• Lezen
  • Film & serie
  • Videosnacken
    • NPO3 Exclusives
    • Shorts
  • Meer
    • 3Lab
    • 3vraagt
    • 3 op Reis
    • Boos
    • Brandpunt+
    • Best Bites
    • Spot On
    • Spuiten en Slikken
    • BEAM
    • NOS op 3
    • NOS stories
    • PowNews
    • Programma's
    • Op NPO Start
    • Artikelen
    • Afleveringen
    • Reviews
    • Alle zoekresultaten
    • HOME
    • Lezen
    • Film & serie
    • Videosnacken
      TERUG
      • Videosnacken
      • NPO3 Exclusives
      • Shorts
    • MEER
      MEER
      • 3Lab
      • 3vraagt
      • 3 op Reis
      • Boos
      • Brandpunt+
      • Best Bites
      • Spot On
      • Spuiten en Slikken
      • BEAM
      • NOS op 3
      • NOS stories
      • PowNews
    Volgende!
    Verantwoord walvissen spotten: “Bedrijven hebben jarenlang maximaal van ze geprofiteerd”
    Terug naar 3 op Reis

    “In een galajurk door een Alpenweide rennen”: Jullie grootste dooddoeners onder reisinfluencers

    • Artikel
    • 02 apr 2024
    • 4 minuten leestijd
    • Bram Megens

    Sociale media staan vol met reisinfluencers. Sommige doen dat heel goed en kunnen hun volgers inspireren en motiveren om zelf de koffers te pakken. Maar niet allemaal. We waren nieuwsgierig en vroegen jullie naar jullie grootste ergernissen over reisinfluencers in jullie feed.

    Alleen maar luxe

    “#Spon” of foto’s van een dure bolide waarmee je door Dubai scheurt? Als het aan jullie ligt liever niet. Zo laat Griet weten dat ze het verschrikkelijk vindt als ze duidelijk merkt dat influencers betaald worden voor hun content (#reclame), of enkel luxe-activiteiten laten zien. Sten heeft daar een mooie term voor bedacht: “de all-inclusiveresortvloggers”.

    Geld

    Maar ook de andere kant wordt niet altijd door jullie op prijs gesteld. Er is niets verkeerd met het aanprijzen van budgetreizen, maar het doen alsof is écht een dooddoener volgens jullie. “Vooral al die onbetaalbare ‘must-do’s’,” zegt Danique. Maaike heeft er een hekel aan als influencers haar laten denken dat alles heel goedkoop is. Goedkoop reizen aanprijzen is dus niet verkeerd, maar dan moet het wel echt betaalbaar zijn en niet alleen leuk zijn voor de content.

    © Tyler Olson / Shutterstock.com

    Narcisme

    Goed, er zijn weinig pluspunten op te noemen over narcisme, dus dit is misschien een dooddoener onder de dooddoeners. Maar dat jullie geen fan zijn van narcistische trekjes onder reisinfluencers is wel gebleken aan de enorme hoeveelheid berichten die hierover binnenkwam. Annet vindt “te veel selfies” van reisinfluencers vervelend en Karin doet daar een schepje bovenop: “De hele tijd selfies maken en dan maar een glimp zien van de vaak veel mooiere omgeving.” Als een influencer denkt dat-ie na één bezoek alles weet over die bestemming, dan is-ie bij Myrthe al afgeschreven en Wallie vindt het vervelend als “ze denken dat ze alles zijn.”

    © Maridav / Shutterstock.com

    Emmy heeft het niet alleen gehad met reisinfluencers, maar ook met digital nomads: “Zij en digital nomads verpesten de sfeer op reis. Wat zij doen heeft niets meer met reizen te maken.”

    Onrealistisch

    Veel reisinfluencers willen het reizen zo authentiek mogelijk over laten komen. Maar zeker niet allemaal. En sommige van die influencers lijken de afstand tot de volgers te zijn verloren volgens jullie. Floyd heeft een passend voorbeeld daarvan: “In een galajurk door een Alpenweide rennen. Staat zo ver weg van de realiteit.”

    Yvonne kan zich opwinden over het grote aantal dronebeelden dat op sociale media te vinden is. “Zo kan je het toch nooit zien als je zelf op reis bent, dus waarom dan tonen?”

    © Dinar Omarov / Shutterstock.com

    Wat is wel goede content?

    Tijd om het kaf van het koren te scheiden. Want hoewel veel van de ergernissen die hierboven zijn beschreven op sociale media te zien zijn, vind je er gelukkig ook veel die het juist hartstikke goed doen. Bekende namen die door jullie genoemd worden, zijn Reisjunk, Reisplaatje en De Grote Podcastlas.

    Maar ook minder bekende namen die heel goed een hele specifieke doelgroep aanspreken vinden we terug in jullie antwoorden. Zo zijn instagramaccounts van jonge gezinnen die de wereld rondreizen een must onder onze volgers en floreert @floraflies binnen de geliefde niche van slow solo female travel. Maar bijvoorbeeld ook @reisvibes.nl en andere instagram-accounts waarin reiskoppeltjes de wereld rondreizen worden door jullie genoemd als inspirerende reiscontent. En hou je van wandelen? Dan kan @capebretonhiker je voorzien van de mooiste foto’s en video’s die Tammy maakt tijdens haar wandelingen op het eiland Cape Breton in Canada. We zien ook dat accounts die duurzaam reizen promoten erg geliefd zijn bij jullie.

    Dit bericht op Instagram bekijken

    Een bericht gedeeld door Tammy 🤸‍♀️ (@capebretonhiker)

    Maar wat we natuurlijk het allerleukste vinden om te lezen, is dat 3 op Reis nog altijd het meest genoemd wordt onder jullie. Dat stimuleert ons alleen maar meer om jullie alle uithoeken van de wereld en de ontmoetingen met mooie mensen te blijven tonen. Dank jullie wel daarvoor!

    Op influencersafari? Lees hoe de fotograaf de wereldbekende optische illusie bij de Gates of Heaven creëert op Bali.

    • digital nomad
    • Interview
    • Deel

    Bram Megens

    Online Redacteur

    Nieuwste artikelen

    Meer

    Wenen: een stad van geschiedenis én toekomst

    Seatrekking: Zo doe je dat

    Op het autovrije Ilha de Boipeba komen zelfs de grootste druktemakers tot rust

    Isle of Mull: Het land van reuzen, geesten en andere Schotse legendes

    Achter de hoge toppen van de Alpen verschuilt zich een koninklijk Turijn

    Specials

    Meer

    Slow travel: verrijk je reiservaring door het rustig aan te doen

    Wildkamperen: de belangrijkste tips voor je bivakkeertrips

    Groene reistips om je ecologische voetafdruk mee te verkleinen

    Dit zijn de mooiste treinroutes van Europa

    De Maashorst: Nederlands toekomstige oergebied

    NPO logo
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Info

  • NPO Start
  • Over NPO
  • Algemene voorwaarden & Privacy
  • Cookiebeleid
  • Menu

  • Lezen
  • Film & serie
  • Videosnacken
  • NPO3 Exclusives
  • Shorts
  • Volg NPO 3

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok
  • Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring te optimaliseren. Lees meer.

    Akkoord