De Beste Films van 2024
Toplijst film
Wat valt er te bingen op Netflix, Disney+, HBO Max, NPO Start of andere streamers? Welke must-sees draaien er in de bioscoop? De beste tips voor de ultieme movie night en binge-avond vind je hier op NPO3.nl. En meer!
Wij poppen alvast de champagne, want wat was het een geweldig filmjaar! Maar welke films blijven eind 2024 het meeste bij? Wat maakte de meeste indruk? De NPO 3 Film & Serie redactie zet de gaafste en meest memorabele films voor jullie op een (willekeurige) rij.
Glicked (Gladiator en Wicked) werd misschien niet zo huge als Barbenheimer vorig jaar, maar dat maakt 2024 niet minder spectaculair. Sterker nog: het was een filmjaar om je popcornvingers bij af te likken! Die sterk begon met awardwinnende must-sees als The Holdovers, All of Us Strangers en The Zone of Interest en ook in alle maanden daarop geweldig kijkvoer leverde. Zoveel dat het soms keuzestress gaf, en dat zelfs deze filmredactie wat titels heeft moeten skippen (wij gaan for sure nog films als Alien:Romulus, The Room Next Door, A Different Man, The Wild Robot, Dahomey en My Old Ass inhalen). En zo spraakmakend dat zelfs ‘flops’ en ‘crowd dividers’ als Joker: Folie à Deux, Megalopolis of Emilia Pérez wel rete-boeiende discussies opleverden. En voor iedereen die goed gaat op juicy perscampagnes met vele creatieve memes tot gevolg, leverde 2024 ook een hoop *kuch* It Ends With Us *kuch* Madam Webb *kuch*…
Ook benieuwd naar de beste series van 2024? Check onze toplijst!
Eerst nog even: de special mentions
Maar laten we het vooral positief houden en focussen op de meest memorabele en indrukwekkende must-sees. En eerst nog even van de gelegenheid gebruikmaken om hier wat special mentions in de spotlight te plaatsen. Die wat ons betreft ook bij de besten van 2024 horen als we een langere toplijst hadden. Zo waren we erg onder de indruk van de Donald Trump-film The Apprentice; hopen we dat Zoe Saldaña en Selena Gomez minstens een Oscarnominatie ontvangen voor Emilia Pérez; zien we debutanten Zoe Kravits (Blink Twice) en Anna Kendrick (Woman of the Hour) graag vaker films maken; en hebben we ons (verrassend) vermaakt met crowdpleasers Fly Me To The Moon, Twisters, Hit-Man en zelfs opvolger Mean Girls 2.0. Ook een diepe buiging voor de ambitie, visie, lef én originaliteit van regisseurs Francis Ford Coppola (Megalopolis) en Todd Philips (Joker: Folie à Deux). En hoewel Challengers eindigde in een anti-climax, was het voorspel een genot om naar te kijken. Game, Set, bijna-Match voor Zendaya en haar boys. Tot slot ook hartjes voor de absolute must-sees Love Lies Bleeding, Dream Scenario, How to Have Sex, The Boy and the Heron, Anora en Dikkie Dik en de verdwenen knuffel. Oké, genoeg nu: over naar de top-10, in willekeurige volgorde.
De Beste Films van 2024
10. I Saw The TV Glow
Valérie Hoffman: “In eerste instantie lijkt dit een doorsnee tienerhorror over twee onverwachte vrienden die samen naar een mysterieuze show gaan kijken met alle spannende gevolgen van dien. Maar I Saw the TV Glow is zoveel meer! Een film met zoveel verschillende lagen dat je hem minstens twee keer moet zien. Hoofdpersonages Owen (Justice Smit) en Maddy (Grigette Lundy-Paine) worstelen allebei met hun identiteit en verliezen zichzelf daardoor graag in de wereld van het tv-programma The Pink Opague. Dat programma duikt in een verborgen bovennatuurlijke wereld en de vraag is als snel: is die wereld echt te bereiken of simpelweg een onderdeel van tienerfantasie? Hoe dan ook (ik ga niet spoilen), hij is belangrijk voor de personages én voor kijkers wereldwijd die met de zin ‘I Saw the TV Glow’ op TikTok aangeven wat hen hielp bij het ontdekken van hun gender- of seksuele identiteit. De film stipt wat dat betreft niet alleen een belangrijk onderwerp aan, maar is ook op visueel vlak zo bijzonder en uniek dat je hem niet in een hokje kan stoppen." TRAILER
9. Inside Out 2
Noa Johannes: "Ik was erg skeptisch (understatement) toen ik zag dat het animatie-meesterwerk Inside Out een vervolg zou krijgen. De lat lag sky high. Maar Inside Out 2 bleek een fantastische opvolger. Je duikt in de Pixar-film opnieuw in het brein van Riley die in de puberteit belandt. En die verandering zorgt voor herkenbare paniekaanvallen, cringey situaties en errors in haar hoofd. Superklote natuurlijk zo’n emotionele rollercoaster, maar het is wel weer een feestje om terug te zijn in Rileys ‘controlekamer’. Waar de bekende emoties als Joy en Sadness nu gezelschap krijgen van onder andere Envy en Anxiety. Dat levert een mix van bekende gevoelens en situaties en wijze lessen op en dat allemaal verpakt in mooie animaties, originele ideeën, leuke grappen en hartverwarmende momenten. Knap bovendien hoe ze hiermee een film hebben gemaakt die multi-generatie-proof is, een fijne gespreksstarter kan zijn voor pubers en ouders en zelfs nog wat inner childs kan helen van de niet-pubers en niet-ouders onder de kijkers.”
Lees hier de REVIEW.
8. How to Make a Millions Before Grandma Dies
Jip Soekhai: “Als er één film is die ik iedereen kan aanraden dan is het wel deze. De werkloze student M trekt in bij zijn zieke oma om voor haar te zorgen en uiteindelijk aanspraak te maken op haar erfenis (hoopt hij). Maar dat loopt natuurlijk iets anders. Ondanks grote thema’s als ziekte, verslaving en de complexiteit van familie zijn, weet regisseur Pat Boonnitipat het verrassend luchtig te houden. En het hartverwarmende samenspel tussen M en zijn oma overstroomt van liefde en humor; kleine liefdevolle daden zorgen aan het einde van de film voor grote emoties die je helemaal meebeleeft en je doen denken aan je eigen familie. Want How to Make Millions before Grandma krijgt het knap voor elkaar om je te laten voelen hoe diep de liefde zit die je van je familie meekrijgt. En dat is misschien nog wel het meest ontroerend aan deze Thaise bioscoophit. Fun fact: How to Make Millions before Grandma Dies is inmiddels de Thaise Oscarinzending. Prijs voor de grootste tranentrekker van 2024 heeft ‘ie wat mij betreft al in de pocket.” TRAILER
7. The Substance
Noa Johannes: “Geen eindejaarslijst zonder de meest nasty én geweldige filmrollercoaster van het jaar die op het filmfestival van Cannes de prijs voor het Beste Scenario won (en daar zal het vast niet bij blijven): The Substance. De plot is vrij dun: de uitgerangeerde en uitgezakte Hollywoodster Elizabeth Sparkle krijgt de mogelijkheid om een betere, jongere en mooiere versie van zichzelf te worden. En daarvoor hoeft ze ‘alleen maar’ het mysterieuze nieuwe middel The Substance te gebruiken. Die behandeling loopt gruwelijk uit de hand. De film is een satirisch commentaar op de schoonheidsidealen die vrouwen door de maatschappij, media en mannen krijgen opgelegd en hoe vrouwen van jong tot oud worstelen met zelfhaat. Dat gaat gepaard met veel bloed en loslatende lichaamsdelen, maar ook originaliteit, creativiteit en zeggingskracht. Een verhaal over een extreme behandeling voor een perfect lichaam kan je op verschillende manieren verbeelden. De shocking, bizarre én geweldige manier waarop regisseur Carolie Fargeat dat met Demi Moore en Margaret Qualley doet, is onvergetelijk en pijnlijk raak. Lees hier de REVIEW.
6. La Chimera
Loeke de Waal: “Als je van Josh O’Connor houdt, kan deze film die gevoelens alleen maar versterken, want in La Chimera is hij op zijn best: melancholiek, maar zwoel en lief, maar een beetje fout. Gooi daar Isabella Rossellini als de moeder van zijn verdwenen ex-vriendin bij in de mix en je hebt een van de beste films van het jaar. En dat in het Toscane van de jaren ‘80 met een ditto camera-vibe. O’Connor is Arthur, een archeoloog en ‘tombaroli’ die zijn geld verdient door aan de hand van visioenen waardevolle relieken en kunst uit Etruskische grafkamers in de buurt te stelen. Maar pas als hij zijn hart volgt in plaats van de roede, vindt hij wat hij echt zoekt. En precies daarom is niet Challengers, maar La Chimera dé Josh O’Connor must-see van het jaar!” TRAILER
5. Dune: Part Two
Noa Johannes: “Na het voorgerecht Dune: Part One trakteerde Denis Villeneuve dit jaar op het hoofdgerecht. En dat bleek een verbluffend mooie en epische combinatie van next-level actiescènes en boeiend gedachtenvoer die je iedere seconde op het puntje van je bioscoopstoel lieten zitten. En die je na bijna een jaar (hij kwam in februari uit) nog bijblijft. Hopelijk geldt dat ook voor de Oscar-jury, want Oscars verdient hij absoluut;-) De tweede Dune-film gaat dieper in op een aantal tijdloze en relevante politieke thema’s. Bijvoorbeeld hoe manipulatieve grootmachten volken of religieuze gemeenschappen tegen elkaar opzetten, uitspelen, uitbuiten en daarbij over lijken gaan. Allemaal voor eigen gewin. Een cynisch verhaal dus, maar verpakt in briljante visuele effecten, de meest spectaculaire explosies ooit, tegen de achtergrond van schitterende (echte!) woestijnvlakten en het magische licht van de ondergaande zon. Villeneuve en z'n team lieten met deze film vergeten dat je naar een wereld kijkt die niet bestaat. En was net als vele knallers van Christopher Nolan een ultieme samensmelting van boeiende thematiek met een kneiterhoog spektakel gehalte.”
Lees hier de REVIEW.
4. Wicked
Jip Soekhai: “Als musical- (en Ariana Grande) fan waren mijn verwachtingen voor de verfilming van Wicked kneiterhoog. En gelukkig: die werden overtroffen! Met een kleine drie uur ongekend genieten in mijn bioscoopstoel en een pakje tissues at the ready. Het meeslepende verhaal, de magistrale sets, de waanzinnige acteurs, prachtige muziek, de zang: alles aan deze film klopt. Wicked is zelfs zo rijk en gelaagd dat je hem drie keer kan zien en bij een vierde keer toch weer nieuwe details spot. Een lust voor het oog, nog meer voor de oren en bovenal ook voor het hart. En na de aftiteling snap je wel waarom hoofdrolspeelsters Ariana Grande en Cynthia Erivo in ieder persinterview emotioneel worden. How could you not, na het maken van zo’n waanzinnig mooie en goede film?!”
Lees hier de REVIEW.
3. The Zone of Interest
Noa Johannes: “Geen enkele film dit jaar kroop zo onder de huid als deze ijzingwekkende Oscarwinnaar. Een Holocaust-drama zoals je die nog nooit eerder zag én hoorde. Hij draait om kampcommandant Rudolf Höss (Christian Friedel) die met zijn gezin in een mooie villa met een grote tuin woont, grenzend aan de muur van concentratiekamp Auschwitz. En het gruwelijke is: dat interesseert ze helemaal niets. Wat ze wél interesseert zijn alledaagse dingen als zwempartijtjes, bootje varen, verjaardagsfeestjes, toekomstdromen en visite. Je ziet geen enkele mishandeling, marteling of moord, maar weet én hoort op de achtergrond genoeg om te beseffen waar zij hun ogen voor sluiten terwijl ze hun herkenbare gezinsding doen. Die muur in hun hoofd, de onverschilligheid… pfff. Glazer wilde een film maken over de ‘banaliteit van het kwaad’, toen én nu: hoe doodgewone mensen in staat zijn tot de meest vreselijke dingen omdat niemand zich individueel verantwoordelijkheid voelt. In die missie slaagt hij op een unieke en gedurfde manier.”
Lees hier de REVIEW.
2. The Holdovers
Noa Johannes: “Er zijn films die in het moment grote indruk maken en die je daarnaa ook weer vergeet. Maar De instant kerst-classic The Holdovers is zo tijdloos mooi en universeel dat je hem over tien, twintig jaar met veel plezier terugkijkt. Hij speelt zich af in de jaren zeventig op een all boys kostschool. En de chagrijnige professor Hunham (Paul Giamatti) moet daar tegen z’n zin in tijdens de kerstvakantie toezicht houden op de leerlingen die níet met de fam op een fancy skitrip gaan of naar een luxe tropisch oord. Zoals onruststoker is Angus Tully (Dominic Sessa). Ze worden vergezeld door de kokkin Mary (Oscarwinnares Da’vine Joy Randolph) die net haar zoon is verloren in de Vietnamoorlog. De drie verschillen in alle opzichten van elkaar, maar er ontstaat een bijzondere band. De film laat mooi en raak zien hoe juist vreemden op het juiste moment veel voor het verdere verloop van je leven kunnen betekenen. En hoewel The Holdovers een hoog feelgoodgehalte heeft, is het ook eerlijk en realistisch over de pijnlijke kanten van het leven. Nergens te zoet dus, maar precies de juiste dosis (cynisch) humor en hartverwarmende menselijke momenten.” TRAILER
1. All of Us Strangers
Valérie Hoffman: “Waar ik in eerste instantie door favoriete acteurs Paul Mescal en Andrew Scott naar de bioscoop werd gelokt, verliet ik deze net als de rest van het Film & Serie-team in een zee van tranen. Wat zetten Mescal en Scott een ijzersterk en emotioneel verpletterend verhaal neer over rouw, liefde, eenzaamheid en vergankelijkheid. De eenzame schrijver Adam (Scott) ziet in de film zijn overleden ouders terug in zijn ouderlijk huis en het verhaal balanceert daarmee tussen realiteit en fantasie. Of Adam ze daadwerkelijk ziet of dat hij dit fantaseert, moet je vooral niet willen begrijpen. Vanaf het moment dat je je laat meevoeren door het onverklaarbare, weet All Of Us Strangers te betoveren en diep te raken. Niet alleen Adams verdriet wordt trouwens enorm invoelbaar, ook de eenzaamheid van buurman Harry (Mescal) met wie hij steeds intiemer wordt. Of je nou zelf moeilijke familiebanden hebt (gehad), worstelt met (zelf)acceptatie, de dood van dierbaren verwerkt of je eenzaam voelt: er zit voor iedereen wel iets herkenbaars in deze gevoelige en visueel sterke film. Eentje die breekt maar ook heelt en nog lang bijblijft!” Lees hier de REVIEW.
Weten waar je alle films kan zien? Check dan even Biosagenda.nl, Moviemeter.nl of Film.nl. You're welcome.