Bodies Bodies Bodies: Halina Reijn over haar Amerikaanse horrorcomedy ‘Ik voelde me bij deze GenZ-cast soms echt oma Tingeling!’
Bodies Bodies Bodies
Op uitnodiging van de toffe en prestigieuze filmstudio A24 (die van films als Midsommar, Uncut Gems en Moonlight) maakte Halina Reijn een horrorcomedy om van te smullen. Hoe vet is dat?!
Na Instinct en Red Light verovert Halina Reijn de wereld met haar GenZ-horrorcomedy Bodies Bodies Bodies. Daarin loopt een feestje van Pete Davidson, Amandla Stenberg en hun rijke bff’s uit op een komisch, sexy en bloederig moordspel. Wij spraken Halina over de must-see.
Wat gebeurt er als de stroom en wifi uitvallen op een feestje van smartphoneverslaafde rijke twintigers die eigenlijk niet zulke goede bff's zijn als ze dachten? Dan loopt een onschuldig spelletje helemaal uit de hand. Bodies Bodies Bodies is rete-spannend, maar geeft ook een fascinerend kijkje op vriendschap, groepsdruk en hoe ver iemand gaat om erbij te horen. Wij spraken regisseur Halina Reijn over haar Amerikaanse filmavontuur.
Check hier de review
van Bodies Bodies Bodies
Rijke narcistische twintigers met fake vriendschappen, socialmedia-cultuur en meedogenloze groepsapp-etiquette: zo’n film kan al snel uitdraaien op een cynisch potje GenZ’ers bashen. Hoe zorgde je ervoor dat je hoofdpersonen menselijk en herkenbaar blijven?
“Nou, dat begon eigenlijk al toen studio A24 me voor dit filmproject benaderde en er nog sprake was van een rechttoe-rechtaan slasherfilm. Ik wilde dolgraag met ze samenwerken, maar dacht ook: ik, een genrefilm? We bleven in gesprek en ik deelde mijn fascinatie voor de menselijke natuur. Of dat nou gaat om een therapeut die verliefd wordt op een serieverkrachter zoals in Instinct, of de drie vrouwen die centraal staan in Red Light. Wat drijft ons en wat is ervoor nodig dat we veranderen in beesten?”
Je wilde duiken in onze oerdriften, ook die van vrouwen.
“Juist van vrouwen! Deze verhalen werden voor #metoo en de nieuwe feministische bewegingen zeker al verteld. Maar vooral vanuit het mannelijke perspectief. Nu is het tijd dat vrouwelijke makers minder sterke, heilige, lieve, mooie en onschuldige vrouwelijke hoofdpersonages neerzetten. Wie zijn wij als daders? Wie zijn wij als beesten? Wat is onze seksuele drive en wat zijn onze driften? Dus ook al is Bodies Bodies Bodies een commerciële film met slasher elementen en een moordmysterie, er zit ook die donkere gelaagdheid in die ik voor me zag.”
Stonden ze daar meteen voor open?
“Ja zeker, A24 denkt heel erg vanuit de filmmaker. Ik kreeg alle ruimte om het script opnieuw in elkaar te zetten met een toneelschrijfster, Sarah DeLappe. Dat wilde ik graag omdat toneel een belangrijk deel van mijn achtergrond uitmaakt en zij zit met haar leeftijd dichter op de generatie waar de film over gaat. En ik wilde het bovendien op een authentieke manier hebben over de tijd waarin we leven, met de generatie die bij uitstek is opgegroeid met smartphones.”
Ik zie in Pete een talent dat veel verder gaat dan alleen maar de ongevaarlijke, grappige stoner.
Maar diezelfde generatie wilde je dus niet belachelijk maken.
“Absoluut niet! Wat dat betreft was het maken van de film één grote balanceeract tussen de stijl die ik voor ogen had -dat sensuele en instinctieve- deze generatie en de wiskundige plot. De puzzel. Want de film zit vol verdenkingen en alles moet precies kloppen tot aan de onthulling. En dan is er ook nog de humor, het voorhouden van spiegels en de spot kunnen drijven met jezelf. Met míjzelf; er zitten ook veel persoonlijke dingen van mij in de film. Dus we gebruiken de wereld van GenZ’ers met hun stijl, hun saus en taalgebruik, maar we maken ze niet belachelijk. Dan zou ik iedereen die in deze tijd leeft belachelijk maken, de film gaat ook over ons allemaal.”
En wat betreft die GenZ-wereld: hoe maakten jullie die zo authentiek mogelijk?
“Door de cast ook verantwoordelijk te maken voor de film en ze als collaborators binnen te halen. Ik wees de acteurs er tijdens de casting op hoe belangrijk ik het vond dat ze hun teksten helemaal kenden, dat was echt heilig. Maar ik vroeg ze ook: hoe zou jij dit zeggen? Praat je zo, vind je dit een leuke grap, van welke muziek hou je? Dat pakte goed uit. Ook omdat ik wilde dat ze meer waren dan alleen de uitvoerders van onze ideeën. Daar heb ik als actrice zelf weleens last van gehad bij het draaien van films, het gevoel een marionet te zijn. Acteurs hebben vaak goede ideeën en daar moet je zeker gebruik van maken. Helemaal bij een film over een andere generatie.”
Is je liefde of fascinatie voor GenZ’ers gegroeid?
“Weet je, toen ik zo oud was als de hoofdpersonages, groeide ik door mijn werk als actrice voor de camera op. En in mijn tijd hadden vooral acteurs, modellen en mensen met een publieke functie te maken met een extra groot bewustzijn van uiterlijk en imago. Inmiddels groeit iedereen voor en met de camera op en is dat uitvergrote bewustzijn voor iedereen een continu topic. Met narcisme tot gevolg, maar bijvoorbeeld ook zelfhaat. Ik kan me daarin inleven en heb in dat opzicht veel bewondering voor jongeren van nu. En deze cast heeft mij ook veel geleerd.”
Zoals wat?
“Nou, ik vond mezelf bijvoorbeeld echt een feminist. Maar bij deze meiden voelde ik me soms echt oma Tingeling haha! ‘Waarom heb je al je haar weg gelaserd? Ben je niet trots op je haren? Ben je niet trots op je seksualiteit?’ Dat soort vragen stelden ze aan me.”
Nu zijn Amandla Stenberg en Pete Davidson naast acteur ook grote celebs en Amandla een boegbeeld in de queer community. Hoe was het om met ze samen te werken?
"Geweldig! Amandla is niet alleen een begaafde speler, maar ook iemand die heel actief is op het gebied van gay rights en inclusiviteit. Als executive producer van de film dacht ze ook mee over allerlei dingen zoals de muziek, de kostuums en de dialogen. Toen Sarah Delappe en ik het script af hadden, wist ik dat ik Pete Davidson wilde voor de rol van David. Zijn karakter is zó unlikable dat het belangrijk was om iemand te casten met humor en bravoure. Ik zie in Pete een talent dat veel verder gaat dan alleen maar de ongevaarlijke, grappige stoner. Zijn donkere broeierige kant vind ik razend interessant en hij heeft geen enkele moeite die op te roepen voor de film. Ook is hij geniaal in improvisatie. Zijn werk bij Saturday Night Live bewijst dat wel."
Je was trouwens niet de enige Nederlander op de set, ook cameraman Jasper Wolf met wie je eerder Instinct draaide, was erbij.Wat hebben Amandla, Pete en co van jullie geleerd denk je?
“Vanuit mijn toneelervaring met regisseur Ivo van Hove leerde ik om je voor te bereiden alsof je een militaire operatie onderneemt. Dan kan je op het moment dat je gaat draaien meer genieten en ruimte geven aan anderen. En dat kwam bij deze intense en redelijk korte draaiperiode vol actiescènes, regen, wind, special effects en enorme crew echt van pas. Dingen als het volledig kennen van je teksten voordat je begint en heel lange takes draaien; dat was voor deze cast helemaal niet zo gebruikelijk, die draaien meer stop-and-go.
Wat vonden ze fijn aan die aanpak?
“Het gaf de cast de mogelijkheid om helemaal in scènes op te gaan. Daar hadden ze veel plezier in. En ze vonden de wat meer ‘horizontale’ Nederlandse aanpak ook prettig: dat iedereen meedoet en elkaar helpt. Dat gaat op Amerikaanse sets met alle vakbondsregels en afgebakende taken vaak anders. Ik werd vaak begroet met ‘hey boss!’ en dacht dan meteen: hey, we gaan dit met z’n allen maken.”
Bodies Bodies Bodies draait vanaf 8 september door heel Nederland in de bioscoop. Check hier waarom je deze film niet mag missen.