Torenhoge benzineprijzen: is de autovakantie verleden tijd?
- Artikel
- 20 maa 2022
- 4 minuten leestijd
Ben je van plan om dit jaar een roadtrip te maken of weer met de caravan naar Zuid-Frankrijk? Grote kans dat je dat flink in de portemonnee gaat voelen. Door de enorme stijging van de benzineprijs is de keus om de auto te pakken tegenwoordig minder snel gemaakt.
Hetzelfde geldt misschien wel voor het vliegtuig. Want ja, ook die beweegt zich voort met brandstof. Maar wat is nou voordeliger: de auto, het vliegtuig of misschien toch wel de trein? Wij zoeken uit wat het kost om met deze drie verschillende voertuigen op vakantie te gaan. Als voorbeeld nemen we Marseille: een veelbezochte bestemming voor een autovakantie naar Zuid-Frankrijk.
Over de weg
Om uit te rekenen hoeveel je voor een vakantie met de auto kwijt bent, gaan we uit van de gemiddelde benzineauto. En maak je geen zorgen, wij hebben het meeste rekenwerk al voor je gedaan!
Door de hoge benzineprijs van 2,43 euro per liter ben je hierdoor bijna 110 euro per tank kwijt. Met de gemiddelde benzineauto kan je per liter benzine veertien kilometer afleggen. Daardoor heb je om in Marseille én ook weer thuis te komen bijna vier volle tanks nodig.
Hoeveel gaat dit geintje je kosten? Al snel 380 euro! Maar als je alle zitplaatsen in de auto vult (wat het verbruik wel iets verhoogt), kan je de kosten verdelen. Dan kost het – als je met vier mensen gaat – zo’n 95 euro per persoon. Dat scheelt weer!
Door de lucht
Hoe zit dat dan met het vliegtuig? Ook die gebruikt het zwarte goed, waardoor de toename in de benzineprijs zeker invloed heeft op vliegtuigmaatschappijen. Dus je zal waarschijnlijk nog dieper in je buidel moeten tasten. Als je met het hele gezin gaat, betaal je ook nog per persoon.
Maar of het als reiziger gaat merken, ligt aan een aantal dingen. Vlieg je bijvoorbeeld buiten Europa? Dan verbruikt het vliegtuig meer en dat maakt het weer duurder. Ook vraag en aanbod speelt een grote rol in de prijs van een ticket.
Die grote vliegtuigmaatschappijen zijn natuurlijk wel voorbereid op prijsschommelingen en daarom doe zij aan hedgen: het inkopen van de brandstof. Dat houdt in dat een groot deel van de brandstof die zij nodig hebben, allang is ingekocht. Nog voordat de prijs zo’n toevlucht nam. Maar of dat genoeg is om de hele zomer te dekken? Dat durven de maatschappijen niet te beloven. Er is dan ook een kans dat er een naheffing komt. Bovenop de prijs die je al voor je ticket betaald hebt. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten…
Voor het zo ver is betaal je nu gewoon nog de ‘normale’ prijs voor een vliegticket. Oftewel zo’n 120 euro voor een retourtje Marseille. Een stuk goedkoper dan met de auto dus, mits je in je eentje reist. Gaan de kinderen mee? Dan ben je voor vier personen toch al gauw 480 euro kwijt. Dat klinkt dan weer wat minder aantrekkelijk.
Via het spoor
Gelukkig bestaat er ook nog een vervoersmiddel die niét op benzine beweegt: de trein. Is dit dan ook de goedkoopste optie? Waarschijnlijk niet. Ook al rijdt een trein op elektriciteit én is het vaak de duurzaamste keuze, het blijft een kostbare manier van reizen. Voor een retour richting de Franse havenstad tel je bijna 280 euro neer per persoon. Reken maar uit wat dat kost met z’n vieren: meer dan duizend euro! Helaas is dit tansportmiddel dus voor mensen met een wat krappere beurs ook niet de uitkomst voor de stijgende benzinekosten.
Ondanks de prijzen die de pan uit rijzen, blijft de auto voor nu toch nog het voordeligst voor een familievakantie naar Zuid-Frankrijk. Reis je alleen? Dan neem je misschien toch liever het vliegtuig. Hoe belangrijk het kostenplaatje van een reis ook is, het is niet het enige waar je als reiziger op let. Veel mensen hechten waarde aan een duurzaam alternatief of willen een reiservaring die ze zonder veel inspanning door meerdere landen brengt. In dat geval is de trein nog altijd een hele goede optie!
Goedkoop én groen reizen? In Oostenrijk hebben ze een klimaat OV-kaart!