steeds te zien “Onderbreking verkeersinfo NPO Radio 1”, maar dan hoor je ook daadwerkelijk verkeersinformatie.
- TA uitzetten
Als je op een link klikt van een radiostream en je computer weigert hem af te spelen, kan het helpen om de website te verversen door op ctrl+F5 te drukken en de stream opnieuw op te starten. Het kan ook zijn dat je computer niet juist staat ingesteld of dat er een benodigde plug-in mist. Voor de radiostreams wordt meestal gebruik gemaakt van Flash en HTML5 voor het afspelen van audio en video. Als je hier problemen mee ondervindt, kan je proberen je Flash Player of webbrowser te updaten.
Ben je in het buitenland, klik dan hier.
Het is ons bekend dat het online beluisteren van onze radiostations in het buitenland soms tot problemen leidt. Helaas kunnen wij geen garantie geven voor internetbeluistering in het buitenland. Dit heeft te maken met de zeer complexe keten van verbindingen van onze servers naar de providers in het buitenland, waar je verbinding mee maakt. Wij blokkeren de radiostreams niet in het buitenland en ze zijn in principe overal in de wereld te beluisteren. We hebben echter geen controle over wat er met de streams later in de keten gebeurt. Het kan zijn dat sommige buitenlandse providers (bepaalde) buitenlandse websites of streams blokkeren of afknijpen. Het kan ook zijn dat de verbinding lokaal onbetrouwbaar of langzaam is.
Mocht je problemen ondervinden bij het beluisteren, dan raden wij je aan om het op verschillende manieren te proberen: via vast/mobiel internet, via een PC/laptop, via een mobiele telefoon, via de website van de radiozenders, via npostart.nl, of probeer het op een ander tijdstip.
Ook de visual radiostreams van onze zenders kunnen in het buitenland bekeken worden. Tijdens grote internationale sportevenementen kan de ontvangst van de visual radiostream echter tijdelijk beperkt worden tot Nederland. Dit heeft te maken met het feit dat omroepen vaak niet de rechten hebben om beelden van deze evenementen buiten Nederland uit te zenden.
Overig
In Nederland kun je via de ether (DVB-T2) gratis NPO 1, 2 en 3 en een regionale zender ontvangen. Met behulp van een antenne en een DVB-T2 ontvanger (de meeste nieuwe tv's hebben een ingebouwde ontvanger) is het mogelijk een digitaal TV-signaal op te vangen, zonder dat daarvoor een abonnement bij een distributeur hoeft te worden afgesloten.
Naast gratis ontvangst via de ether is het mogelijk om NPO 1, 2 en 3 gratis te streamen op NPO Start op npostart.nl en in de NPO-app. Voor (schotel)kijkers in het buitenland is BVN, het Beste van Vlaanderen en Nederland, gratis beschikbaar.
Programma's waarvan we de rechten hebben, gaan soms terug tot 1 januari 2009. Bij de vernieuwing van NPO Start in 2017 zijn sowieso alle uitzendingen tot 1 januari 2014 meegenomen. Uit de periode daarvóór is een zeer ruime selectie gemaakt. Niet overgezet zijn bijvoorbeeld uitzendingen die nooit of zelden zijn opgevraagd. Het zou te veel geld kosten om ook al deze oude programma's over te zetten, om ze in de nieuwe player afspeelbaar te maken.
Nederlandse producties kun je in de meeste gevallen nog wel terugvinden en (tegen betaling) opvragen bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, dat ons audiovisuele archief beheert. Op de website zoeken.beeldengeluid.nl vind je de online catalogus waar je de uitzendingen kunt opzoeken.
Op NPO Plus kijk je in principe reclamevrij en in HD-beeldkwaliteit. Uitzondering vormen de livestreams van NPO 1, 2 en 3, want die worden vanuit NPO Start een-op-een doorgezet naar NPO Plus, inclusief de Ster. Ook worden de livestreams niet in HD aangeboden.
Daarnaast kan het voorkomen dat losse (gemiste) uitzendingen met reclame en in een standaard beeldkwaliteit op NPO Plus te zien zijn. In die gevallen hebben wij als NPO niet de rechten kunnen verwerven om deze programma's volgens de NPO Plus-standaard aan te bieden. Ook dan gebruiken we de beschikbaarstelling via NPO Start.
Niet al onze uitzendingen kunnen voor een onbeperkte periode worden teruggekeken. Afhankelijk van je TV-provider, kun je de uitzending meestal tot een week na uitzending vinden in de gemistdienst van je provider. Mocht je een uitzending van langer dan een week geleden willen bekijken, dan kun je controleren of de desbetreffende aflevering wel beschikbaar is op NPO Start. In sommige gevallen hebben wij namelijk de mogelijkheid om onze content via NPO Start langer aan te bieden.
Sommige programma's zijn überhaupt niet te bekijken via de gemistdienst van je TV-provider, maar wel op NPO Start. Ook dit heeft te maken met uitzendrechten.
Het is niet mogelijk om de uitzendingen van NPO Start te embedden. Je kunt alleen directe links van de uitzendingen plaatsen op je website. Bij het plaatsen van de links ben je wel gebonden aan de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden kun je hier vinden: https://over.npo.nl/organisatie/privacy-en-security
Er zijn verschillende manieren om te zoeken op NPO Start. Zo kun je onder andere gericht zoeken op datum, genre of programmatitel. Maar je kunt ook zoeken tussen aanbevolen uitzendingen.
Onlangs uitgezonden
Indien je een recent uitgezonden programma wil terugkijken, tot 7 dagen geleden, kun je het beste zoeken vanuit de gids. In de gids zie je onze programmering per zender en dag gerangschikt. Als er een wit start-icoon staat weergegeven naast de programmatitel, kun je de uitzending online terugkijken. Door op de titel te klikken, kom je terecht op de programmapagina en speelt de betreffende uitzending direct af.
Programmatitel
Zoek je een bepaald programma, gebruik dan het zoekveld op NPO Start. Als je hier het programma invult, verschijnt - zonder op enter te drukken - na enkele seconden een suggestieveld. Klik op de titel en je komt terecht op de programmapagina. Hier vind je alle uitgezonden afleveringen van het programma op volgorde van uitzenddatum.
Onderwerp/presentator
Via het zoekveld op NPO Start kun je ook een onderwerp, naam van een presentator, acteur, etc. invullen. Als je hier de zoekopdracht invult en op enter drukt, kom je terecht op de uitgebreide zoekpagina. Hier vind je bovenaan eerst alle programma's waar het door jou ingevulde onderwerp of de door jou gekozen naam in voor komt. Onder de programma's vind je de losse afleveringen terug, die met jouw zoekopdracht te maken hebben. Als je veel resultaten krijgt, kun je bovenin de resultaten filteren. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op een bepaalde periode en/of genre, waardoor je het aantal resultaten vermindert en alleen uitzendingen overhoudt die voor jou relevant zijn.
Aanbevelingen
Als je nog niet precies weet wat je wilt kijken of graag verrast wilt worden door ons aanbod, kun je ook zoeken tussen aanbevolen uitzendingen. Bovenin kun je kiezen voor 'Start', waar je een verzameling ziet van content die door onze redactie is geselecteerd. Daarnaast doen wij op NPO Start aanbevelingen op basis van het kijkgedrag. Wanneer je kijkt zonder registratie of inlog, krijg je aanbevelingen te zien die gebaseerd zijn op het kijkgedrag van alle gebruikers van NPO Start. Als je wel een account hebt en bent ingelogd, krijg je persoonlijk aanbevelingen, gebaseerd op jouw eigen kijkgedrag. Deze persoonlijke aanbevelingen worden specifieker naarmate je meer programma's kijkt.
In principe hoeft iedereen maar één keer toestemming te geven om cookies te accepteren. Daarna gaat het automatisch via een cookie dat op de computer gezet wordt. Het accepteren van de cookies dient wel per omroepsite gedaan te worden. Dit omdat er per omroepsite verschillende cookies geplaatst worden.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat je vaker toestemming moet geven voor het gebruik van cookies op dezelfde website:
- Je maakt gebruik van meerdere browsers. Voor iedere browser moet één keer toestemming worden gegeven.
- Je browser is ingesteld op het wissen van cookies (na een bepaalde tijd). In dit geval onthoudt je browser niet dat je cookies hebt geaccepteerd en krijg je de melding opnieuw.
- Het is mogelijk dat grotere aanpassingen zijn doorgevoerd in het systeem, waarmee de toestemming wordt gevraagd. Wij zijn in dat geval wettelijk verplicht om de toestemming opnieuw te vragen.
Sommige uitzendingen mogen wij vanwege uitzendrechten niet buiten Nederland beschikbaar maken. Deze uitzendingen blokkeren wij voor buitenlandse IP-adressen. Soms komt het voor dat je, ondanks het feit dat je in Nederland bent, toch de melding krijgt dat een uitzending op jouw locatie niet te zien is. Deze melding kan diverse oorzaken hebben:
Internetprovider
Het kan zijn dat de landcode van je IP-adres (nog) niet is omgezet. Dit komt vooral voor wanneer je onlangs bent overgestapt op een andere internetprovider. Om te controleren of de landcode goed staat, kun je contact opnemen met je internetprovider. Zij kunnen voor je nagaan hoe het IP-adres staat geregistreerd en kunnen de landcode aanpassen als dat nodig is. Na aanpassing wordt de wijziging automatisch doorgegeven en kun je binnen enkele werkdagen weer/alsnog de uitzendingen bekijken.
VPN-verbinding en proxy-servers
Wanneer je gebruik maakt van een VPN-verbinding of proxy-server kan het lijken alsof je je bevindt op een andere locatie, waardoor je ten onrechte een Geo IP-blokkering krijgt. Om deze reden ondersteunen we het gebruik van een VPN of proxy niet en kunnen we de werking van de player niet garanderen.
Opera als browser
Als je alleen in Opera een Geo IP-blokkering krijgt, maar met andere browsers wel kunt kijken, dan kun je dit zelf oplossen door een aanpassing in de instellingen van Opera. Je kunt in dit geval in het hoofdmenu van Opera kiezen voor de optie "Opera Turbo" en deze instelling uitschakelen.
Wanneer je de NPO Start App op een SmartTV gebruikt en wilt door- of terugspoelen gebruik hier dan de navigatietoetsen van de afstandsbediening of de functietoetsen voor. Druk eerst op de navigatietoets omhoog zodat er een focus komt op de scrub bar. Druk hierna op de navigatietoets naar rechts om door te spoelen. Elke keer dat je drukt op de toets, zal de snelheid worden verdubbeld (x2, x4, x8, etc.). Je hoeft de toets niet ingedrukt te houden. Klik op de play button om te stoppen met doorspoelen. Om terug te spoelen wordt de navigatietoets naar links gebruikt. Deze werkt volgens dezelfde logica als de navigatietoets naar rechts. Belangrijk is om dus eerst de navigatietoets omhoog in te drukken voordat er kan worden door- of teruggespoeld met de navigatietoetsen.
Hiernaast is het ook mogelijk om gebruik te maken van de functietoetsen, de dubbele pijltjes naar rechts voor doorspoelen en dubbele pijltjes naar links voor het terugspoelen. Hierbij hoeft niet eerst de navigatietoets omhoog te worden ingedrukt, het spoelen werkt meteen als een functietoets wordt ingedrukt. De functietoetsen hebben hetzelfde gedrag als de navigatietoetsen, waarbij elke druk op de toets zorgt voor een verdubbeling van de snelheid. Om te stoppen met spoelen kan je ook hier klikken op de play button.
Let op: op dit moment is door- en terugspoelen alleen mogelijk bij video on demand content. In de livechannels kan deze optie niet worden gebruikt.
In de regel kun je alle afleveringen van het programma Opsporing Verzocht tot een week bekijken op NPO Start en/of via de provider. Na een week wordt de uitzending offline gehaald. Indien een verdachte, gezocht in een van onze afleveringen, gevonden wordt, zijn wij wettelijk verplicht om de uitzending direct offline te halen en in te trekken. Hierdoor kan het gebeuren dat de uitzending al direct of na een paar dagen niet meer te bekijken is.
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus. Hieronder kun je zien wat er in juni / vanaf 1 juli niet meer aangeboden zal worden:
(mini) Series
- Line of Duty seizoen 1 t/m 6
- Happy Valley seizoen 3
- Sanditon seizoen 1 (inmiddels weer verlengd)
- Roadkill seizoen 1
- The Forest seizoen 1
- The Night Manager seizoen 1
- Twin seizoen 1
- Unforgotten seizoen 5
- Diana’s Decades seizoen 1
- Genderquake seizoen 1
- Ella, Oscar & Hoo seizoen 1
- Grizzy en de lemmingen seizoen 1
- Greatest Hits of the 70s and 80s seizoen 2
Films /documentaires
- Commando’s (23 juni)
- All Stars (29 juni)
- Theo en Thea (29 juni)
- Luce (30 juni)
- George Michael – Live in Londen (23 juni)
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus. Hieronder kun je zien wat er in juli / vanaf 1 augustus niet meer aangeboden zal worden:
(mini) Series- Das Boot seizoen 2
- Das Boot seizoen 3 (23 juli)
- A Confession seizoen 1
- Deceit seizoen 1
- Innocent seizoen 1
- The Accident seizoen 1
- Fifteen-Love seizoen 1
- Gösta seizoen 1 (14 juli)
- Everything You Love
- Murder in Provence seizoen 1
- Stonehouse seizoen 1
- La ragazza nella nebbia (7 juli)
- Dolor y Gloria (18 juli)
- Demain tout commence (25 juli)
- Hors Normes (31 juli)
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus. Hieronder kun je zien wat er in augustus / vanaf 1 september niet meer aangeboden zal worden:
(mini) Series
- Silent Witness seizoen 23 (14 augustus)
- Shadowland seizoen 1 (23 augustus)
- Alan Carr's Adventures with Agatha Christie seizoen 1
- Joanna Lumley's Specerijenroute seizoen 1
- Sanditon seizoen 3 (inmiddels weer verlengd)
- Blue Lights seizoen 1 (inmiddels weer verlengd)
- Das Boot seizoen 1
- Klumpies seizoen 1
- Masha's songs seizoen 1
- The Pier seizoen 1
- The Pier seizoen 2
- The Split seizoen 3
- Trex seizoen 1
- De Diva in mij seizoen 1
Films/documentaires
- Theo Maassen: ONBEKEND TERREIN (25 augustus)
- Het Uur van de Wolf. Robert De Niro - Hiding in the Spotlight (26 augustus)
- De Vogelwachter (26 augustus)
- A kiss
- Claire Darling
- La Quietud
- H is van Happy
- Mijn leven als Lotte - Bingo flamingo
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus. Hieronder kun je zien wat er in september / vanaf 1 oktober niet meer aangeboden zal worden:
(mini) Series
- The Reunion seizoen 1
- Misbruikt seizoen 1 (gedurende september verschillende data per aflevering)
- Het echte leven van de Britse adel seizoen 1
- Angela Black seizoen 1
- For Life seizoen 1
- Maryland seizoen 1
- Muhammad Ali Seizoen 1
- Pride and Prejudice seizoen 1
- Sex Actually with Alice Levine seizoen 1
- Silent Witness seizoen 24
- The Durrells in Corfu seizoen 4
- Thin Ice seizoen 1
- Unforgotten seizoen 1,2,3 & 4
- Wolf Hall seizoen 1
- Baptiste seizoen 2
- Guilt seizoen 1
- Hidden seizoen 1
Let op: als het gaat over losse afleveringen van series, staan deze er niet tussen.
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus.
Hieronder kun je zien wat er in oktober/vanaf november niet meer aangeboden zal worden:
(mini) Series
- Between Us seizoen 1
- Borgen seizoen 1
- Borgen seizoen 2
- Borgen seizoen 3
- DNA seizoen 1
- Hollington Drive seizoen 1
- Rebecka Martinsson seizoen 1
- Rebecka Martinsson seizoen 2
- Springvloed seizoen 1
- Springvloed seizoen 2
- Where the wild men are - with Ben Fogle seizoen 9
- Stop! seizoen 2
Let op: als het gaat over losse afleveringen van series, staan deze er niet tussen.
Films/documentaires
- Big Time - Bjarke Ingels
- Duty of Care, Pleiten voor de Planeet
- Minoes
- Abeltje
- De Griezelbus
- Ja Zuster, Nee Zuster
- Jachtvliegers
- Into my name
- Snow dogs with Gordon Buchanan
Wij kunnen programma's en films maar voor een bepaalde periode aanbieden op ons platform. Na deze periode zijn de rechten verlopen en bieden wij de titels niet meer aan op NPO Plus.
Hieronder kun je zien wat er in november/vanaf december niet meer aangeboden zal worden:
(mini) Series
- Carmen Curlers seizoen 1
- Sort Of seizoen 2
- Agent Hamilton seizoen 2
- Arctic Circle seizoen 1
- The Chosen seizoen 1
- The Investigation seizoen 1
- Furia seizoen 1 (14 november)
Let op: als het gaat over losse afleveringen van series, staan deze er niet tussen.
Films/documentaires
- Tina (12 november)
- Dunya
- Bad Influencer
- My Garden of a Thousand Bees
- De Wegpiraat
- Iep
- Patatje Oorlog
Stel je vraag
Waarmee kunnen we je helpen? Waar gaat je vraag over?