“In een galajurk door een Alpenweide rennen”: Jullie grootste dooddoeners onder reisinfluencers
- Artikel
- 02 apr 2024
- 4 minuten leestijd
Sociale media staan vol met reisinfluencers. Sommige doen dat heel goed en kunnen hun volgers inspireren en motiveren om zelf de koffers te pakken. Maar niet allemaal. We waren nieuwsgierig en vroegen jullie naar jullie grootste ergernissen over reisinfluencers in jullie feed.
Alleen maar luxe
“#Spon” of foto’s van een dure bolide waarmee je door Dubai scheurt? Als het aan jullie ligt liever niet. Zo laat Griet weten dat ze het verschrikkelijk vindt als ze duidelijk merkt dat influencers betaald worden voor hun content (#reclame), of enkel luxe-activiteiten laten zien. Sten heeft daar een mooie term voor bedacht: “de all-inclusiveresortvloggers”.
Geld
Maar ook de andere kant wordt niet altijd door jullie op prijs gesteld. Er is niets verkeerd met het aanprijzen van budgetreizen, maar het doen alsof is écht een dooddoener volgens jullie. “Vooral al die onbetaalbare ‘must-do’s’,” zegt Danique. Maaike heeft er een hekel aan als influencers haar laten denken dat alles heel goedkoop is. Goedkoop reizen aanprijzen is dus niet verkeerd, maar dan moet het wel echt betaalbaar zijn en niet alleen leuk zijn voor de content.
Narcisme
Goed, er zijn weinig pluspunten op te noemen over narcisme, dus dit is misschien een dooddoener onder de dooddoeners. Maar dat jullie geen fan zijn van narcistische trekjes onder reisinfluencers is wel gebleken aan de enorme hoeveelheid berichten die hierover binnenkwam. Annet vindt “te veel selfies” van reisinfluencers vervelend en Karin doet daar een schepje bovenop: “De hele tijd selfies maken en dan maar een glimp zien van de vaak veel mooiere omgeving.” Als een influencer denkt dat-ie na één bezoek alles weet over die bestemming, dan is-ie bij Myrthe al afgeschreven en Wallie vindt het vervelend als “ze denken dat ze alles zijn.”
Emmy heeft het niet alleen gehad met reisinfluencers, maar ook met digital nomads: “Zij en digital nomads verpesten de sfeer op reis. Wat zij doen heeft niets meer met reizen te maken.”
Onrealistisch
Veel reisinfluencers willen het reizen zo authentiek mogelijk over laten komen. Maar zeker niet allemaal. En sommige van die influencers lijken de afstand tot de volgers te zijn verloren volgens jullie. Floyd heeft een passend voorbeeld daarvan: “In een galajurk door een Alpenweide rennen. Staat zo ver weg van de realiteit.”
Yvonne kan zich opwinden over het grote aantal dronebeelden dat op sociale media te vinden is. “Zo kan je het toch nooit zien als je zelf op reis bent, dus waarom dan tonen?”
Wat is wel goede content?
Tijd om het kaf van het koren te scheiden. Want hoewel veel van de ergernissen die hierboven zijn beschreven op sociale media te zien zijn, vind je er gelukkig ook veel die het juist hartstikke goed doen. Bekende namen die door jullie genoemd worden, zijn Reisjunk, Reisplaatje en De Grote Podcastlas.
Maar ook minder bekende namen die heel goed een hele specifieke doelgroep aanspreken vinden we terug in jullie antwoorden. Zo zijn instagramaccounts van jonge gezinnen die de wereld rondreizen een must onder onze volgers en floreert @floraflies binnen de geliefde niche van slow solo female travel. Maar bijvoorbeeld ook @reisvibes.nl en andere instagram-accounts waarin reiskoppeltjes de wereld rondreizen worden door jullie genoemd als inspirerende reiscontent. En hou je van wandelen? Dan kan @capebretonhiker je voorzien van de mooiste foto’s en video’s die Tammy maakt tijdens haar wandelingen op het eiland Cape Breton in Canada. We zien ook dat accounts die duurzaam reizen promoten erg geliefd zijn bij jullie.
Maar wat we natuurlijk het allerleukste vinden om te lezen, is dat 3 op Reis nog altijd het meest genoemd wordt onder jullie. Dat stimuleert ons alleen maar meer om jullie alle uithoeken van de wereld en de ontmoetingen met mooie mensen te blijven tonen. Dank jullie wel daarvoor!
Op influencersafari? Lees hoe de fotograaf de wereldbekende optische illusie bij de Gates of Heaven creëert op Bali.