Vliegen zonder bestemming: hoe zit dat?
- Artikel
- 16 sep 2020
- 3 minuten leestijd
Singapore Airlines wil dit soort vluchten eind oktober inzetten
Een kilometerslange vlucht maken om vervolgens 0,0 kilometer verder te eindigen. Heh, hoe zit dat? Singapore Airlines staat te springen om dit soort vluchten eind oktober in te zetten.
Singapore Airlines (SIA) is vastberaden om vluchten aan te bieden met dezelfde begin- en eindbestemming. Tegen het eind van oktober wil de Aziatische vliegmaatschappij 'flights to nowhere' lanceren. Dat bevestigt de Singaporaanse krant The Straits Times. Het idee is om vliegtuigen zowel te laten vertrekken vanaf als te laten landen op Changi Airport en gedurende drie uur in de omgeving van Singapore te laten vliegen. Ideale vluchten voor reizigers die niet gemaakt zijn voor een jetlag. De pretvlucht wordt waarschijnlijk onderdeel van een reispakket waar ook hotelovernachtingen, reisactiviteiten en zelfs een limousineservice bij zijn inbegrepen. SIA wil de vluchten overigens alleen mogelijk maken voor binnenlandse passagiers.
.
Financiële klap
SIA hoopt op deze manier weer wat geld in het laatje te laten stromen, want de wereldwijde luchtvaartindustrie heeft het zwaar te verduren. De International Air Transport Association (een samenwerkingsorgaan van luchtvaartmaatschappijen) verwacht zelfs niet eerder dan 2024 een herstel te zien in de wereldwijde luchtvaartindustrie. Ook de portemonnee van SIA is relatief hard geraakt door de crisis, gezien de maatschappij geen binnenlandse vluchten uitvoert.
Vraagtekens
Aan het begin van de lockdown lag de luchtvaart voor het grootste deel helemaal plat. Vliegmaatschappijen bijten zich uiteraard al lange tijd op de tanden, maar een van de grootste gunstige neveneffecten is dat er minder milieuvervuiling optreedt. De uitstoot van broeikasgassen is gekelderd en de luchtkwaliteit heeft een enorme boost gekregen. Een stap in de klimaatvriendelijke richting kunnen we het idee van SIA dus zeker niet noemen, vooral niet omdat ’t hier gaat om het plezier van het vliegen an sich.
Animo
Vliegen om het vliegen dus. Zitten de inwoners van Singapore hier daadwerkelijk op te wachten? Meer dan je denkt. De vliegmaatschappij liet er een enquête over afnemen onder 308 deelnemers. Hieruit blijkt dat 75 procent van de personen bereid is om een kaartje te kopen voor een bestemmingsloze vlucht. SIA is overigens niet de enige vliegmaatschappij die vluchten als een soort attractie aanbieden. Japan en Taiwan gingen Singapore al voor. Zo was een speciale vaderdagvlucht van het Taiwanese EVA Airways volledig bepakt. In Azië lijkt het qua animo dus wel goed te zitten. Maar hoe de rest van de wereld erover denkt? Die vraag blijft nog even onbeantwoord.
Meer informatie over reizen in tijden van corona? We beantwoorden je belangrijkste vragen.