Zandhappen op zijwegen: tips voor een offroad motorreis
- Artikel
- 18 sep 2021
- 6 minuten leestijd
Motorreizen biedt een ongeëvenaarde vrijheid. Je bent bewegelijk, hebt geen last van vaste reistijden en kan gaan waar het asfalt je voert. Maar voor de ultieme vrijheid laat je de verharde weg links liggen en ga je offroad.
Offroad motorreizen is het verruilen van de snel- en autowegen voor onverharde wegen en bospaden. Veilig je motorfiets de geasfalteerde route afsturen gaat echter niet zomaar. Wij zetten een aantal tips voor je op een rij.
Rijtechniek
Het goede nieuws: offroad rijden is prima te doen met de allroad motorfiets die jij mogelijk al in huis hebt. Maar de vaardigheden die je op de weg vertoont, zeggen niets over je bekwaamheid op de onverharde weg. Offroad rijden vergt namelijk fundamenteel andere rijtechnieken.
Op de snelweg raas je over het wegdek. Je bent als het ware met je zitvlak verbonden en ervaart amper schokken of weerstand. Offroad maakt juist die weg al het verschil. Geen strak asfalt, maar een oneffen ondergrond van bijvoorbeeld zand, modder of stenen. Dit biedt een ander level van grip. Hierdoor gaat je motor bewegen, rijd je langzamer en die combinatie tast regelmatig je balans aan. Je bent niet meer met je motor verbonden, maar moet hier juist van loskomen om goed en veilig te kunnen rijden.
En al is het mogelijk om jezelf deze technieken te leren, dat belooft een lang traject van vallen en opstaan. Investeren in een goede training is absoluut geen luxe. Hiermee bespaar je tijd, geld én schade aan je motorfiets en kan je al binnen een paar dagen zorgeloos de gebaande wegen af. Zowel beginners als ervaren rijders kunnen bijvoorbeeld terecht bij BERRT Allroad Motorreizen en Trainingen of Mike on the Bike voor de essentiële begeleiding.
Met dank aan BERRT Allroad Motorreizen en Trainingen & Mike On The Bike.
Vallen en opstaan
Balans speelt bij offroad motorreizen een belangrijke rol. Veruit het overgrote deel van de motorreizigers in Nederland heeft een zware (allroad) motorfiets van rond de 250 kilo. Omdat je daar een stuk langzamer mee rijdt offroad en hiermee balans verliest, is af en toe vallen onlosmakelijk verbonden met de sport.
Met dank aan BERRT Allroad Motorreizen en Trainingen & Mike On The Bike.
Houd hier dan ook rekening mee in de beschermende kleding die je draagt. Kleding die wat meer ademt kan prettig zijn vanwege de lagere snelheden en grotere inspanning. Stevige laarzen kunnen tevens een hoop comfort en bescherming bieden. Maar denk ook aan het gereedschap dat je meeneemt. Wees voorbereid op valschade en zorg dat je kleine reparaties zelf kan uitvoeren. Ook dat geeft voldoening in het avontuur.
Ga met gezelschap
Ongeacht hoeveel trainingen je hebt gevolgd en hoeveel vertrouwen je hebt in je eigen kunnen: ga niet alleen op pad. Bij vallen hoort namelijk ook opstaan en hoewel eigenhandig 250 kilo liften eenmalig best mogelijk is, zal dat met elke val moeilijker worden. Een extra paar handen om weer overeind te komen is simpelweg slimme en belangrijke energiebesparing.
Het is ook een kwestie van veiligheid, want het is best mogelijk dat je eens onder je motorfiets terechtkomt. Hoe sterk je ook bent, in je eentje krijg je dat gevaarte dan niet altijd van je af. Ook als je de motor een keer “verkeerd parkeert” naast de weg is die hulp geen overbodige luxe. En laten we eerlijk zijn: samen reizen blijft gezelliger dan alleen en zo kan je de ervaring delen.
Licht pakken
Licht pakken is bij offroad motorreizen nog relevanter dan op de verharde weg. Met hoe meer gewicht je reist, hoe lastiger je de motor kan corrigeren bij onbalans. Ga extra kritisch door je bagage en laat thuis wat je onderweg kan halen. Ga je op een lange reis, controleer dan waar je onderweg reserveonderdelen kan aanschaffen of laten bezorgen, mocht dat nodig zijn.
Zorg ervoor dat je gereedschap bij je hebt, maar laat je gehele gereedschapskist thuis. Een kleine set waarmee je lichte valschade kan verhelpen en een wiel kan uitnemen is genoeg, maar wel essentieel. Ook een bandenplak-set is belangrijk voor die ene spijker of scherpe steen met jouw naam erop. En tot slot: zorg dat je een EHBO-set bij je draagt om ook de valschade aan jezelf onder handen te nemen.
Ken je route
Het hele doel van offroad motorreizen is natuurlijk dat je van de verharde wegen afwijkt. En dat maakt het navigeren extra uitdagend, want de reguliere navigatiesystemen leiden je het liefst via de grote verharde weg. Met offroad motorreizen gebruik je dan ook een track die je maakt of downloadt en inlaadt op je GPS. Zo volg je een lijn op de kaart, maar die wordt niet opnieuw gecalculeerd wanneer je ervan afwijkt. Het is dus echt aan jou om de weg te vinden, wat een extra laag avontuur oplevert.
Het meest gebruikte platform om deze routes te vinden is de TET-trail. Dit is een community-based platform met routes door heel Europa. Speciaal aangewezen personen, de linesmen, zorgen ervoor dat routes in hun gebied zoveel mogelijk up-to-date zijn. Bij klachten, of wanneer wegen worden gesloten, zorgen zij voor alternatieve tracks. Zorg er dan ook voor dat je altijd de meest recente tracks downloadt, dan kom je voor zo min mogelijk verrassingen te staan.
Belangrijk om te weten bij de TET-trail is overigens wel dat deze tochten specifiek worden gemaakt voor motorrijders met een lichte motorfiets. Dit zijn motoren rond de 160 kilo. Wees je hier bewust van, mocht je je aan deze wegen wagen, want dit betekent dat een deel van de route voor motorrijders met een zware motor (200 kilo of hoger) een stuk uitdagender zal uitpakken. Zeker voor beginners. Het is mogelijk: maar wees voorbereid en bereid om op tijd terug te keren wanneer blijkt dat het niet gaat.
Natuurlijk is het ook altijd mogelijk om via een organisatie op offroad-reis te gaan. Met BERRT Allroad Motorreizen en Trainingen kan je bijvoorbeeld met een groep mee naar landen als Marokko of Noorwegen. Het uitzoeken van de route kan je dan overlaten aan de experts, zodat jijzelf alleen hoeft te focussen op het avontuur.
Heb respect voor je omgeving
Het is magisch om met een motor over afgelegen wegen en door schitterende natuur te rijden. Maar het kan ook zorgen voor overlast. Wees je hier bewust van en voorkom dit zoveel mogelijk, want waar jouw uitlaat en snelheid te veel overlast veroorzaakt, is de kans groot dat legale wegen worden afgesloten. Rijd rustig in natuurgebieden, stop wanneer het druk is en zorg dat zowel mensen als dieren zich op hun gemak voelen. Kortom: geef het goede voorbeeld, zodat anderen na jou ook nog kunnen genieten van een onvergetelijke offroad-ervaring.
Eerst onroad maar eens proberen? Lees ook onze tips voor een reis met de motor op verharde wegen.