Onze prestaties
De waarde van de publieke omroep kunnen we deels uitdrukken in getallen. Kijk- en luistercijfers zijn daar een bekend voorbeeld van, maar we meten ook de waardering en de impact van onze programma’s. Die zaken wegen voor ons als publieke omroep net even wat zwaarder.
Uitgelicht
75
%
Impact
Gemiddeld percentage van kijkers dat vindt dat onze tv-uitzendingen impact hebben. Gemeten naar drie impactwaarden: gevoel, kennis en bijdrage samenleving.
8,2
Publieke waarde
Gemiddeld cijfer publieke waarde, gemeten over 200 televisietitels. 97% van deze titels voldoet aan de minimumnorm van 7,0. Zie de toelichting hieronder.
8,7
Kwaliteit
Gemiddeld rapportcijfer voor de kwaliteit van onze programma’s, ofwel: met vakmanschap gemaakt.
81
%
Totaal bereik
De publieke omroep bereikt gemiddeld per week 81% van Nederland (13+) via radio, tv, sites en apps.
Publieke waarde
In een markt met steeds meer aanbod en aanbieders is het vergroten van het bereik niet ons hoogste doel. Bij de publieke omroep streven we in de eerste plaats naar impact: heeft een programma op persoonlijk of maatschappelijk vlak publieke waarde? We doen hier uitgebreid onderzoek naar, van heel breed tot specifiek gericht op doelgroepen of zenders.
Zo toetsen we elk jaar de publieke waarde van een groot aantal afzonderlijke programma's. Zijn ze betrouwbaar, pluriform, onafhankelijk en relevant voor de maatschappij? Ook stellen we het publiek vragen over de bijdrage van onze programma's aan bijvoorbeeld het functioneren van de democratie (twee derde herkent die bijdrage). Of we laten zien in hoeverre amusementsprogramma's de kijker in aanraking brengen met minder toegankelijk aanbod van de publieke omroep.
Alle resultaten
Al onze prestaties rapporteren we jaarlijks in de Terugblik. Dit document beschrijft hoe we onze publieke mediaopdracht in het afgelopen kalenderjaar hebben uitgevoerd.
Meer feiten en cijfers over onze waarde en betekenis voor Nederland vind je in ons 'factsheet'. Hoe verhouden de kosten van de publieke omroep zich bijvoorbeeld tot andere landen en wat geven we daarvoor terug aan de samenleving?