Dit zijn de mooiste treinreizen van Zuidoost-Azië
- Artikel
- 02 mei 2024
- 8 minuten leestijd
Zuidoost-Azië: backpackfanaten weten deze regio maar al te goed te vinden. Of je nou gaat eilandhoppen in Indonesië, citytrippen in Thailand of eeuwenoude rijstvelden gaat bezoeken in Vietnam: er is voor ieder wat wils. Hoe je je hier het beste voortbeweegt? Met de trein.
Zuidoost-Azië is gevuld met de mooiste bezienswaardigheden. Zijn het niet de ongerepte berglandschappen en jungles, dan zijn het wel de moderne steden of eilanden met goudgekleurde stranden. Bij Zuidoost-Azië horen tien landen; Brunei, Cambodja, de Filipijnen, Indonesië, Laos, Maleisië, Myanmar, Singapore, Thailand en Vietnam.
Door de jaren heen is het aantal reizigers dat naar deze landen trekt aanzienlijk toegenomen. Mede daarom zijn de spoorwegnetwerken steeds beter geworden. Al is dit in het ene land beter geregeld dan in het andere land. Zo kan je moeilijk een spoor leggen tussen eilanden. En daar zijn er in Zuidoost-Azië genoeg van.
Toch zijn er meer dan genoeg mogelijkheden voor de trein. En dat is maar goed ook, want treinreizen is een duurzame optie, al helemaal vergeleken met vliegen. Daarnaast krijg je meteen een goed beeld van het land en kom je gegarandeerd langs de mooiste landschappen. In tegenstelling tot in Nederland zou je hier vaak zelfs je hoofd voor uit het raam kunnen hangen. We hebben een paar van de mooiste treinreizen door deze landen voor jullie op een rijtje gezet.
Bangkok - Chiang Mai
Bangkok en Chiang Mai zijn twee Thaise steden die enorm populair zijn onder backpackers. Deze twee steden combineren tijdens je reis is dan ook ideaal en kan perfect met de trein. Bangkok ligt gelegen in midden-centraal Thailand en Chiang Mai in het noorden. In zo’n dertien uur heb je vanaf Bangkok het charmante Chiang Mai al bereikt. Dan heb je zevenhonderd kilometer aan ongerepte berglandschappen, jungles, rijstvelden en boerderijen langs zien razen. Tenminste, als je je ogen open hebt gehouden. Je kan deze treinreis namelijk overdag, maar ook ’s nachts maken. Maar wees niet getreurd, want als je tijdens je nachtreis vroeg wakker wordt, kan je vanuit je treinraam alsnog genieten van een prachtig uitzicht en dat ook nog met zonsopgang. Deze trein is daarom niet alleen praktisch, maar ook perfect om een goed beeld te krijgen van het Thaise binnenland. Daarom is deze optie populair bij zowel de Thai, als reizigers.
De trein heeft een eerste en een tweede klas, waarbij alleen in de eerste klas bedden te vinden zijn. In de hele trein heb je airconditioning, maar pas op, want deze kan erg koud zijn. De trein vertrekt vanuit Bangkok van het moderne Bang Sue Grand Station.
Thailand - Cambodja
Als je de schoonheden van Thailand gezien hebt, dan kan het zo maar zijn dat je naar het volgende land in Zuidoost-Azië wil reizen. Cambodja is het buurland van Thailand. Het toerisme staat hier in vergelijking met Thailand nog in de kinderschoenen en is pas de afgelopen vijfentwintig jaar opgang gekomen. Toch heeft het land prachtige natuur, een indrukwekkende geschiedenis en mooie tempels die zeker het bezoeken waard zijn. En laat er nou net een hele goedkope en praktische verbinding tussen Thailand en Cambodja zijn.
Je begint je reis vanuit het Hua Lampong Station in Bangkok. Deze vertrekt twee keer per dag; rond vijf uur in de ochtend en één uur in de middag. Het Hua Lampong Station is zo’n honderd jaar oud en daarom een mooie bezienswaardigheid met traditionele Thaise architectuur. Bij het loket vraag je om een ticket naar Ban Klong Luk. Online tickets kopen is hier niet mogelijk, daarom is het slim om op tijd bij het loket te zijn voor een ‘normale’ ticket.
De treinreis duurt zo’n vijf uur en daarmee leg je tweehonderdvijftig kilometer af. Je reist langs landschappen met vee en ziet boeren op het land werken. De trein heeft geen verschillende klassen en iedereen zit op houten banken met een leren kussen. Maar dit vind je misschien niet zo erg als je je bedenkt dat een ticket voor deze trein, maar twee euro kost! Bij elk tussenstation komen er mensen die eten en drinken verkopen de trein in. Zelf eten meenemen is dus niet nodig.
In tegenstelling tot de trein van Bangkok naar Chiang Mai, heeft de trein naar Cambodja geen airco. Maar wees gerust, want de grote open ramen zorgen voor frisse lucht en een mooi uitzicht. Eenmaal aangekomen bij de Ban Klong Luk Border is er een grenskantoor, waar je je visum voor Cambodja voor dertig euro kan kopen. Daarnaast moet je natuurlijk je paspoort laten zien.
Ban Klong Luk is een grensplaats. Een directe verbinding tussen Thailand en de hoofdstad Siem Reap, of andere populaire bestemmingen, zoals Battambang of Phnom Penh, is er helaas niet. Wel kan je vanaf Ban Klong Luk makkelijk een bus of taxi nemen die je naar deze plekken brengt.
Battambang Bamboo Train
Een treinreis op een bamboevlot, gedreven door een kleine motor, met één bestuurder. De Cambodjaanse bamboetrein is misschien wel een van de uniekste ter wereld. Liggend op een kussen kan je dwars door de binnenlandse jungle van Cambodja reizen. Deze vervoersoptie kan je ook wel als de cabrio onder treinen zien.
Praktisch is deze treinreis misschien niet; hij brengt je namelijk nergens heen. Het begin- en eindpunt van het spoor ligt in Battambang. Dit is de één na grootste stad van Cambodja en ligt zo’n honderdzeventig kilometer van Siem Reap.
Vandaar dat je deze trein meer als een toeristische attractie kan zien. De bamboetrein is in de jaren dertig bedacht door de inwoners van Cambodja om goederen en mensen te vervoeren. Tegenwoordig, wordt het alleen door reizigers gebruikt om op een unieke manier het binnenland van Cambodja te verkennen
De treintjes gaan zo’n veertig kilometer per uur en dit is nog best snel voor een openlucht trein. Het is een echte attractie dus, waarbij je je goed moet vasthouden. Aan het einde van het spoor kom je uit bij een paar kraampjes, waar eten en drinken verkocht wordt. Na een kleine pauze, ga je via dezelfde route terug naar Battambang.
De Eastern en Oriental Express
Wil jij zo veel mogelijk Zuidoost- Aziatische landen in één treinreis meenemen? En dit het liefst met een beetje luxe? Dan is de Eastern en Oriental Express perfect voor jou. Deze trein is eigenlijk de Aziatische versie van de Oriënt Express in Europa, die de grootste Europese steden met elkaar verbindt.
Deze trein gaat vanuit Singapore, via Maleisië, naar Noord-Thailand. Je komt langs de mooiste natuurgebieden en hebt met grote ramen een prachtig uitzicht. Dit allemaal met comfort en goede service. Mochten de natuurwonderen die je uit het raam ziet nog niet voldoende zijn, dan is de trein op zich al een plaatje om naar te kijken en in te zitten. Dit door een combinatie van Aziatische materialen en exotisch houtwerk. Daarnaast kan je er luxe eten en heb je ware hemelbedden om in te slapen.
Deze treinreis is echter niet goedkoop en duurt een paar dagen. Even sparen voor deze unieke ervaring is dan ook noodzakelijk. Wel stopt de trein op veel mooie plekken, bijvoorbeeld bij de stad Butterworth in Maleisië aan de kust. Je treinreis combineren met een boottochtje of eilandhoppen kan bij deze Express dus perfect.
Bandung - Yogyakarta
Bandung en Yogyakarta zijn twee Indonesische steden op het eiland Java; het dichtstbevolkte eiland van Indonesië. Java heeft een aanzienlijk groot spoorwegnetwerk dat goed ontwikkeld is en zo kan je perfect naar verschillende steden reizen. Hierbij kom je langs sfeervolle stations en ga je over indrukwekkende bruggen die nog stammen uit de Nederlandse koloniale tijd. Eigenlijk zijn vrijwel alle treinroutes op dit eiland mooi, maar met name die tussen Bandung en Yogyakarta mag je niet missen.
Je komt langs dorpjes, platteland en vulkanen. De route loopt daarnaast ook door oude steden. Dit is misschien wel net zo interessant als het Indonesische landschap. De huizen staan dicht op het spoor en soms kan je gewoon naar binnenkijken. Dit afwisselende landschap voelt bijna alsof je in een film zit.
Treinen in Indonesië zijn relatief luxe en hebben vaak een airconditioning. De prijzen kunnen erg verschillen. Zo kan je treintickets van vijftien of van honderd euro kopen, dit verschilt ook per seizoen. In tegenstelling tot veel andere landen in Zuidoost- Azië heeft Indonesië geen nachttreinen. Wel kunnen de treinen hier een grote afstand in relatief korte tijd afleggen. Dus, zo veel mogelijk unieke plekken bezoeken met een prachtig voorbijrazend landschap? In Indonesië zit je goed!
Ook weten wat de mooiste treinreizen van Europa zijn? Klik hier.